eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKorektor parametryczny - zwiększenie dobroci Q oraz potencjometry › Re: Korektor parametryczny - zwiększenie dobroci Q oraz potencjometry
    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Korektor parametryczny - zwiększenie dobroci Q oraz potencjometry
    Date: Mon, 16 Jan 2012 18:05:22 +0100

    Am 15.01.2012 20:31, schrieb bolilolo:
    > Witam.
    >
    > Potrzebuję korektor parametryczny i chcąc go oprzeć o sprawdzoną
    > konstrukcję, wykorzystałem schemat niezłego korektora UREI 545. Wybór taki
    > podyktowany był konstrukcją opartą o wzmacniacze operacyjne oraz brak
    > elementów indukcyjnych.
    >
    > Poniżej prezentuję schemat pojedynczego bloku wspomnianego korektora:
    >
    > http://obrazki.elektroda.pl/4469495100_1326654753.jp
    >
    > Maksymalna dobroć tego układu to wg producenta 1/4 okt. (Q=5.8), natomiast
    > potrzebuję korektora o maksymalnej dobroci przynajmniej 1/16 okt. (Q=23.1).
> [...]
    Aby zwiększyć dobroć musisz zwiększyć liczbę biegunów filtru, trochę
    przej..., bo potrzebujesz wtedy jeszcze parę bloków filtra i w efekcie
    4x lub 8x potencjometry, kondensatory 1% i inne tanie elementy. Duże,
    drogie i niespecjalnie liniowe to wszystko. Lepiej zrobić taki korektor
    oparte na konstrukcjach nowszych. Jak nie chcesz procesora sygnałowego,
    to chociaż filtry typu switching capacitor, np. MF10, albo nowsze
    LTC1059, LT1043 czy LM2685 i podobne. Na stronach National Semiconductor
    znajdziesz też teksty jak projektować. Zaletą tych filtrów jest to, że
    za pomocą taktu możesz sobie ustawić częstotliwości środkowe jak chcesz,
    na wyjściu potrzebujesz tylko filtr drugiego rzędu (6dB/oktawę). Na
    dokładkę będzie ci toto mniej szumieć niż wiadro 741 i pół wiadra
    potencjometrów. A jak się wściekniesz, to zrobisz kompletne cyfrowe
    międzymordzie i wszystko możesz sterować z kompa (ale nie musisz ;-)).

    Waldek