  • 1. Data: 2011-07-11 09:59:22
    Temat: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    CZeść.
    Pojawiło sie tu niedawno pytanie o magnetowid i sygnał antenowy.
    Mam cos podobnego.
    W jaki sposób przesyłany jest sygnał w kablówce. U mnie kablówka
    nadaje po tym samym kablu internet, TV cyfrową i analogową. Czy
    częstotliwości cyfrówki i analogówki się nakładają. Jeśli tak to
    analogowa byłaby pewnie zakłócana, ale nie jest (przy najmniej nie na
    każdym programie)?

  • 2. Data: 2011-07-11 10:04:32
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

    W dniu 2011-07-11 11:59, slawek7 pisze:
> [...]
    > nadaje po tym samym kablu internet, TV cyfrową i analogową. Czy
    > częstotliwości cyfrówki i analogówki się nakładają.

    nie. każdy program idzie na innej częstotliwości, a to czy cyfrowo
    czy analogowo to już inna bajka

    --
    pozdrawiam. pawell32
    OpenSuse 11.4 - power of linux

  • 3. Data: 2011-07-11 10:34:10
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 11/07/2011 11:04, pawell32 wrote:

    > nie. każdy program idzie na innej częstotliwości, a to czy cyfrowo
    > czy analogowo to już inna bajka
    >
    > Jeśli tak to

    Tak dla uscislenia i lepszego zrozumienia ... w kablu sa tylko sygnaly
    analogowe. Niektore z nich sa modulowane sygnalem cyfrowym a inne
    analogowym.

    c.

  • 4. Data: 2011-07-11 10:42:36
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

> [...]
    > częstotliwości cyfrówki i analogówki się nakładają. Jeśli
    > tak to
    > analogowa byłaby pewnie zakłócana, ale nie jest

    A do czego zmierzasz? Pasmo TV ma ok. 100 kanałów, na każdym
    możesz puścić jeden program analogowy lub jeden multiplex
    cyfrowy. W jednym strumieniu cyfrowym jest z reguły kilka
    programów, ilość zależy wprost od jakości. Na internet też
    znajdzie się miejsce, sam puszczałem kiedyś net przez TVK.
    Nie powiem Ci jednak jaką część pasma zajmuje transmisja
    danych, ale pewnie też jeden lub dwa kanały. Do tego
    oczywiście upstream w kanale zwrotnym...

  • 5. Data: 2011-07-11 10:55:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.07.2011 12:04, schrieb pawell32:

    > nie. każdy program idzie na innej częstotliwości, a to czy cyfrowo
    > czy analogowo to już inna bajka

    Dla ścisłości: programy cyfrowe są nadawane po kilka na jednej
    częstotliwości. To "kilka" to 2-4 dla programów HD, 5-20 dla programów
    SD. Dlatego właśnie "cyfruje" się wszystko, by upchnąć więcej programów.

    Waldek

  • 6. Data: 2011-07-11 16:56:16
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Robert_J pisze:
    > na każdym możesz
    > puścić jeden program analogowy lub jeden multiplex cyfrowy. W jednym
    > strumieniu cyfrowym jest z reguły kilka programów, ilość zależy wprost
    > od jakości.

    pi razy oko, (zakładając ze kablówka istnieje od 20 lat wiec przydała by
    sie poprawa jakości), ile kanałów HD zmieści się w zamian za jeden
    analogowy? 2? 10? chodzi o rząd wielkości.
    ToMasz

  • 7. Data: 2011-07-11 17:13:35
    Od: "VSS" <v...@o...pl>

    W wiadomości:ivf9vg$hcq$...@i...gazeta.pl,
    ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> nastukał:
    > pi razy oko, (zakładając ze kablówka istnieje od 20 lat wiec przydała
    > by sie poprawa jakości), ile kanałów HD zmieści się w zamian za jeden
    > analogowy? 2? 10? chodzi o rząd wielkości.
    > ToMasz

    zależy przy jakiej modulacji - masz różną przepływnośc bitową. w kablówkach
    spotkałem qam128 i qam256. na kanał hd o wypasionej jakości potrzebujesz
    8-10M. teraz wystarczy tylko wziąć kalkulator do reki.

    --
    VSS

  • 8. Data: 2011-07-11 19:41:31
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    > ile kanałów HD zmieści się w zamian za jeden analogowy?
    Ciekawe pytanie. Obliczmy maksa.

    Zakladajac szerkosc kanalu 6,5 MHz:
    [Wykaz częstotliwości kanałów TV]
    http://www.dipol.com.pl/wykaz_czestotliwosci_kanalow
    _tv_bib02.htm

    Zgodnie z:
    [DVB-C2 - 2nd Generation Cable Transmission]
    [DVB Fact Sheet - May 2011]
    http://www.dvb.org/technology/fact_sheets/DVB-C2_Fac
    tsheet.pdf

    mamy dla 4096-QAM i SNR 35 [dB], wydajnosc spektralna ~10 [bit/s/Hz].

    Czyli przeplywnosc kanalu 6,5 MHz to okolo 60 Mbps.
    Dla przekazu HD w MPEG 4, strumien bitowy okolo 8 Mbps wystarczy,
    obraz jest wyjatkowo dobry (ogladam na codzien Channel 4), jezeli
    jest odpowiednio przygotowany.
    -=-=-=-=-=-

    60/8 = ~7

    Czyli daje okolo 7 kanalow TV HD w kanale czestotliwosci 6,5 MHz,
    lub 14-20 kanalow SD, tez dosyc dobrej jakosci (3-4 Mbps).
    -=-=-=-=-=-

    Jest to juz na granicy przepustowosci kanalu zaszumionego,
    wyznaczonej przez Wlodzimierza Aleksandrowicza Kotelnikowa
    i Claude Elwood Shannona.

    Pzdr.J.P.
    __________________________________

  • 9. Data: 2011-07-12 07:54:21
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Zakladajac szerkosc kanalu 6,5 MHz:
    > [Wykaz częstotliwości kanałów TV]
    > http://www.dipol.com.pl/wykaz_czestotliwosci_kanalow
    _tv_bib02.htm

    Jurku, szerokość kanału to nie 6,5 MHz, a 8 MHz (oczywiście
    "od ściany do ściany"), a 6,5 to odstęp nośnej wizji od
    nośnej fonii w OIRT.

  • 10. Data: 2011-07-12 08:36:33
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Tue, 12 Jul 2011, Robert_J wrote:

    | Jurku, szerokość kanału to nie 6,5 MHz, a 8 MHz (oczywiście "od ściany do
    | ściany"), a 6,5 to odstęp nośnej wizji od nośnej fonii w OIRT.

    dokladnie jest tak jak piszesz