eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKomunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego › Re: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    Date: Thu, 31 Jan 2013 21:32:29 +0100

    news:keegt3$91b$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
    > Z tego co widzę skany są dostępne w Internecie:
    > http://www.mt.com.pl/archiwum/72-Nw-06-Fototelefon.p
    df

    > Do tej pory zastanawiam się jak to faktycznie działało z tą wstępnie
    > polaryzowaną żarówką w nadajniku i fotorezystorem w odbiorniku.

    Miało szansę, wstępne świecenie załatwiało sprawę zera, słabsze światło, to
    umownie minus, silniejsze plus.

    > 1) Rozumiem, że najprostsze rozwiązanie wygląda następująco: ze
    > wzmacniacza mikrofonowego sterujemy tranzystorem mocy, który w kolektorze
    > ma diodę LED mocy. W odbiorniku fototranzystor - od kolektora rezystor do
    > VCC oraz kondensator do wzmacniacza m.cz.

    Mocno nieekonomiczny układ, ale może zadziałać.

    > Jak to się ma do rzeczywistości? Jak skomplikowana musi być część
    > elektroniczna, żeby uzyskać zasięg powiedzmy kilkuset metrów w nocy oraz

    To nie od skomplikowania raczej zależy, tylko od mocy, która tym steruje, a
    tu wystarczy kilka elementów. Z drugiej strony odpowiednio czuły fotoelement
    i takowoż wzmacniacz. Powstaje problem zniekształceń wynikłych ze słabego
    oświetlenia i zakłóceń z postronnych świateł. O jego rozwiązaniu za chwilę.

    > przyzwoitą jakość sygnału? Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że
    > konieczne byłoby zastosowanie odpowiedniej optyki, ale to już NTG.
    > 2) Jaki element fotoelektryczny jest najbardziej odpowiedni do takiej
    > zabawy? Fotodioda? Fototranzystor?

    Bardziej mi pasi fotorezystor... ale nie bawiłem się fotoelektryką zbytnio,
    więc nie oświecę...

    > 3) Jak wygląda kwestia zastosowania lasera - takiego najprostszego,
    > wymontowanego ze wskaźnika?

    Jeśli skolimujesz odpowiednio wiazkę, po obu stronach, znaczy się, żeby
    część odbiorcza też nie zbierała z połowy okolicy, to masz szansę. Tylko jak
    zmodulować strumień... Albo jak w jednym z rozwiązań z Nowoczesnych Zabawek,
    za membranę robiła by folia odblaskowa, tu jednak mam wrażenie, że sprawa
    wyglądała by, jak z detekcją FM na zboczu charakterystyki obwodu
    rezonansowego - zadziała, ale mało efektywnie.

    Już rozjaśniam ("o rozwiązaniu problemuy dalej") - modulowałbym nie
    intensywnością strumienia, tylko współczynnikiem wypełnienia - strumień bez
    modulacji miałby wypełnienie 50% przebieg prostokątny (a więc wystarczy,
    żeby złapać choć cień światła i już można to obrabiać, odpadają kopoty z
    nieliniowości fotoelementów i bezwładności emitera), gdy podamy sygnał, to
    stosownie do wartości chwilowej, wypełnienie malało by, albo rosło. Zaletą
    jest, ze nic nie trzeba by byłozmieniać w odbiorniku, a conajwyżej dołożyć
    małe całkowanie, które nie przeszkadzało by w odbiorze sygnału analogowego.
    Skolimować wiązki - nadawczą i "odbiorczą" (czyli to, co byśmy uzyskali,
    wkładając emiter w miejsce fotoelementu odbiorczego) i jadziem :)

    Rozmyślam o zrobieniu takiego układu, jako emiter, chcę wykorzystać baterię
    diod IR, pilotowanych jedną widoczną, aby na odległość była szansa zwizować
    się, ostatecznie diod białych, mogło by to służyć także jako latarka. W
    odbiorniku coś możliwie najczulszego. Ktoś tu kiedyś podrzucał linka, do
    sygnału audio, uzyskanego z ogniwa fotowoltaicznego, na nagraniu słychać
    było rytmiczne stukanie, które, wg piszącego, były od migających w oddali
    świateł jakiegoś samolotu. Zatem taki układ miałby chyba szansę zatrybić w
    zasięgu widoczności optycznej. Dodatkowo, jak w pilotach do TV, zastosować
    filtr, puszczający tylko pożądaną część widma, odcinając resztę, dzięki
    czemu i w dzień miało by szansę pójść dość daleko.

    Moje poszukiwania poszły by w kierunku możliwie najskuteczniejszych
    emiterów, mogących możliwie szybko migać (aby dało się z tego złożyć
    sensowny sygnał), podobnie po stronie odbiorczej, aby sygnał nie był zanadto
    rozmyty (przy poprzedniej dyskusji podane było, ze ogniwa fotoelektryczne
    mają dużą bezwładność, choć kuszą dawanym sygnałem - skoro było słychać
    miganie świateł samolotu...), aby nie kombinować nadmiernie z czułością,
    etc.

    Wracając do żarówki - niektóre migają/migały na tyle szybko, że dawał się
    złożyć z ich migania sensowny sygnał audio. Ale współczynnika wypełnienia
    nie dało by się już IMHO zrobić, tylko czysto analogowe sterowanie.