    From: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego
    Date: Tue, 12 Jul 2011 12:32:44 +0200

    W dniu 2011-07-11 12:34, Cezar pisze:

    > Tak dla uscislenia i lepszego zrozumienia ... w kablu sa tylko sygnaly
    > analogowe. Niektore z nich sa modulowane sygnalem cyfrowym a inne
    > analogowym.

    Blablablablabla

    sygnał == wymuszenie

    Czy twierdzisz, że istnieje coś takiego jak prąd analogowy albo napięcie
    analogowe? To może być największa rewolucja elektrotechniki od początku
    XIX wieku.

    To informacja może być zapisana cyfrowo albo analogowo. Przy czym tak
    naprawdę te koncepcje się przeplatają.

    Bo np. zapis cyfrowy informacji to jest zapis za pomocą symboli
    umówionego alfabetu. Np. książka jest nośnikiem cyfrowym, ponieważ
    informacja jest zapisana za pomocą literek języka np. polskiego.

    Ale zauważmy, że sygnał analogowy to jest pewna ciągła zmiana między
    wartościami [Wmin, Wmax], gdzie W oznacza wielkość zjawiska wymuszenia
    (napięcie, prąd). Ponieważ jednak z mechaniki kwantowej wiemy, że cały
    świat jest dyskretny, to i wartości napięcia i natężenia są skwantowane,
    zatem na odcinku [Wmin, Wmax] istnieje skończona liczba możliwych
    wartości wymuszenia, którą możemy nazwać alfabetem, a zatem sygnał
    analogowy jest szczególnym przypadkiem sygnału cyfrowego.

    I vice versa. Zdjęcie cyfrowe złożone z pikseli, jest pewnym
    gruboziarnistym odwzorowaniem ciągłym, a więc jest ono ANALOGIĄ tego, co
    zostało na nim przedstawione. Więc zdjęcie cyfrowe też jest w pewnym
    sensie zapisem analogowym.

    Tak więc pojęcia "cyfrowy" i "analogowy" nie są przeciwstawne, one się
    nakładają w jakimś stopniu.