  • Data: 2010-05-18 18:56:02
    Temat: Re: Kompakty cyfrowe - obiektywy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 18 May 2010, Dariusz Zygmunt wrote:

    > Wydaje mi się że raczej chodzi o lustro które nie rzutuje obrazu na matówkę
    > a służy jedynie do zmiany kierunku obserwacji

    Zdecydowanie tak, jakoś miałem niedociągniętą część postów więc
    zduplikowałem część treści, ale mam nadzieję że ujdzie mi na sucho
    dzięki wysiłkowi włożonemu w odszukanie linka do obrazka na dpreview :)
    (do jednego z niewielu cyfrowych aparatów o tej konstrukcji).
    W tych aparatach jest lustro półprzepuszczalne stałe, co oczywiście
    odbija się m.in. nieco na czułości, za to nie ma paru wad (wstrząsu
    od lustra na przykład).

    Żeby było śmieszniej, ówcześnie nierzadkie były rozwiązania hybrydowe,
    zarówno w konstrukcji ostrzenia jak i pomiaru światła - znaczy
    równolegle *obok* tego co robią współczesne kompakty, bywały osobne
    tory pomiarowe, niekiedy obok obiektywu (nie-TL).
    I ten Olympus to właśnie jest hybryda (w ścisłym znaczeniu słowa
    "hybryda", a nie polskiej wersji określenia DLSR-like):
    http://www.dpreview.com/reviews/olympuse10/
    ...która umożliwia pomiar odległości:
    - na matrycy ("jak w typowych DEVILach")
    - wspomaganie *oddzielnym* pomiarem za pomocą podczerwieni :)
    (wspomaganie, bo "doostrzanie" robi matrycą)
    - manualne ostrzenie, na które autor narzeka, bo ma za dobre oczy :P,
    i które przez patrzeniu przez wizjer oczywiście ogranicza się
    do "bezpośredniego" (bo innego nie ma)
    - manualne przy patrzeniu na LCD (patrz flejmy z ostatnich 10 lat,
    jak to na LCD nie da się ostrzyć i basta).

    pzdr, Gotfryd