  • 11. Data: 2011-07-12 09:13:59
    Temat: Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 12.07.2011 10:36, schrieb Jerzy Pastusiak:

    > dokladnie jest tak jak piszesz

    Kanały 1-12 mają odstęp 7MHz ;-).

    No i jeszcze jedno: w realnie istniejących kablówkach stosuje się QAM64
    i QAM256. Zabawę z QAM1024 i QAM4096 dopiero się zaczyna. W jednym
    kanale QAM256 da się upchnąć 2 kanały HD w bardzo dobrej jakości, lub
    3-4 w jakieśtam jakości.

    Waldek

  • 12. Data: 2011-07-12 10:08:18
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Kanały 1-12 mają odstęp 7MHz ;-).

    Fakt, ale VHF raczej do DVB nie użyje się za prędko, bo tam
    puszcza się analogowy tzw. "pakiet socjalny" ;-).

    > No i jeszcze jedno: w realnie istniejących kablówkach
    > stosuje się QAM64 i QAM256. Zabawę z QAM1024 i QAM4096
    > dopiero się zaczyna.

    Dokładnie. Ja używam QAM64, bo takie mam zabawki. I chyba
    zdecydowana większość urządzeń używa właśnie QAM64...

  • 13. Data: 2011-07-12 10:21:00
    Od: " Miki" <m...@g...pl>

    Robert_J <d...@o...pl> napisał(a):

    > Dokładnie. Ja używam QAM64, bo takie mam zabawki. I chyba
    > zdecydowana większość urządzeń używa właśnie QAM64...

    Ktoś cie zrobił w ch... sprzedając ci jedno-QAM'owy sprzęt (QAM64) - jeśli
    mnie pamięć nie myli sprzęt realizuje tylko tzw. Annex C do normy DVB-C.

    Na dzień dzisiejszy przy zastosowaniu kanału 8MHz, QAM256 i prędkości rzędu
    7MS/s dostajesz strumień (z narzutami) na poziomie 55Mbit/s na wyjściu z
    głowicy. Ile w to wepchniesz kanałów HD zależy tylko od tego ile pasma
    potrzeba na jeden kanał.

    Transmisja danych internetowych odbywa się wg. takich samych zasad kanałami
    nie należącymi do oficjalnego pasma. Kanał zwrotny jest realizowany podobnie,
    ale zazwyczaj stosuje się tam QAM16 (nie ma potrzeby realizacji dużego
    transferu ani emisji znacznej mocy do kabla).

  • 14. Data: 2011-07-12 10:32:44
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-07-11 12:34, Cezar pisze:

    > Tak dla uscislenia i lepszego zrozumienia ... w kablu sa tylko sygnaly
    > analogowe. Niektore z nich sa modulowane sygnalem cyfrowym a inne
    > analogowym.

    Blablablablabla

    sygnał == wymuszenie

    Czy twierdzisz, że istnieje coś takiego jak prąd analogowy albo napięcie
    analogowe? To może być największa rewolucja elektrotechniki od początku
    XIX wieku.

    To informacja może być zapisana cyfrowo albo analogowo. Przy czym tak
    naprawdę te koncepcje się przeplatają.

    Bo np. zapis cyfrowy informacji to jest zapis za pomocą symboli
    umówionego alfabetu. Np. książka jest nośnikiem cyfrowym, ponieważ
    informacja jest zapisana za pomocą literek języka np. polskiego.

    Ale zauważmy, że sygnał analogowy to jest pewna ciągła zmiana między
    wartościami [Wmin, Wmax], gdzie W oznacza wielkość zjawiska wymuszenia
    (napięcie, prąd). Ponieważ jednak z mechaniki kwantowej wiemy, że cały
    świat jest dyskretny, to i wartości napięcia i natężenia są skwantowane,
    zatem na odcinku [Wmin, Wmax] istnieje skończona liczba możliwych
    wartości wymuszenia, którą możemy nazwać alfabetem, a zatem sygnał
    analogowy jest szczególnym przypadkiem sygnału cyfrowego.

    I vice versa. Zdjęcie cyfrowe złożone z pikseli, jest pewnym
    gruboziarnistym odwzorowaniem ciągłym, a więc jest ono ANALOGIĄ tego, co
    zostało na nim przedstawione. Więc zdjęcie cyfrowe też jest w pewnym
    sensie zapisem analogowym.

    Tak więc pojęcia "cyfrowy" i "analogowy" nie są przeciwstawne, one się
    nakładają w jakimś stopniu.

  • 15. Data: 2011-07-12 10:50:39
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Ktoś cie zrobił w ch... sprzedając ci jedno-QAM'owy sprzęt
    > (QAM64)

    Sprzęt jest "dwuqamowy" ;-). Ale używam QAM64. Nie znasz
    specyfiki mojej sieci ani jej założeń, a już oceniasz?
    Typowe dla wielu grup dyskusyjnych ;-))). Oczywiście że
    mogłem kupić sprzęt z górnej półki, tylko że biorąc pod
    uwagę wielkość sieci zwróciłby się może za... 20 lat???

    > ...jeśli mnie pamięć nie myli sprzęt realizuje tylko tzw.
    > Annex C do normy DVB-C.

    Trzeba trafu że uruchomiłem transmisję w DVB-T, i to
    zupełnie świadomie, mimo oczywistych wad :-))

> [...]
    > 7MS/s dostajesz strumień (z narzutami) na poziomie
    > 55Mbit/s na wyjściu z
    > głowicy. Ile w to wepchniesz kanałów HD zależy tylko od

    Tyle że w DVB-C, a jak napisałem wyżej, używam DVB-T i QAM64
    :-)). Z prostych przyczyn...

    > Transmisja danych internetowych odbywa się wg. takich
    > samych zasad kanałami
    > nie należącymi do oficjalnego pasma.

    Czyli jakimi? Pytam żartobliwie, bo to na jakiej
    częstotliwości się to odbywa ustala sobie sam operator.

    > Kanał zwrotny jest realizowany podobnie,
    > ale zazwyczaj stosuje się tam QAM16 (nie ma potrzeby
    > realizacji dużego
    > transferu ani emisji znacznej mocy do kabla).

    Mocy? Hmmm... O jakich mocach mówisz?
    A tak poważnie: żebyś się nie zdziwił jak duży jest w
    sieciach upload :-), bywa czasem wyższy niż download...

  • 16. Data: 2011-07-12 11:07:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert_J" napisał w
    >A do czego zmierzasz? Pasmo TV ma ok. 100 kanałów, na każdym możesz
    >puścić jeden program analogowy lub jeden multiplex cyfrowy.

    Mozesz tez dzielic pasmo inaczej.
    kanal analogowy musi miec tych 7-8MHz, cyfrowe mozesz dzielic
    dowolnie.

    Tak czy inaczej - sygnal cyfrowy moduluje jakis sygnal analogowy, a
    dalej tak w radio i telewizji - zajmuje to jakies pasmo czestoliwosci
    i sie dodaje do innych sygnalow w kablu.

    J.

  • 17. Data: 2011-07-12 11:10:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał w
    >No i jeszcze jedno: w realnie istniejących kablówkach stosuje się
    >QAM64 i QAM256. Zabawę z QAM1024 i QAM4096 dopiero się zaczyna.

    Nie wyprze tego OFDM ? To jest chyba modulacja z wyboru ostatnio.

    J.

  • 18. Data: 2011-07-12 12:27:23
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@S...COM> napisał w
    wiadomości news:ivh7sb$63l$1@news.onet.pl...

    > Tak więc pojęcia "cyfrowy" i "analogowy" nie są przeciwstawne, one się
    > nakładają w jakimś stopniu.

    Dla praktyka sygnał cyfrowy, to sygnał, który można podać bezpośrednio na
    wejścia układów cyfrowych, no powiedzmy po dostosowaniu poziomów napięć.
    Sygnały analogowe to takie, które do dalszej pracy z nimi (w systemach
    cyfrowych) wymagają przetworników ADC. Sygnały w TV kablowej bez wątpienia
    nie są sygnałem cyfrowym choćby z tego powodu, że mamy do czynienia z
    modulacją fali nośnej. Przy czym nie widzę powodów, aby sygnał cyfrowy nie
    mógł mieć więcej niż dwa poziomy logiczne, o ile układ wejściowy potrafi to
    rozkodować bez potrzeby zastosowania ADC.
    Bez problemu wyobrażam sobie sytuację, że sygnał cyfrowy w jednym urządzeniu
    jest traktowany jako analogowy w innym urządzeniu, właśnie z uwagi na fakt,
    że sygnał cyfrowy o kilku poziomach napięć logicznych może być niemożliwy do
    bezpośredniego zinterpretowania przez inny układ wyróżniający tylko dwa
    poziomy logiczne.

    Oczywiście istnieją pewne wariacje, jak np. sygnał DCF77, który pomimo
    zmodulowania falą o częst. 77,5 kHz jest dość łatwy do bezpośredniego
    wykorzystania, z uwagi na fakt, że nie ma tam wartości pośrednich, jak
    również częstotliwość danych użytecznych jest tak niska, że nie tylko
    procesor, ale i człowiek z odbiornikiem radiowym bez problemu ramkę takiego
    sygnału odbierze i odkoduje.

  • 19. Data: 2011-07-12 13:22:55
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:982hitF9viU1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > QAM256. Zabawę z QAM1024 i QAM4096 dopiero się zaczyna. W jednym kanale
    > QAM256 da się upchnąć 2 kanały HD w bardzo dobrej jakości, lub 3-4 w

    W standardzie D/K na każdym zakresie kanał ma 8 MHz szerokości.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 20. Data: 2011-07-12 20:32:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    yabba wrote:

    > Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    > wiadomości news:982hitF9viU1@mid.uni-berlin.de...

    > W standardzie D/K na każdym zakresie kanał ma 8 MHz szerokości.

    A co z kanałami S4-S20? Tam chyba jest 7MHz, bo jest poza specyfikacją OIRT.

    Waldek