  • 71. Data: 2020-01-30 17:28:38
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-01-30 o 11:00, viktorius pisze:

    > Moją okolicę eliminowano z wykluczenia cyfrowego lata temu, gdy było
    > "każdemu po co najmniej 2Mbit" I w efekcie mam tylko miedź z TPSA, 1.5km
    > od centrali. Hurra, mam dostęp do "szerokopasmowego" 10Mbit ;)
    > Ulica dalej nie załapała się, prowadzili kable później. Dołożyli
    > dodatkową centralę, bliżej i nowszą. W efekcie tam jest 80Mbit z TPSA,
    > po miedzi. W linii prostej mam do tej szybszej 300m, ale przepiąć się
    > nie da.

    U mnie to prywatna firma, wcześniej było radiowe 2Mb.

    --
    Janusz

  • 72. Data: 2020-01-30 17:38:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Ten koniec nie jest przesadnie gruby. Mierzony jest zwykle czymś,
    >na co w fachowych gronach mówi się AMR (Average Minute Rating).
    >Milionowy to on jest najwyżej dla kilku stacji, i to wyłącznie
    >przez ileś godzin w ciągu doby. Inne telewizornie znane wszystkim
    >z nazwy, mają AMR mierzony w niewielkich tysiącach. A ile jest
    >takich, co nawet ich nazwę mało kto słyszał?

    Takie to sa w kablowkach i pasma w eterze nie zajmuja :-)

    A ja sie usiluje doliczyc ilu widzow obsluzy 100MHz pasma w telewizji
    naziemnej, a ilu 100MHz pasma dla LTE ..

    J.

  • 73. Data: 2020-01-30 18:09:44
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-30 o 17:38, J.F. pisze:

    > A ja sie usiluje doliczyc ilu widzow obsluzy 100MHz pasma w telewizji
    > naziemnej, a ilu 100MHz pasma dla LTE ..

    Różnica jest zasadnicza.
    W telewizji 8 MHz starcza na kilka stacji dużej rozdzielczości, które
    może oglądać nieskończenie wielu widzów. Więc nie o widzów tu chodzi
    tylko o nadawców różnych treści, którzy maja chęć nadawać.
    W LTE pasmo jest dzielone na wszystkich użytkowników, więc te 100MHz to
    niewiele. Wprawdzie może być prawie nieograniczona liczba nadawców
    treści ale odbiorcy konkurują ze sobą o pasmo.
    Próbuje się to obejść zagęszczaniem stacji bazowych i nowymi pasmami
    częstotliwości. Stąd 5G.

  • 74. Data: 2020-01-30 19:33:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Takie to sa w kablowkach i pasma w eterze nie zajmuja :-)

    Na satelitach też. W naziemnych również mogą być, o ile liczba
    kanałów dostateczne wzrośnie. Działa to tak, że jakieś 90% widzów
    w danej minucie ogląda jeden z kilku programów, reszta skacze po
    pozostałych "minutówkach" (i narzeka, że "tu panie nic do odlądania
    nie ma"). Zwiększy się wybór, to i AMR każdej z takich stacji spadnie.

    > A ja sie usiluje doliczyc ilu widzow obsluzy 100MHz pasma w telewizji
    > naziemnej, a ilu 100MHz pasma dla LTE ..

    Wbrew pozorom ludzie tak wiele tego LTE nie zużywają, by osiągnąć
    zadowolenie.

    --
    Jarek

  • 75. Data: 2020-01-30 20:02:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Na satelitach też.

    Hm ... satelita drogi.
    Albo te programy ktos jednak oglada, albo reklamodawcy placa w ciemno.

    >Wbrew pozorom ludzie tak wiele tego LTE nie zużywają, by osiągnąć
    >zadowolenie.

    Ale jak sie zacznie masowe ogladanie streamingow, to beda uzywac duzo.

    Tyle, ze takich stacji bazowych to mozna ustawic w kraju ...
    kilkadziesiat tysiecy juz chyba stoi.

    J.

  • 76. Data: 2020-01-30 20:06:17
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    W dniu 30.01.2020 o 18:09, t-1 pisze:
> [...]
    > treści ale odbiorcy konkurują ze sobą o pasmo.
    > Próbuje się to obejść zagęszczaniem stacji bazowych i nowymi pasmami
    LTE (i 5G) może nadawać w trybie rozsiewczym (LTE Broadcast/eMBMS, dla
    5G - FeMBMS), dzięki czemu można uzyskać cechy wspomnianego typu emisji:
    1. Można nie pobierać opłaty za przesłane dane,
    2. Do odbioru nie ma wymagania posiadania karty SIM.

    Bardzo dużą zaletą jest możliwość współużytkowania pasma przez telefonię
    komórkową i emisję rozsiewczą (TV, radio).

    https://www.rohde-schwarz.com/us/about/news-press/de
    tails/press-room/press-releases-detailpages/rohde-sc
    hwarz-on-the-way-to-5g-broadcast-the-world-s-first-t
    ransmission-of-lte-fembms-signals-in-a-dynamic-singl
    e-frequency-network-press_releases_detailpage_229356
    -577544.html

    Szkoda tylko, że jest to aktualnie tak mało popularne rozwiązanie.

    I takie moje przemyślenia w temacie.

    Osobiście jestem ciekaw, jak kwestia emisji rozsiewczej będzie wyglądać
    w przyszłości. Moim zdaniem prędzej czy później dojdzie do takiej
    sytuacji, że praktycznie całe pasmo UHF IV-V, używane dzisiaj przez
    telewizję naziemną, będzie użytkowane wspólnie z telefonią komórkową
    (lub ta druga "wygryzie" pierwszą).

    Na polskim rynku zaletą takiego rozwiązania mogłaby być też większa
    konkurencja - na rynku emisji rozsiewczych znaczące udziały (monopol?)
    ma EmiTel. A sieci komórkowych mamy 4. Do tego energetyka w paśmie LTE
    450 MHz i prawdopodobnie będzie Exatel z 5G w paśmie 700 MHz.

    Wadą tego typu rozwiązania wydaje się być wspominana w tym temacie
    kwestia tego, jak długo emisja będzie prowadzona w technologii X.
    Możliwe, że taki okres musiałby być dłuższy niż ten, w którym same sieci
    komórkowe chciałoby owej technologii używać. I co wtedy? Pozostawałoby:
    1. Zobligować sieć komórkową do utrzymywania infrastruktury w
    technologii X, dzięki obniżeniu wywoławczej ceny koncesji za pasmo
    częstotliwości albo jako dodatkowy warunek uzyskania koncesji,
    2. Zachęcić sieć komórkową do utrzymywania infrastruktury w tej
    technologii, np. dając rekompensaty za pasmo "zużywane" na emisję
    rozsiewczą, za utrzymywanie sieci,
    3. Budować do tego celu oddzielną infrastrukturę.

  • 77. Data: 2020-01-30 20:09:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup

    >Różnica jest zasadnicza.
    >W telewizji 8 MHz starcza na kilka stacji dużej rozdzielczości, które
    >może oglądać nieskończenie wielu widzów.

    Skonczenie, bo w kraju mamy tylko 38 mln obywateli.
    W dodatku ... czy nie musi byc tak, ze sasiednie nadajniki korzystaja
    z innych kanalow, zeby sie nie zaklocac ?
    Wroclaw troche temu przeczy ...

    >W LTE pasmo jest dzielone na wszystkich użytkowników, więc te 100MHz
    >to niewiele.

    Ale zasieg niewielki, wiec stacji bazowych jest duzo, a kazda stacja
    moze inne programy nadawac, wedle zyczenia klienta.

    >Wprawdzie może być prawie nieograniczona liczba nadawców treści ale
    >odbiorcy konkurują ze sobą o pasmo.

    No i kolejna sprawa - TV/NTC nadaje stale, film w internecie musze
    sobie konkretnie wybrac.
    Nie ogladam - nie zajmuje pasma.

    Co prawda Polsat wlasnie reklamuje jakis dekoder internetowy ... to
    moze sie skonczyc tak, ze TV stale wlaczony i program polsatu stale
    pokazuje..

    J.

  • 78. Data: 2020-01-30 20:44:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Hm ... satelita drogi.

    Już kilkanaście lat temu zaczął tanieć -- z przewagi podaży nad popytem
    właśnie. Nie jestem już na bieżąco, ale ceny mogą być dość przystępne,
    zwłaszcza na mniej popularnych satelitach. Szczególnie, że płaci się od
    szerokości pasma, a nie od kanału. Można sobie wynająć wąziutkie pasmo,
    nadawać skompresowany strumień fatalnej jakości i puszczać tam jakieś
    bzdety, których nikt nie ogląda. Jak robiłem przegląd, to sporo takich
    było. To trochę jak w Usenecie -- niektórzy od lat coś piszą nie dbając
    ani o formę, ani o treść, nikt ich nie czyta, a oni wciąż się produkują.

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2020-01-31 06:17:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >nadawać skompresowany strumień fatalnej jakości i puszczać tam jakieś
    >bzdety, których nikt nie ogląda. Jak robiłem przegląd, to sporo

    To ciekaw jestem konkretow, bo IMO - satelita nadal drogi
    (koszt+wystrzelenie), potem musi na siebie zarobic.
    W TV bardzo waskiego pasma nie zrobisz, a pasmo calkowite jednak
    ograniczone.
    A w zasiegu np cala Europa, czyli wybor klientow/programow duzy.

    W Ameryce moze to inaczej wygladac, ludzi niby duzo, ale kraje trzy.

    J.

  • 80. Data: 2020-01-31 11:51:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > jednak ograniczone. A w zasiegu np cala Europa, czyli wybor
    > klientow/programow duzy. W Ameryce moze to inaczej wygladac,

    W skrócie jest tak: many X satelitów, a na każdym N trasponderów.
    Każdy transponder puszcza wiąchę w określony punkt. Zasięgi nie
    są ostre, w centrum wystarczy mała antena, a po bokach też się da
    odebrać, ale na większym spodku. Poza dwoma dobrze znanymi punktami
    na orbicie, gdzie wiszą satelity odbierane indywidualnie (HotBird
    i Astra), są inne, też odbierane w Europie. Biznas jest raczej
    długoterminowy (koszt+wystrzelenie). Kiedyś zakładano, że ten
    interes nie ma jak się nie udać, bo nawet taki niszowy satelita
    będzie jedyną drogą dosyłu programów do sieci kablowych. A tu
    masz babo placek -- da się tanio szybkim internetem.

    --
    Jarek