  • 41. Data: 2020-04-23 00:44:02
    Temat: Re: Kolejny Seagate...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea0c207$1$17346$6...@n...neostrada.pl

    > +> - 2 na SSD NVMe w slocie M.2
    > +> - 2 na SSHD SATA w miejscu na laptopowy dysk
    > +> - 2 na HDD SATA w miejscu na laptopowy napęd CDVD

    > IMO taki układ jest trudny do pokonania, póki sprawny jest laptop...

    > Wszystko zamierzam postawić na MBR, by w razie padu laptopa
    > można było bez trudu odczytać wszystkie dyski na innym laptopie...

    Wszystkie 2 dyski talerzowe -- jeśli laptop miałby NVMe,
    raczej miałby i UEFI... Więc może Evo będzie miał GPT?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 42. Data: 2020-04-23 09:54:47
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 23 Apr 2020 00:41:29 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5ea0c832$0$17349$65785112@news.neostrada.pl>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

    >"Olaf Frikiov Skiorvensen" d...@4...com

    >I ja myślę, że Trybun nabija się z nas.

    On całe lata pisze to samo w takim samym stylu, ja sądzą, że wszedł w tryb read-only
    nie przyswaja żadnej wiedzy, w dodatku usiłuje zachować równowagę zaprzeczając
    jakiejkolwiek wiedzy i negując naukę.

  • 43. Data: 2020-04-23 11:45:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > (...) Przede mną jeszcze
    > sporo przesyłek... (adaptery dyskowe, bielizna, akumulatorki, pasta
    > ciepłoprzewodząca itp... trochę z Allegro, trochę z AliExpress)

    AliExpress wysyła na paczkomaty?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 44. Data: 2020-04-23 11:58:13
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Czyli w sumie nie warto ponosić ew wyższych kosztów zakupu "szybszego"
    > HDD 5400 vs 7200?

    Różnica na pewno będzie, ale czy warto, to nie wiem. Na pewno różnica
    będzie zdecydowanie mniejsza niż gdybyś zdecydował się na SSD.

  • 45. Data: 2020-04-23 12:00:29
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 23.04.2020 11:45, Adam wrote:

    > AliExpress wysyła na paczkomaty?

    Teraz tak.

  • 46. Data: 2020-04-23 12:15:48
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > by skracać marnowanie najcenniejszego dobra, jakim jest czas. RAMdysk
    > zazwyczaj potrafi zapisać się do obrazka (ISO itp.) i wczytać zawartość
    > takiego obrazka, więc niekoniecznie po starcie systemu mamy pusty
    > RAMdysk.
    > (piszemy i czytamy raz, po czym obrabiamy; nadto szybciej wczytuje się
    > jeden duży plik obrazka ISO niż masa drobnych pliczków)
    >

    > Ale (jak już pisałem) RAM też ma swe opóźnienia.
    >
    > -=-
    >
    > BTW transferów -- DDR2 Fujitsu-Siemensa ma mniejszy transfer niż

    Pozwolisz że wyrażę wątpliwości co do tych 122km/h gołębia, tym bardziej
    że ktoś zaliczył taką prędkość do średniej przelotowej..

    Ale do rzeczy,  -"pisano mi", czyli jest to zwykle powoływanie się na
    dane znalezione w necie, z których dla użytkownika (przynajmniej dla
    mnie) nie wynika dokładnie nic.  A pytanie było niby proste - czy miał
    ktoś (użytkował) dyski o różnych parametrach i czy dostrzegł w nich
    jakieś różnice w działaniu i czy wobec tego warto/trzeba brać pod uwagę
    parametry dysku przy zakupie.

  • 47. Data: 2020-04-23 12:16:36
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 22.04.2020 o 16:32, Roman Tyczka pisze:

    > Ty jednak jesteś tumanem. Masz REALNE dane podane, zmierzone, a pieprzysz o
    > papierowych. Ogarnij się, bo durnota bywa bardzo kosztowna.

    "REALNE"??? Realne to one będą gdy bez fantazjowania opiszesz jak
    działają. Np W10 na HDD a`la 5400 startuje pół minuty, a na 7200 20
    sekund.  durnoty znalezione w necie oparte o kryteria wykazujące wyższą
    atrakcyjność seksualną blondynek nad brunetkami chyba nie powinny przez
    kogoś poważnego brane pod uwagę.

  • 48. Data: 2020-04-23 12:17:50
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 22.04.2020 o 22:29, Adam pisze:

> [...]
    >     16 Gb/s (2 GB/s)
    >     12.8 Gb/s (1.6 GB/s)
    >
    > PCI-E 3.0 x4
    >     32 Gb/s (4 GB/s)
    >     31.5 Gb/s (3.9 GB/s)
    >

    > Jeszcze dla porównania, z programu ATTO, testy na jednym z moich
    > laptopów:
    >
    > 1. SATA / SSD Samsung Evo 860 / 500GB:
    > odczyt do 558 MB/s
    > zapis do 375MB/s
    >
    > 2. NVMe / SAMSUNG MZVKW512 (dość stary dysk)
    > odczyt do  3338 MB/s
    > zapis do 1742 MB/s
    >
    > 3. NVMe / WDC WDS100T2B0C (dość wolny dysk)

    Czyli po to aby przebić wydajność już SATA3 to już trzeba by dobrze
    poszukać i sięgnąć głęboko do kieszeni. Z mojej  analizy przed zakupowej
    wynika że tylko bardzo nieliczne na rynku dyski zbliżają się do
    wydajności SATA3. A więc można przyjąć że inwestycja w NVMe to takie
    rozwiązanie bardziej na przyszłość (gdy spadną ceny super szybkich
    dysków) niż na bieżące potrzeby.. Oczywiście wszystko to z punktu
    widzenia i potrzeb przeciętnego użytkownika.

  • 49. Data: 2020-04-23 12:19:23
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    >
    > W wypadku wielu głowic -- głowice są nad kilkoma ścieżkami naraz.
    >
    > Zagęszczanie zapisu także zmniejsza opóźnienia.
    >
    > -=-
    >
    > Porównaj szybkości RAMek z szybkościami HDD. ;)
    >
    > -=-
    >
    > Ale na nic Ci makabrycznie szybkie kości, gdy je zarzucisz
    > masą niepotrzebnych żądań! Nadto i stosowne magistrale nie
    > są nieskończenie szybkie, i CPU, i całe reszty!!!
    >

    > CPU ma swe własne pamięci -- rejestry i kesze różnych
    > poziomów wraz z cwanymi metodami obsługi tych pamięci...
    >
    > Inne podzespoły także mają swe własne pamięci...

    No i znowu nie ma zadowalającej odpowiedzi. Powiedz co mnie obchodzi np
    jakieś kolejkowanie? Mnie interesuje szybszy niż na z HDD start systemu,
    szybsze uruchamianie zainstalowanych programów, takoż i ich sama
    instalacja. To tak po skrócie. I pytanie - które z tych parametrów
    gwarantuje zamiana HDD na SSD?

  • 50. Data: 2020-04-23 12:20:40
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    >
    > Musi być, co chyba jasne, bo:
    > - ma mniejsze opóźnienia na obrocie talerza
    > - ma większy transfer z dysku do interfejsu.

    Wcale nie takie jasne, owszem, na papierze to ładnie wygląda, ale jak z
    tym jest w praktyce?

    > RAMki mają coraz szybsze zegarki/taktowanie -- i coraz więcej
    > pustych cykli. Wbrew pozorom kolejne wydania DDR (DDR2, DDR3,
    > DDR4) nie niosą wielkiego przyspieszenia...
    >
    > Coś Ci pokazuje zajętość RAMek w GiB/MiB czy w sekundach?
    > (w mikrosekundach, w nanosekundach, w pikosekundach...)

    Nie, nie sprawdzałem w ten sposób.  Ogólna zajętość i wykorzystywanie mi
    wystarczy do oceny.

    > O ograniczenia czasowe -- CPU coś zleca, ale musi czekać
    > na realizacje tych zleceń. RAMka, choc szybka, też generuje
    > opóźnienia. Zobacz, jakie są przepustowości PCIe chociażby...
    > (i dlaczego GPU mają DDR5, choć CPU zadawalają się DDR4)

    A więc podsumowanie - jakieś pół wieku temu urządzenie zwane komputerem
    weszło do masowego użytku, ale mimo licznych i na masową skalę
    wprowadzanych 'usprawnień" w praktyce baardzo niewiele się  zmienia. Po
    co wydawać gigantyczną kasę na najnowsze procesory 'szybkie" pamięci
    skoro i tak nie da się wykorzystywać ich potencjału.. Bo jak już by się
    udało takie urządzenie doprowadzić do perfekcyjnej kompatybilności to
    się okaże że jeszcze do także perfekcyjnego działania potrzebuje
    programów pisanych ekstra pod niego, bo inaczej będzie zwykłym
    niewykorzystywanym pudłem jak każdy inny komputer.

    > Ważne jest wszystko -- także magistrale, RAM...
    > Nie samym CPU żyje komputer.

    > Ja widzę i tu, i tam.

    > Ale byłem na rezonansie w szpitalu, który stał się ogniskiem zapalnym.
    > [choć premier wtedy zabraniał palenia ognisk i grillowania w ogóle...]

    > Przez jakiś czas tylko podlaskie i kujawsko-pomorskie były czyste.
    >
    > Do jesieni br. będzą szczepionki -- i być może nowe mutacje tego
    > wirusa...

    Dla chorych z przypadłościami immunologicznymi to żadne pocieszenie te
    szczepionki. Każda ingerencja w układ odpornościowy możne dla nich
    oznaczać wyrok.