  • Data: 2012-05-01 15:56:11
    Temat: Re: Kierunkowskazy na rondzie
    Od: Lort <b...@g...w.ua> szukaj wiadomości tego autora

    Kto: Gotfryd Smolik news Gdzie: pl.misc.samochody
    Kiedy: 1 maj 2012, 00:26:12

    > Owszem, tyle, że sygnalizacja dotyczy "kierunku ruchu" własnie, a nie
    > kierunku wyjechania ze skrzyżowania.

    "Kierunku jazdy". :-)
    Śmiem wnioskować o przyjęcie terminologii, w myśl której kierunki ruchu
    będą wyznaczane przez infrastrukturę tudzież oznakowanie, a kierunek
    jazdy przez kierownika konkretnego pojazdu. Różnica subtelna, ale chyba
    zgodna z tym, co w PORD nabroili, mimo że zapomniało im się zdefiniować
    kilku rzeczy.

    > Wjeżdżajac na rondo gdzies skręcasz czy (jeszcze!) "jedziesz swoja
    > droga", tak jak przy pokonywaniu zakrętu?

    Sęk w tym, że w naszych warunkach "rondo" jest w gruncie rzeczy sporym
    uogólnieniem. Pierwsze z brzegu trzy przykłady skrzyżowań opatrzonych
    stosownym znakiem, tyle że przez każde z nich przejeżdża się jednak
    trochę inaczej:

    1. http://g.co/maps/ugg4t
    2. http://g.co/maps/e5d2j
    3. http://g.co/maps/fmtys

    W pierwszym przypadku lewy kierunek włączony przed wjazdem na rondo
    może faktycznie wywołać małe zakłopotanie u kogoś, kto na tym rondzie
    już się znajduje (troszkę dalej), szczególnie jeśli jest świeżo po
    obejrzeniu tego filmu z panią "czytelnie sygnalizującą swój zamiar".
    Natomiast brak prawego kierunkowskazu przy zjeździe ma prawo wkurzyć
    kogoś, kto właśnie czeka na wjazd. I jak dla mnie, to zmiana kierunku
    jazdy następuje tutaj właśnie przy zjeździe z ronda.

    Drugi przypadek jest rondem zrobionym wg mnie "na siłę" i tutaj jak
    najbardziej jest możliwość zmiany kierunku jazdy w lewo przez pojazd
    będący już na skrzyżowaniu (skręt w lewo ze środkowego pasa jadąc z
    prawej strony ekranu -- taki fajny natłok wyrazów, że musiałem to
    napisać). W każdym razie tutaj, poza skrętami w prawo, sygnalizacja
    samego zjazdu z ronda jest zbędna.

    W trzecim natomiast, kierunek jazdy wybierasz przed wjazdem na rondo
    i tutaj dla odmiany zjazd z niego z włączonym prawym kierunkowskazem
    może spowodować nadmierną nerwowość u kierowcy, który o rondo jedynie
    się "ociera".

    I jak wy chcecie dojść do ładu pisząc o jakimś abstrakcyjnym "rondzie"?

    --
    Llort