  • 11. Data: 2024-09-23 21:16:36
    Temat: Re: Kocioł CO po raz kolejny
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > 80 m^2 w bloku spółdzielczym, z roku 2001, ocieplenie 5 cm styropianu.
    > Koszty w skali roku nieco poniżej 4kPLN za cały gaz, czyli CO, CWU,
    > gotowanie. Od 3 lat miałem pustostan piętro wyżej, który chcąc niechcąc
    > dogrzewałem, ale na szczęście właśnie ktoś się instaluje w tym mieszkaniu.

    Tragedii nie ma, choć mogłoby być lepiej. Indywidualne rozliczenie gazu
    i tak pewnie jest korzystniejsze (z punktu gracza indywidualnego) od
    opłaty z metra podłogi.

    > Blok *spółdzielczy*, nic nie zrobisz. Co najwyżej można by wymienić okna
    > na nowsze, ale znów kłania się rachunek ekonomiczny.

    2001, to pewnie okna odpowiednio szczelne. Wymiana niewiele da, bo jakieś
    szyby z argonem w ogólnym bilansie nic nie znaczą.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2024-09-24 06:21:13
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 23.09.2024 o 18:10, J.F pisze:

    > O to wam chodzi z tą "jednorurowością"?

    Grzejniki połączone szeregowo. W założeniach ma to uprościć instalację,
    w rzeczywistości trzeba grzejniki przewymiarowywać, bo im dalej w
    szeregu tym woda chłodniejsza.

    > Ale jak z regulacją - obejście "bokiem" grzejników ?

    Dokładnie tak. Jeżeli głowica termostatyczna odetnie jakiś grzejnik,
    pracuje obejście.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 13. Data: 2024-09-24 11:10:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Sep 2024 06:21:13 +0200, PeJot wrote:

> [...]
    > szeregu tym woda chłodniejsza.

    > Dokładnie tak. Jeżeli głowica termostatyczna odetnie jakiś grzejnik,

    Ale przecież kolejne grzejniki coraz chłodniejszą wodę mają ...
    to ten pierwszy jest malutki, czy głownie obejscie mu działa ?

    J.

  • 14. Data: 2024-09-24 11:14:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 21:16:36 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Tragedii nie ma, choć mogłoby być lepiej. Indywidualne rozliczenie gazu
    > i tak pewnie jest korzystniejsze (z punktu gracza indywidualnego) od
    > opłaty z metra podłogi.

    Zależy, połowę kosztów mam stałych.
    Zakładając, ze rodziny zuzywają ten gaz podobnie, a uda się obciąc
    znaczacą część z tej połowy ... nie trzeba liczników, odczytów, faktur
    ..

    A potem ktos wpadnie na pomysł, ze małą piekarnię w mieszkaniu
    otworzy, albo warsztat dmuchania szkła :-)

    J.

  • 15. Data: 2024-09-24 11:18:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 21:15:44 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > U mnie tak. To działałoby nawet bez pompy obiegowej. U kol. PeJota
    > płaskie mieszkanie, więc trochę co innego.

    > Teraz nie mam regulacji. Używam całego domu, wszędzie ta sama temperatura.

    > Tak jest z zaworem czterodrogowym -- oddzielny wymuszony pompą gorący
    > obieg kotła i częściowo mieszający się, też wymuszony chłodniejszy
    > obieg odbiorników. Zawór Hołowni po prostu część wody kieruje w podłogę,
    > a część idzie prosto bypasem. Jak w podłogę idzie mniej, to ona nieco
    > stygnie.

    No ale musisz ją zmieszac z zimniejszą, jesli się boisz o temperaturę
    w podłodze.

    > Jak mróz, to w kaloryferze może tyle być. W podłodze nie, bo się tak
    > żyć nie da. Więc podłoga ma większą moc, niż wcześniej używany grzejnik.

    No ale woda z pieca nadal ma te 60C.
    Moze mniej, skoro mówisz, ze to "szeregowa" instalacja, i do podłogi
    trafia po kaloryferach..

    Jakbys tyle wpuszczał, powolutku, to w jednym koncu podłogi byłoby te
    60 czy 50 C.

    J.

  • 16. Data: 2024-09-24 12:53:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No ale musisz ją zmieszac z zimniejszą, jesli się boisz
    > o temperaturę w podłodze.

    Oczywiście idealny byłby zawór czterodrożny z wymuszonym obiegiem
    wtórnym w podłodze. Na to też jestem przygotowany. Ale na początek
    instaluję coś prostszego i liczę na to (nie bezpodstawnie), że
    wystarczy. Przez większą część sezonu (może przez całość) woda
    z kotła nie będzie miała nadmiernej dla podłogówki temperatury.
    Wtedy bypas służy wyłacznie redukcji mocy grzewczej (przez redukcje
    przepływu), a nie obniżeniu temperatury (przez mieszanie). Zresztą
    ten mój dom to taki ośrodek badawczo-rozwojowy. Trochę pomysłów się
    tu wykuło.

> [...]
    > trafia po kaloryferach..
    >
    > Jakbys tyle wpuszczał, powolutku, to w jednym koncu podłogi byłoby te

    Jak się w kaloryferze wpuszcza powolutku (przykręcony zawór), to z
    gorącego robi się on ciepły. Tak, wiem o tym, że wewnątrz grzejnika
    woda łatwiej się miesza niż w cieniej i długiej rurce. Ale i tu nie
    ma tragedii, gdy na całej długości rury temperatura będzie się zmieniać.
    W typowych instalacjach też tak się reguluje moc poszczególnych obiegów.
    Są zawory dławiące, niekoniecznie mieszające.

    A w ogóle bypas może byc też... kaloryferem. Zwaór Hołowni przełączy
    (w skrajnych pozycjach) między grzaniem podłogą, albo oldskulowym
    grzaniem kaloryferem, które się sprawdzało do tej pory. Stany pośrednie,
    grzanie hybrydowe, też można ustawić.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2024-09-24 12:54:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale przecież kolejne grzejniki coraz chłodniejszą wodę mają ...
    > to ten pierwszy jest malutki, czy głownie obejscie mu działa ?

    Niekoniecznie tak musi być. To zależy od szybkości przepływu wody
    (wydajności pompy obiegowej). W grawitacyjnym CO zawsze jest tak, że
    dół kaloryfera jest chłodniejszy od góry. Ta różnica napędza obieg,
    dość leniwy. W wymuszonym wszystko może mieć praktycznie taką samą
    temperaturę

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2024-09-24 14:49:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Sep 2024 12:54:47 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > dół kaloryfera jest chłodniejszy od góry. Ta różnica napędza obieg,
    > dość leniwy. W wymuszonym wszystko może mieć praktycznie taką samą

    Hm, te grzejniki chyba cos tam ciepła oddają do otoczenia.

    Ale w takim szybkim obiegu ... to całkiem ciepła, gorąca może nawet,
    woda wraca do pieca, to i spaliny gorące z niego ulatują :-)

    J.

  • 19. Data: 2024-09-24 15:44:06
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 24.09.2024 o 11:10, J.F pisze:

    > Ale przecież kolejne grzejniki coraz chłodniejszą wodę mają ...

    Dlatego ostatni w szeregu musi być przewymiarowany i dobrze by było żeby
    nie był w wymagającym pomieszczeniu.

    > to ten pierwszy jest malutki, czy głownie obejscie mu działa ?

    Obejścia, bypassy też są regulowane. Ale każda regulacja działa na
    resztę szeregu. Dlatego zrównoważenie takiej instalacji jest dosyć
    upierdliwe.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 20. Data: 2024-09-24 15:45:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Hm, te grzejniki chyba cos tam ciepła oddają do otoczenia.

    Oddają, i to -- niespodzianka -- ciepło pochodzi z ochładzającej się
    wody. Ale jak wody mało, krąży sobie leniwie popędzana grawitacją,
    to każdy jej litr musi się sporo ochłodzić. Przy szybkim przepływie
    różnica temperatur jest niewielka.

    > Ale w takim szybkim obiegu ... to całkiem ciepła, gorąca może nawet,
    > woda wraca do pieca, to i spaliny gorące z niego ulatują :-)

    Albo odwrotnie -- całkiem chłodna. Na wylocie niewiele cieplejsza od
    powracającej.

    --
    Jarek