  • Data: 2023-04-13 14:20:58
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 13.04.2023 09:28, LordBluzg(R)?? wrote:> Prątek rurę wydechową ma
    gdzie indziej i lokalnie nie dymi
    Przeniesienie emisji CO2 z pojazdów spalinowych na elektrownie może
    przesunąć problem emisji gazów cieplarnianych z jednego sektora
    (transport) na inny (energetyka), zamiast rzeczywiście zmniejszać ogólną
    emisyjność w tym momencie, ale elektrownie są centralnymi źródłami
    emisji, które można łatwiej kontrolować i monitorować w porównaniu do
    tysięcy indywidualnych pojazdów.

    W miarę jak technologie energetyki odnawialnej, takie jak energia
    słoneczna, wiatrowa, czy jądrowa, będą coraz bardziej powszechne,
    elektrownie mogą przestawiać się na bardziej ekologiczne źródła energii,
    co przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 na dłuższą metę.

    Po trzecie, przeniesienie emisji na elektrownie może być bardziej
    ekonomicznie efektywne. Elektrownie mogą korzystać z zaawansowanych
    technologii oczyszczania spalin, które mogą skutkować niższymi kosztami
    redukcji emisji w porównaniu do modyfikowania tysięcy indywidualnych
    pojazdów.

    > Pomysł elektryka wywodzi się z krajów, gdzie rzeczywiście możemy
    pisać o zysku z nieprodukowania CO2 ale nie w Polsce. Od tego trzeba
    było zacząć a nie od ściemniania i manipulacji, że pratki nie produkują
    CO2 bo produkują ale w elektrowni.

    Spójrz na to jak na inwestycję. W początkowym okresie w krajach takich
    jak Polska, faktycznie możemy spodziewać się większych kosztów niż
    korzyści - w początkowym okresie.

    > Mały mikropromil robi to za pomocą PV w dzień słoneczny. Ten promil
    jest podbijany w dyskusji
    Moglibyśmy ten "mikropromil" nazwać wizją celu. Wtedy będzie to miało
    większy sens.

    > Latem są stratą. Jeśli weźmiemy sezon grzewczy w Polsce jako 6
    miesięcy to oznacza że od października do marca spalinowe samochody NIE
    UŻYWAJĄ więcej energii do ogrzewania a prątki TAK.

    > Nie zdeterminujesz tego stwierdzenia na korzyść prątka :]

    Jeżeli sprawność silnika diesla wynosi 40%, a reszta idzie w ciepło to
    auto palące 6 litrów na 100km przekształci ponad 3 litry oleju w ciepło.
    1 litr to ~10kWh, czyli da to ponad 30kWh strat na każde 100km.

    "Przyglądając się ogrzewaniu samochodów elektrycznych, które nie były
    wyposażone w pompy ciepła -- trzeba wspomnieć, że pobierało ono od 1 do 2
    kW. Należy tutaj nadmienić, że mówimy o pracy stałej, a nie rozgrzewaniu
    kabiny samochodu, kiedy ten stał na mrozie przez całą noc. Wówczas
    wartości są znacznie wyższe i sięgają między 3 a 4 kW."

    Czyli podczas jazdy rozgrzanym elektrykiem w zimie, dodatkowe zużycie
    energii na ogrzewanie będzie wynosić ok 1,5kWh na każdą godzinę jazdy.

    Elektrykiem można jechać ponad 6h ogrzewając kabinę w zimie, gdzie
    samochód spalinowy zużywa tyle samo energii na każdy litr oleju
    napędowego 365 dni w roku.

    > W spalinowym jest to na zasadzie "rekuperacji'

    Jak pokazałem wyżej - bardzo nieefektywnej rekuperacji.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz