  • 21. Data: 2013-04-27 15:42:19
    Temat: Re: Kompakt dla matki :)
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-04-27, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:
    > Postęp w matrycach. W czasach CCD RAW to była kwestia softu, teraz
    > trzeba to specjalnie zaplanować (w sprzęcie).

    To jak bardzo trzeba to planować w sprzęcie, doskonale pokazują
    osoby hackujące aparaty i uruchamiające zapis RAW (patrz: CHDK).

    Tanie aparaty nie oferują użytkownikowi RAW z dwóch kluczowych powodów:
    a) marketingowego, tzn. pozycjonowania sprzętu w ofercie
    b) ze względu na bardzo słabą moc obliczeniową układów, które słabo
    radziłyby sobie z dużymi plikami.

    Jeśli w zacytowanym fragmencie miałeś na myśli (b), to oczywiście
    masz rację. Tyle że to nie jest żadna wymówka. Po prostu można
    zakomunikować użytkownikowi, że w trybie RAW aparat zwalnia (i tak
    niektóre są koszmarnie wolne). Albo niech kompakty w RAW przechodzą
    do niższej rozdzielczości. Naprawdę chętnie kupiłbym kompakt 16Mpx
    do pstrykania RAWów z 1/4 matrycy :).

    BTW: kupiłem A2400.

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 22. Data: 2013-04-27 19:43:14
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Kosu napisał:

> [...]
    > niektóre są koszmarnie wolne). Albo niech kompakty w RAW przechodzą
    > do niższej rozdzielczości. Naprawdę chętnie kupiłbym kompakt 16Mpx

    Nie o to chodzi. Teraz bardzo często do kompaktów pakuje się układy,
    które natywnie, bezpośrednio z matrycy kodują do JPG - tak samo jak
    w aparatach komórkowych. Kiedyś można było 'przechwycić' strumień danych
    i zapisać jako RAW. Teraz - tak jak napisał Krzysztof - jest to po
    prostu w wielu przypadkach niemożliwe.

    m.

  • 23. Data: 2013-04-28 08:55:21
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-04-27, Mikolaj Machowski <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > w aparatach komórkowych. Kiedyś można było 'przechwycić' strumień danych
    > i zapisać jako RAW. Teraz - tak jak napisał Krzysztof - jest to po

    Jeśli takie układy istnieją (poważnie? Między matrycą i procesorem
    graficznym?), to nadal jest to po prostu dobrowolny wybór producenta
    (patrz: pozycjonowanie w ofercie). W Canonach najwyraźniej takie
    urzędzenie nie jest stosowane, a nie są to aparaty ani wolniejsze
    (raczej z tych szybszych), ani nie produkują gorszych zdjęć (też
    raczej z tych lepszych). No chyba że umiesz mi wyjaśnić, po co
    inne firmy stosują jakieś hipotetyczne sprzętowe kodeki przed
    procesorem graficznym.
    Nie bardzo też teorią sprzętowych kodeków da się wyjaśnić, czemu
    RAW blokują firmy nie używające takich rozwiązań :).

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 24. Data: 2013-05-01 12:34:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Kosu <K...@n...com> writes:

> [...]
    > Nie bardzo też teorią sprzętowych kodeków da się wyjaśnić, czemu
    > RAW blokują firmy nie używające takich rozwiązań :).

    Jasne że to jest decyzja producenta, tyle że w czasach CCD każdy aparat,
    po ew. zmianie softu, musiał zawsze generować obrazek RAW (jego zapis
    mógł długo trwać). W tej chwili, gdy matryce same obrabiają obraz
    (np. debayeryzują, odszumiają, korygują balans bieli, generują dane
    8-bitowe), to nawet jeśli dostalibyśmy obrazek przed kompresją JPEG, to
    to nie byłby normalny RAW, a raczej poprawiona już 8-bitowa bitmapa
    (pixmapa).

    Aczkolwiek niewykluczone, że da się takiej matrycy wyłączyć całość lub
    część tych operacji, wtedy potrzebny jest tylko dodatkowy soft. Nie
    będziemy wtedy jednak mieli opcji "RAW + JPEG".
    --
    Krzysztof Halasa