  • Data: 2010-10-08 17:52:24
    Temat: Re: Kolizja z autobusem PKS
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska> szukaj wiadomości tego autora

    > Dokładnie odwrotnie. Skoro on sie właczał, to miał obowiązek ustąpic
    > pierwszeństwa.

    Skoro on się włączał w sytuacji opisanej przez PRZEPIS SZCZEGÓLNY
    (art.18), to powinien zachować się zgodnie z zapisami tego przepisu
    szczególnego, czyli upewnić się, że "nie zagraża bezpieczeństwu ruchu",
    a nie "ustąpić pierwszeństwa".

    Identycznie autor wątku miał obowiązek zachować się zgodnie z przepisem
    szczególnym, czyli "zwolnić, a w razie potrzeby zatrzymać się".

    W sytuacji z art.18. obydwaj kierowcy mają zachować się "defensywnie":
    kierujący pojazdem ma "obowiązek zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się",
    kierujący autobusem "upewnić się, że nie spowoduje zagrożenia". Sytuacja
    szczególna opisana dokładnie krok po kroku co należy zrobić - nie ma tu
    mowy o kategorii "pierwszeństwa". Konsekwencją złamania przepisu 18.1
    przez kierującego pojazdem jest niemożność ruszenia z miejsca autobusu
    (bo kierowca złamałby przepis 18.2). Do tego drugiego może dojść tylko
    wtedy kiedy zajdzie to pierwsze (bo jeżeli kierujący pojazdem zachowałby
    się zgodnie z przepisami, czyli umożliwiłby włączenie się do ruchu, nie
    byłoby żadnego zagrożenia), więc mandat należy się obydwu kierującym.

    Marek