-
Data: 2009-10-25 15:28:11
Temat: Re: Klient to był kiedyś pan.... ( felieton )
Od: tomekjot <t...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]dobra używanie google nie boli, ale niektórzy maja z tym kłopoty"
http://www.ekonsument.pl/a150_reklamacja.html
Reklamacja
Konsument ma zawsze prawo do złożenia reklamacji!
Reklamację możemy złożyć z tytułu niezgodności z umową (u sprzedawcy)
oraz z tytułu gwarancji (u producenta, sprzedawcy lub importera).
Niezgodność towaru z umową
Towar jest niezgodny z umową, gdy:
* jest uszkodzony (przykład: dziurawe spodnie, stłuczona lampa)
* jest niekompletny (przykład: książka, w której brakuje stron,
bluzka bez guzików)
* nie nadaje się on do celu, do jakiego jest zwykle używany
(przykład: długopis nie pisze, drukarka nie drukuje, pralka nie
pierze, komórka rozładowuje się po 2 minutach rozmowy)
* towar nie spełnia oczekiwań gwarantowanych przez sprzedawcę lub
producenta (przykład: w reklamie szamponu do włosów podano, że usunie
on łupież po 2 tygodniach, tymczasem łupież nie zniknął)
W takich przypadkach mamy prawo:
* żądać naprawy towaru
* domagać się wymiany na towar zgodny z umową
Gdy naprawa lub wymiana nie jest możliwa lub bardzo kosztowna i naraża
konsumenta na znaczne niedogodności możemy:
* żądać obniżenia ceny
* żądać zwrotu pieniędzy (odstąpić od umowy)
W jakim terminie możemy reklamować towar?
W ciągu 2 lat od zakupu towaru niezgodnego z umową możemy składać jego
reklamację. Należy jednak pamiętać, że w przypadku stwierdzenia
niezgodności, musimy zgłosić reklamację najpóźniej w ciągu 2 miesięcy
od jej wykrycia. Przekroczenie tego terminu spowoduje utratę
uprawnień.
Do kogo należy składać reklamację?
Reklamacje należy składać u sprzedawcy, zgłaszając się do niego z
paragonem i produktem. To on ponosi odpowiedzialność prawną za
sprzedany nam towar.
W jakiej formie należy składać reklamację?
Najlepiej składać reklamację na piśmie. Mamy wtedy dowód, że
reklamowaliśmy niezgodny z umową towar. Należy dopilnować, aby
sprzedawca podpisał się na reklamacji wystawiając datę jej przyjęcia.
Co zawrzeć w reklamacji?
Aby reklamacja była skuteczna, muszą się w niej znaleźć podstawowe
informacje: data zgłoszenia reklamacji, dane kupującego, data nabycia
towaru, opis towaru (nazwa, typ, producent, nr seryjny, cena), opis
niezgodności towaru z umową oraz żądanie kupującego co do sposobu
doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową.
Gwarancja:
Gwarancja
Gwarancja obok reklamacji z tytułu niezgodności z umową, jest drugim
narzędziem umożliwiającym konsumentowi dochodzenie odpowiedzialności w
przypadku ujawnienia wady w nabytej rzeczy. Udzielenie gwarancji
następuje poprzez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie
dołączonym do produktu (karcie gwarancyjnej).
Często wydaje nam się, że gwarancja jest jedyną metodą dochodzenia
naszych uprawnień. W rzeczywistości, zawsze mamy prawo reklamować
towar przede wszystkim z tytułu niezgodności z umową u sprzedawcy,
który ponosi odpowiedzialność prawną za sprzedany nam towar.
Kto wystawia gwarancję?
Gwarancję wystawia sprzedawca, producent bądź importer.
Czy gwarancja jest obowiązkowa?
Gwarancja nie jest obowiązkowa. Sprzedawca, producent bądź importer
może nam ją wystawić, ale nie jest to jego obowiązek.
Czy korzystając z gwarancji tracimy inne uprawnienia?
Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień
konsumenta wynikających z prawa do reklamacji towaru niezgodnego z
umową. Jeżeli do jakiegoś produktu dołączono nam gwarancję, to jest
ona naszym dodatkowym uprawnieniem i tylko od nas zależy czy z niej
skorzystamy czy nie.
Jakie informacje powinny się znaleźć w gwarancji?
Żeby gwarancja była ważna, musi ona przede wszystkim określać
obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Dokument, nie określający
tych obowiązków, gwarancją nie jest (np. sam napis na opakowaniu "5
lat gwarancji").
Oprócz tego w gwarancji powinny się znaleźć: nazwa i adres gwaranta
lub jego przedstawiciela w Polsce oraz czas trwania i terytorialny
zasięg ochrony gwarancyjnej.
Ile czasu trwa gwarancja?
Prawo nie narzuca czasu trwania gwarancji, wobec czego gwarant może
określić go według swego uznania.
Następne wpisy z tego wątku
- 25.10.09 15:40 Waldek Godel
- 25.10.09 16:41 J.F.
- 25.10.09 16:58 J.F.
- 25.10.09 17:28 Paweł
- 25.10.09 17:23 Pete
- 25.10.09 17:26 Pete
- 25.10.09 17:29 Pete
- 25.10.09 17:39 Pete
- 25.10.09 17:51 Liwiusz
- 25.10.09 18:02 ToMasz
- 25.10.09 18:24 Pete
- 25.10.09 18:25 Pete
- 25.10.09 18:27 Pete
- 25.10.09 19:14 Paweł
- 25.10.09 19:59 Liwiusz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zgody na przetwarzanie danych
- Dzwonek SMS
- Abonament
- NAS
- Re: eSIM na czym polega
- Orange a HBO(MAX)
- Realme 7 Na co zmienić?
- eSIM, praktyczne doświadczenia z różnymi operatorami?
- jak wpisac numer telefonu +48 123 456 789
- czy kupno Ajfona przyniesie ulgę?
- MP plików.
- spoothing?
- Jak sklonowac karte pamieci na wieksza?
- wyobrazcie sobie ze
- Nowy sprytny tel. z Androidem 13. - OSTRZEŻENIE!!!
Najnowsze wątki
- 2024-07-11 Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
- 2024-07-12 Zgody na przetwarzanie danych
- 2024-07-13 IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual: Installation Guide
- 2024-07-12 stare graty młode kozy
- 2024-07-11 8080
- 2024-07-13 Przyłącze dolne grzejnika
- 2024-07-13 IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Overview
- 2024-07-12 Czym wykonać otwór fi 100 w betonie komórkowym?
- 2024-07-12 Warszawa => Senior Rust Software Engineer <=
- 2024-07-12 Warszawa => Business Unit Manager (Recruitment Business) <=
- 2024-07-12 Warszawa => Head of WMS Competence Center for IT&D Contract Logistics
- 2024-07-12 Warszawa => Head od WMS Competence Center dla IT&D (Blue Yonder) <=
- 2024-07-12 Kraków => Ruby Backend Developer <=
- 2024-07-12 Warszawa => UX/UI Designer <=
- 2024-07-12 Częstochowa => Specjalista ds. Marketingu (E-Commerce) <=