  • Data: 2015-01-27 23:45:23
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: Mario <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-01-27 o 14:52, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    > Tak.
    >
    > . >I jak to możliwe, że używa się
    >
    > Prędkość światła jest zawsze prędkością fotonu.

    Oraz używa się go jako stałą uniwersalną. Np w E=mc^2 c^2 jest po prostu
    współczynnikiem proporcjonalności i jest użyte w tym równaniu mimo, że
    nie ma tu pędzących fotonów. Tak samo stała fizyczna g jest użyta jako
    współczynnik proporcjonalności w równaniu F=m*g i nie ma tu ruchu
    przyspieszonego. Przyspieszenie ziemskie g jest po prostu zastępnikiem
    wielkości, którą można by nazwać natężeniem pola ziemskiego (przez
    nawiązanie do przyspieszenia ziemskiego), które jest dość zbliżone do
    natężenia pola grawitacyjnego Ziemi, ale nie jest z nim tożsame.

    > Oczywiście.

    > O wyznaczaniu tak, o pomiarze nie. Mały kombinatorku

    Pomiar w fizyce to rzadko jest bezpośredni odczyt jakiejś wielkości
    fizycznej. Najczęściej wielkość ta jest wyznaczana na podstawie jakiegoś
    uznanego za obowiązujące prawa poprzez pomiar innych wartości we wzorze
    opisujący te prawo. Ciśnienie możesz zmierzyć linijką (w manometrze
    rtęciowym), albo przez pomiar rezystancji ( a pośrednio temperatury)
    włókna w próżniomierzu oporowym czy przez pomiar prądu jonowego w
    próżniomierzu jonizacyjnym. To są pomiary czy wyznaczanie?

    Mario