    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Kopia dysku PATA sektor za sektorem
    Date: Mon, 21 Dec 2015 15:47:38 +0100

    On 2015-12-21 15:20, jakson wrote:
    > Zalezy o jakim systemie mowimy - Windows, zwlaszcza XP moze miec problemy
    > przy klonowaniu ze zmiana geometrii (i pewnie bedzie je mial).

    Nawet XP ma api które traktuje dysk jako liniowyw celu odczytu raw przez
    apliakcje userspace. Czasy kiedy czytano dysk na podstawie geometrii
    fizycznej to okolice ZX Spectrum, CP/M i DOS. Niektórzy dalej posiłkują
    się starymi Bajtkami w celu opisania jak to działa dzisiaj.

    > I tu sie mylisz.

    Nie mylę sie:

    > "Klastry" to juz podzial logiczny (system plików).

    To dokładnie napisałem linikę wyżej.

    > Kopia sec-by-sec ignoruje podzial logiczny (ignoruje system plików).

    Już napisałem że jeden z programow kolnujących przy kopiowaniu w ten
    sposób wesoło wypełnil nieużywane clustry zerami [1]. Nie mam zaufania
    dla programów w których cała para idzie w fancy-look. dd if=/dev/sda
    *nie* zawiedzie w przeciwienstwie do kilkunastu żelkowatych dziadostw co
    coraz bardziej wymyślnych nazwach.

    > Ma.
    > Sektor to sektor. Nie klaster czy inne takie tam.

    Nikogo ten sektor nie obchodzi. Inny sektor widzisz w driverze, inny
    fizycznie w firmware sterownika dysku. A aplikacje nie widzą ani jednego
    ani drugiego. Widzi je częsciowo filesystem, ale o ile dobrze pamiętam
    to tylko problem optymalizacji wydajności. To jest 80 milardow bajtów.
    Ciurkiem. I unixy tak to widzą. Windowsy o dziwo też. Można spokojnie
    sklonować to do pliku w ktorym sektorów nie ma. W celu backupu danych.

    [1] nie pamiętam co to było, to już z 5 lat będzie. Dostarczone z płytą
    głowną. Gówno do kwadratu, ale jakie kolorowe!