eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyKolizja z autobusem PKS › Re: Kolizja z autobusem PKS
  • Data: 2010-10-08 17:38:39
    Temat: Re: Kolizja z autobusem PKS
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2010-10-07 12:54, Olek pisze:

    >> Nie ma pierszeństwa. Masz obowiązek "ułatwić włączenie się do ruchu
    >> autobusowi wyjeżdżającemu z przystanku", ale to nie znaczy że masz sie
    >> bezwzględnie zatrzymać i bezwzględnie go przepuścić.

    Abstrahując od sytuacji z tego wątku, co to znaczy "bezwzględnie"?
    Jeżeli uważasz, że "można go wpuścić, ale nie trzeba", to...

    > Art. 18.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku
    > autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany
    > zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić
    > kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli
    > kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa
    > ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

    ... jak rozumieć, że kierujący *jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w
    razie potrzeby zatrzymać się*? Jest obowiązany, ale nie bezwzględnie?
    Jeśli tylko jest taka możliwość, to kierujący MUSI to zrobić, co nie
    oznacza oczywiście awaryjnego hamowania czy innego zachowania, które
    zagroziłoby bezpieczeństwu ruchu. Przepis wcale nie jest względny, tylko
    niektórzy różnie go w głowie interpretują (na swoją korzyść), bo
    przecież nie jest napisane, że "autobus ma pierwszeństwo" albo tłumaczą
    swoje "nieumożliwienie włączenia do ruchu" punktem 18.2 (o obowiązku
    upewnienia się przez kierującego autobusem). Rzecz oczywista, że
    kierowca autobusu nie będzie na siłę pchał się pod samochód, który nie
    ma zamiaru go wpuścić, co nie oznacza, że kierujący tym ostatnim nie
    łamie przepisów.

    Przepis Art 18.1. szczegółowo opisuje zachowanie się pojazdów w
    konkretnej sytuacji. Można tego nie nazywać "pierwszeństwem" jeśli komuś
    się nie podoba, co nie zmienia faktu, że - jadąc zgodnie z przepisami -
    autobus powinien pojechać PRZED innym pojazdem. Kropka.

    > 2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mówi w ust. 1, może
    > wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się,
    > że nie powoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Owszem, ale ten przepis dotyczy kierującego autobusem/trolejbusem, tylko
    kierowcy innych pojazdów "podpinają" się pod niego i "wymuszają"
    odpowiednie zachowanie się kierującego autobusem, czyli powstrzymanie
    się od ruchu - jeżeli sami łamią przepis 18.1, to kierowca autobusu nie
    jest w stanie wyjechać, bo ogranicza go 18.2.

    W razie kolizji obie strony dostają mandat po prostu. Kierujący
    autobusem za nieupewnienie się, że nie spowoduje zagrożenia, a kierujący
    samochodem za nieumożliwienie włączenia się do ruchu.

    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: