eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.telefonia.gsmKlient to był kiedyś pan.... ( felieton ) › Re: Klient to był kiedyś pan.... ( felieton )
  • Data: 2009-10-25 15:28:11
    Temat: Re: Klient to był kiedyś pan.... ( felieton )
    Od: tomekjot <t...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    dobra używanie google nie boli, ale niektórzy maja z tym kłopoty"

    http://www.ekonsument.pl/a150_reklamacja.html

    Reklamacja
    Konsument ma zawsze prawo do złożenia reklamacji!

    Reklamację możemy złożyć z tytułu niezgodności z umową (u sprzedawcy)
    oraz z tytułu gwarancji (u producenta, sprzedawcy lub importera).

    Niezgodność towaru z umową

    Towar jest niezgodny z umową, gdy:


    * jest uszkodzony (przykład: dziurawe spodnie, stłuczona lampa)
    * jest niekompletny (przykład: książka, w której brakuje stron,
    bluzka bez guzików)
    * nie nadaje się on do celu, do jakiego jest zwykle używany
    (przykład: długopis nie pisze, drukarka nie drukuje, pralka nie
    pierze, komórka rozładowuje się po 2 minutach rozmowy)
    * towar nie spełnia oczekiwań gwarantowanych przez sprzedawcę lub
    producenta (przykład: w reklamie szamponu do włosów podano, że usunie
    on łupież po 2 tygodniach, tymczasem łupież nie zniknął)

    W takich przypadkach mamy prawo:

    * żądać naprawy towaru
    * domagać się wymiany na towar zgodny z umową

    Gdy naprawa lub wymiana nie jest możliwa lub bardzo kosztowna i naraża
    konsumenta na znaczne niedogodności możemy:

    * żądać obniżenia ceny
    * żądać zwrotu pieniędzy (odstąpić od umowy)

    W jakim terminie możemy reklamować towar?
    W ciągu 2 lat od zakupu towaru niezgodnego z umową możemy składać jego
    reklamację. Należy jednak pamiętać, że w przypadku stwierdzenia
    niezgodności, musimy zgłosić reklamację najpóźniej w ciągu 2 miesięcy
    od jej wykrycia. Przekroczenie tego terminu spowoduje utratę
    uprawnień.

    Do kogo należy składać reklamację?
    Reklamacje należy składać u sprzedawcy, zgłaszając się do niego z
    paragonem i produktem. To on ponosi odpowiedzialność prawną za
    sprzedany nam towar.

    W jakiej formie należy składać reklamację?
    Najlepiej składać reklamację na piśmie. Mamy wtedy dowód, że
    reklamowaliśmy niezgodny z umową towar. Należy dopilnować, aby
    sprzedawca podpisał się na reklamacji wystawiając datę jej przyjęcia.

    Co zawrzeć w reklamacji?
    Aby reklamacja była skuteczna, muszą się w niej znaleźć podstawowe
    informacje: data zgłoszenia reklamacji, dane kupującego, data nabycia
    towaru, opis towaru (nazwa, typ, producent, nr seryjny, cena), opis
    niezgodności towaru z umową oraz żądanie kupującego co do sposobu
    doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową.

    Gwarancja:


    Gwarancja
    Gwarancja obok reklamacji z tytułu niezgodności z umową, jest drugim
    narzędziem umożliwiającym konsumentowi dochodzenie odpowiedzialności w
    przypadku ujawnienia wady w nabytej rzeczy. Udzielenie gwarancji
    następuje poprzez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie
    dołączonym do produktu (karcie gwarancyjnej).

    Często wydaje nam się, że gwarancja jest jedyną metodą dochodzenia
    naszych uprawnień. W rzeczywistości, zawsze mamy prawo reklamować
    towar przede wszystkim z tytułu niezgodności z umową u sprzedawcy,
    który ponosi odpowiedzialność prawną za sprzedany nam towar.

    Kto wystawia gwarancję?
    Gwarancję wystawia sprzedawca, producent bądź importer.

    Czy gwarancja jest obowiązkowa?
    Gwarancja nie jest obowiązkowa. Sprzedawca, producent bądź importer
    może nam ją wystawić, ale nie jest to jego obowiązek.

    Czy korzystając z gwarancji tracimy inne uprawnienia?
    Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień
    konsumenta wynikających z prawa do reklamacji towaru niezgodnego z
    umową. Jeżeli do jakiegoś produktu dołączono nam gwarancję, to jest
    ona naszym dodatkowym uprawnieniem i tylko od nas zależy czy z niej
    skorzystamy czy nie.

    Jakie informacje powinny się znaleźć w gwarancji?
    Żeby gwarancja była ważna, musi ona przede wszystkim określać
    obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Dokument, nie określający
    tych obowiązków, gwarancją nie jest (np. sam napis na opakowaniu "5
    lat gwarancji").

    Oprócz tego w gwarancji powinny się znaleźć: nazwa i adres gwaranta
    lub jego przedstawiciela w Polsce oraz czas trwania i terytorialny
    zasięg ochrony gwarancyjnej.

    Ile czasu trwa gwarancja?
    Prawo nie narzuca czasu trwania gwarancji, wobec czego gwarant może
    określić go według swego uznania.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: