eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKoło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica › Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.lodz.pl!newsfeed.pionier.net.p
    l!3.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!news.uzoreto.com!aioe.org!peer03.ams4!pe
    er.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-e
    xc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED
    !not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    References: <5fc53687$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fc53d9e$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fc547c3$0$536$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fc5535e$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fc628ee$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fc6372c$0$512$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fc6876b$0$560$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fcb8135$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@4...net>
    <5fdb377e$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <rrfqm2$qll$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5fdbaa60$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fdc7b81$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fdcbdda$0$531$65785112@news.neostrada.pl>
    In-Reply-To: <5fdcbdda$0$531$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Date: Fri, 18 Dec 2020 17:03:25 +0100
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
    Lines: 80
    Message-ID: <5fdcd2cf$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.30.111.43
    X-Trace: 1608307407 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 526 83.30.111.43:60082
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4716
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:760290
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:5fdcbdda$0$531$6...@n...neostrada.
    pl...
    W dniu 18.12.2020 o 10:50, J.F. pisze:
    >>> W innych prądnicach produkowanych na takie zabawy (znaczy
    >>> profesjonalnych) z uwagi na większą szczelinę powietrzną pomiędzy
    >>> statorem a rotorem, ten opór jest mało wyczuwalny i pomijalny w
    >>> zasadzie. Wiele prądnic ma magnesy tylko po jednej stronie.
    >
    >> Duza szczelina to slabe pole, a te amatorskie to czesto maja
    >> niedomkniete obwody magnetyczne - czyli bardzo slabe pole.
    >
    >> Ale czy w przypadku 3f nie powinno byc to jakos bardziej wyrownane
    >> ?
    >> W sensie, ze gdy jeden magnes blisko jednego rdzenia cewki, to
    >> drugi gdzies w poblizu dwoch i sie sily rozkladaja?

    >Tu masz opisane:
    >http://spiritusmovens.blogspot.com/search/label/AME
    RYKANKA%20-%20krok%20po%20kroku

    >Stare zapiski ale bardzo przydatne na domowe prace. Kiedyś mnie
    >właśnie stąd zainspirowała prądnica do roweru:
    >http://spiritusmovens.blogspot.com/search/label/AME
    RYKANKA%20-%20%22rowerowa%22

    >... ale poszedłem w gotowca i kupiłem pierwszy BLDC i działa znacznie
    >lepiej niż to co gość opisuje.

    Bo o tym wlasnie pisze - szczelina bardzo duza, bo cala grubosc cewek,
    plus znacznie wiecej, bo obwod niedomkniety.


    Ale w sumie to ja nie o tym, tylko czy taki BLDC ma wyraznie
    wyczuwalne te "bieguny magnesu" czy slabo ?

    Akurat mam pod reka tylko naped CD ... nie ma wyczuwalnych "kątów
    trzymania" ... a nie, cos tam ma, ale bardzo slabo.

    >>> Dopiero kiedy następuje obciążenie prądowe to się zmienia w
    >>> zależności od ilości obrotów i mocy wytwarzanej/obciążenia.
    >
    >> W sensie ze prad w uzwojeniach kompensuje troche sily przyciagania
    >> magnesow, czy po prostu bezwladnosc sie objawia - jak magnes stawia
    >> opor pod pewnym katem, to za chwile pomoze sie obrocic w kolejne
    >> polozenie ?

    >Nie zrozumiałeś. Kiedy pojawia się obciążenie prądowe, to idzie
    >jeszcze ciężej. Po podłączeniu żarówki 40W/12V nie obrócisz już ośką
    >nawet z nakrętkami. To już dość spory opór.

    No - zarowka na zimno to niemal jak zwarcie - ona ma ulamek oma.
    Tym niemniej ten efekt hamowania pojawia sie przy predkosci, a skoro
    taki duzy opor, to predkosci jak rozumiem prawie nie ma :-)

    >>> Ale z wieloma kołami, to już lepiej samemu dobić prądnicę.
    >
    >> Hm, imo to nie takie latwe, choc w dobie powszechnych wycinarek
    >> laserowych ...

    >J/w w linkach. Łatwizna w sumie ale trzeba czasu i zabawy, żeby to
    >wykonać i polepszyć.

    Moze i latwizna, ale sam widzisz, ze fachowosc zadna.
    To niestety trzeba zrobic jak te silniki - pakiet blach, fikusnie
    wycietych.

    Taka "amerykanke" to bym zaczal od rdzeni w tych cewkach, z drutu, ale
    bedzie "moment zaczepowy".

    Ewentualnie ... kiedys byly wirniki tarczowe, nadal chyba sa
    https://komel.com.pl/artykuly3.html

    ... no, to moze byc ciekawa lektura.

    np
    http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/89/ref_22.p
    df
    http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/89/ref_23.p
    df


    J.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: