  • Data: 2018-12-21 09:08:35
    Temat: Re: Kostki SSD
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 20.12.2018 23:20, s...@g...com wrote:

    > Pasowałoby mi zamontować na projektowanym badziewiu kostkę SSD, ale
    > nie w postaci gotowego modułu takiego jak stosuje się w pecetach.
    > Jest coś takiego gdzieś dostępne? Za cholerę nie mogę namierzyć. Jak
    > coś wiecie, to napiszcie. Oczywiście datasheet też potrzebny.

    Dawno, dawno temu w przemysłowych pecetach projektowanych z myślą o
    systemach wbudowanych stosowało się coś takiego jak "Disk on chip" -
    układ scalony w obudowie DIP, mieszczący wewnątrz kompletny dysk twardy
    na pamięci Flash, z interfejsem (bodajże) IDE. Pojemność tego (jak
    nietrudno się domyślić) nie powalała, ale była wystarczająca, żeby
    postawić na tym jakiegoś DOS-a wraz z towarzyszącym oprogramowaniem.

    Były też płytki "Disk on module", ze złączem dysku 2,5" i pojemności
    dochodzącej do kilku GB. Bez trudu można je dostać na Allegro.

    Możesz też wykorzystać kartę CF z przejściówką do IDE.

    To przy założeniu, że projekt o którym mówisz posiada taki interfejs,
    albo pozwala na jego łatwą implementację.

    Ewentualnie:
    - Karta SD odpalona w trybie SPI (jeśli mówimy o mikrokontrolerze) albo
    włożona w przejściówkę ATA/SATA (jeśli ma to pracować w jakimś komputerze).
    - Zwyczajny pendrive. Obecnie nawet tanie mikrokontrolery posiadają host
    USB, który z odpowiednią biblioteką pozwala na łatwe podpięcie
    pendrive'a. Daje nam to nawet kilkadziesiąt GB taniej przestrzeni
    dyskowej w projekcie.

    Sam układ pamięci flash pewnie gdzieś kupisz, tylko jego podpięcie
    będzie nietrywialne - interfejs równoległy z dużą ilością linii. W dysku
    załatwia to kontroler.