  • 21. Data: 2015-12-21 15:47:38
    Temat: Re: Kopia dysku PATA sektor za sektorem
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-12-21 15:20, jakson wrote:
    > Zalezy o jakim systemie mowimy - Windows, zwlaszcza XP moze miec problemy
    > przy klonowaniu ze zmiana geometrii (i pewnie bedzie je mial).

    Nawet XP ma api które traktuje dysk jako liniowyw celu odczytu raw przez
    apliakcje userspace. Czasy kiedy czytano dysk na podstawie geometrii
    fizycznej to okolice ZX Spectrum, CP/M i DOS. Niektórzy dalej posiłkują
    się starymi Bajtkami w celu opisania jak to działa dzisiaj.

    > I tu sie mylisz.

    Nie mylę sie:

    > "Klastry" to juz podzial logiczny (system plików).

    To dokładnie napisałem linikę wyżej.

    > Kopia sec-by-sec ignoruje podzial logiczny (ignoruje system plików).

    Już napisałem że jeden z programow kolnujących przy kopiowaniu w ten
    sposób wesoło wypełnil nieużywane clustry zerami [1]. Nie mam zaufania
    dla programów w których cała para idzie w fancy-look. dd if=/dev/sda
    *nie* zawiedzie w przeciwienstwie do kilkunastu żelkowatych dziadostw co
    coraz bardziej wymyślnych nazwach.

    > Ma.
    > Sektor to sektor. Nie klaster czy inne takie tam.

    Nikogo ten sektor nie obchodzi. Inny sektor widzisz w driverze, inny
    fizycznie w firmware sterownika dysku. A aplikacje nie widzą ani jednego
    ani drugiego. Widzi je częsciowo filesystem, ale o ile dobrze pamiętam
    to tylko problem optymalizacji wydajności. To jest 80 milardow bajtów.
    Ciurkiem. I unixy tak to widzą. Windowsy o dziwo też. Można spokojnie
    sklonować to do pliku w ktorym sektorów nie ma. W celu backupu danych.

    [1] nie pamiętam co to było, to już z 5 lat będzie. Dostarczone z płytą
    głowną. Gówno do kwadratu, ale jakie kolorowe!

  • 22. Data: 2015-12-21 15:49:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-12-21 15:42, ąćęłńóśźż wrote:
    > Dlatego też myslałem o takim samym modelu dysku, żeby skopiowac bit za bitem.

    Nie potrzebujesz. Wystarczy plik na zasobie sieciowym, pendrive, dysk
    przenośny, whatever. Nie musisz mieć nawet dysku >= pojemnością. cat
    /dev/sda | gzip >/mnt/backup.raw.gz może zmieści się na mniejszym.

  • 23. Data: 2015-12-21 15:53:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > fizycznej to okolice ZX Spectrum, CP/M i DOS. Niektórzy dalej posiłkują
    > się starymi Bajtkami w celu opisania jak to działa dzisiaj.

    Jak sobie wyobrażasz skopiowanie systemu plików z dysku 512 na 4k?

    W przypadku szczególnym w jednym sektorze miałbyś 4 pliki. Tak się chyba
    nawet na ext2/3/4 nie da - ale tego nie jestem pewien.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2015-12-21 16:10:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-12-21 15:53, Adam wrote:
    > Jak sobie wyobrażasz skopiowanie systemu plików z dysku 512 na 4k?

    A w jaki sposob dysk widzisz w sda ? Jako plik podzielony na sektory czy
    jako liniowy *PLIK* ?

    > W przypadku szczególnym w jednym sektorze miałbyś 4 pliki. Tak się chyba
    > nawet na ext2/3/4 nie da - ale tego nie jestem pewien.

    Nie sektorze. Sektory są potrzebne tylko po to aby system plików
    optymalnie zapisywał i odczytywał. Nie są potrzebne aby pracował poprawnie.

    Żeby Cie wystraszyć: czy wiesz że można postawić system plików (prawie
    dowolny, w tym ext*) na *PLIKU* a nie dysku? Tak, ta zwykłym pliku. Nie
    ma tam sladu po sektorach. A działa. Magia.

  • 25. Data: 2015-12-21 21:22:09
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > dowolny, w tym ext*) na *PLIKU* a nie dysku? Tak, ta zwykłym pliku. Nie
    > ma tam sladu po sektorach. A działa. Magia.

    Nie tylko na pliku. Linuksy można postawić na urządzeniu - czyli na
    dysku, bez jego dzielenia na partycje. A na pliku położyłem ostatnio
    jakiegoś linuksa dla Raspberry PI 2B. Zdaje się, że któraś ze starych
    dystrybucji Movix2 pod Windę (do instalacji na SD/USB) też "wołała" plik
    z lilo.

    Mnie tego nie musisz mówić, "kroję" dyski w różny sposób i różne inne
    cuda z nimi wyczyniam już ponad 25 lat - poczynając od pierwszych MFM.

    Natomiast są 2 problemy:
    1/ nie wszystkie dane są zapisywane jawnie, jako pliki lun FAT
    2/ zakładając konwersję 512 -> 4k może braknąć miejsca przy dużej ilości
    małych plików - bo każdy plik będzie zaokrąglany w górę do 4kB.

    Przede wszystkim tu chodzi o adresację plików. I to nieważne, czy przez
    CHS czy przez adres liniowy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2015-12-21 21:44:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-12-21 21:22, Adam wrote:
> [...]

    > 2/ zakładając konwersję 512 -> 4k może braknąć miejsca przy dużej ilości
    > małych plików - bo każdy plik będzie zaokrąglany w górę do 4kB.

    Nie. Oba dyski widziane są jako pierdyliard bajtów. Kopiujesz bit-w-bit.
    Nic nie zabraknie. Problem tylko w tym ze filesystem zrobiony na dysku z
    rozmiarem sektora S1 i skolonowany na dysk z rozmiarem sektora S2 kiedy
    S1<S2 może być niewydajny. Nie spodziewałbym się jakichkolwiek innych
    problemów, choć cały czas mówię o tym jak jest w Unixie. W windowsie nie
    wiem, być może system odmówi zamontowania takiego filesystemu i strzeli
    focha jak to windows.

    > Przede wszystkim tu chodzi o adresację plików. I to nieważne, czy przez
    > CHS czy przez adres liniowy.

    W zrzucie raw nie ma żadnych plików w środku którymi ktokolwiek powinien
    się przejmować. Tylko liniowe pierdyliardy bajtów. H. kogo, a tym
    bardziej filesystem, obchodzi jak się gada z dyskiem przez adresowanie
    sektorów. Filesystem widzi liniowe pierdyliardy bajtów.

  • 27. Data: 2015-12-26 12:20:14
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "jakson" napisał:

    > Bzdura.

    Używanie takiego afgumentu znamionuje chama i buraka

    Bzpzdr

  • 28. Data: 2015-12-27 04:34:20
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał:

    > Tak.

    Nie. To zupełnie coś innego. Kopia posektorowa to odtworzenie wszystkich
    sektorów kopiowanego dysku na innym dysku i nie ma nic wspólnego z kopiowaniem
    danych. Kopie posektorową są w stanie wykonać narzędzia niskopoziomowe np. DMDE.
    Niektóre narzędzia dedykowane przez producentów dysków też to potrafią. Nie
    potrafią tego natomiast narzędzia typu Ghost, czy Acronis.

    Pzdr

  • 29. Data: 2015-12-27 04:36:26
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Adam" napisał:

    > Nie musisz mieć 80-tki. Możesz skopiować sektorowo na dowolny inny większy
    > dysk - byle miał sektory 512b a nie 4k.

    Co takiego? Przestańcie się wymądrzać, bo macie zerowe pojęcie o temacie.

    Pzdr

  • 30. Data: 2015-12-28 00:54:29
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 27/12/2015 03:34, Kamil wrote:

    > Nie potrafią tego natomiast narzędzia typu Ghost, czy Acronis.

    Bzdura. ;D
    https://support.symantec.com/en_US/article.TECH10795
    6.html
    https://kb.acronis.com/content/1543