eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKomunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego › Re: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    Date: Thu, 31 Jan 2013 22:11:35 +0100

    > Poza tym nie podałeś tak naprawdę żadnych danych, jak moc LEDa, jego kąt
    > świecenia, czy czułość fototranzystora (wielkość sygnału, stosunek do
    > szumu).

    W tej chwili robię jedynie rozeznanie, dlatego też nie podawałem
    konkretnych szczegółów. Biorę raczej pod uwagę możliwość zakupienia
    potrzebnych elementów, niż wykorzystywania tego, co mam pod ręką.
    A liczba elementów będących _w_tej_chwili_ pod ręką jest ograniczona.
    Czerwony LED o mocy 3W, kilka fotodiod (w tym parę starszych o dość
    dużej powierzchni), fototranzystorów i fotorezystorów. Niestety,
    dostałem je kiedyś "w pakiecie" z wieloma innymi elementami i nie znam
    ich dokładnych parametrów...

    > Chciałbym też zauważyć, że szybko przeskakujesz od najprostszego
    > przypadku, do przypadku komunikacji na kilkaset metrów. W tym pierwszym
    > wystarczy bardzo prosty układ, w tym drugim dioda laserowa i modulacja
    > czegoś innego niż amplituda.

    Oczywiście pierwsze próby będą dotyczyły prostego przypadku -
    komunikacji na kilka metrów. Jednak chciałbym, żeby w miarę łatwo układ
    dało się "upgrade'ować" do lepszej wersji (np. przez dodanie
    odpowiedniej optyki), bez konieczności budowania układu od nowa.

    Dioda laserowa jest faktycznie niezbędna? Na modulatedlight.org można
    znaleźć przykłady łączności robionych na dziesiątki kilometrów bez
    użycia laserów.

    > Zastanów się, co właściwie chcesz z nim robić. Podłączyć bezpośrednio
    > pod wzmacniacz mocy? Nie radziłbym. Niech pracuje ze stałą, bezpieczną
    > mocą, a modulowana będzie częstotliwość albo wypełnienie impulsów.

    Właśnie o to mi chodziło. Diody laserowej pod wzmacniacz mocy bym nie
    podłączał... Rozumiem, że chodzi o zastosowanie czegoś w rodzaju PWM?

    W przypadku zwykłej diody mogę oczywiście użyć modulacji AM, włączając
    diodę w obwód kolektora tranzystora mocy?