  • Data: 2010-09-16 17:56:31
    Temat: Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.
    Od: Mario <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie ze względów bezpieczeństwa, bezpiecznie jest i bez tego.

    Nie jest bezpieczne. Urządzenie z obudową metalową OIDP musi mieć ją
    połączoną z przewodem PE. Dopiero wtedy jest bezpieczne.

    > Inni
    > tu piszą, że to ze względu na zakłócenia. I że to kopie od filtra.
    > Ale że nie zabija -- co autorom takich rozwiązań trzeba poczytać
    > za wielką łaskawość.

    Obudowa kopać mogłaby tez z innych przyczyn np. uszkodzona izolacja do
    obudowy. I po to jest zerowanie aby zadziałała różnicówka (lub aby nie
    wystąpiło na obudowie napięcie niebezpieczne gdyż wcześniej zadziałają
    bezpieczniki).

    > Jeszcze raz zapytam, bo nikt mni nie chce udzielić informacji, każdy
    > pisze tylko o tym, co mu wygodne. Nie można drobić *OBU* rzeczy na raz?
    > Nie można zrobić *i* dobrej izolacji, *i* dać bolec?

    OIDP a nie jestem elektrykiem to nie może być urządzenie klasy II a
    jednocześnie mieć bolec. To by oznaczało, że środkiem ochrony przed
    porażeniem jest "dobra" czyli podwójna izolacja a mimo tego jest
    przewód PE który może lecz nie musi być podłączony. Jeśli urządzenie ma
    w przewodzie zasilającym linię PE to musi ona być połączona z
    odpowiednim bolcem w gniazdku a to wyklucza stosowanie tego urządzenia
    tam gdzie nie ma gniazdka z bolcem zerującym.

    > Ale skoro jest popyt na niekopiące zasilacze (dzień dobry), to może
    > nie każdy producent tak postępuje?

    Jest popyt a nawet przymus dostarczania niekopiących (i niezabijających)
    urządzeń. Sposobem na to jest podłączenie do instalacji wyposażonej w PE

    Dlaczego skoro urządzenie w którym jest ten filtr *musi* być podłączone
    do PE? Jeśli obudowa mrowi (a przyczyna może być niekoniecznie związana
    z filtrem) to bezwzględnie należy sprawdzić prawidłowość podłączenia go
    do zasilania.

    > No to może skoro w walce o klienta zatrudnił takich szpeców, co
    > potrafią zaprojektować zasilacz mniej siejący niż te od konkurencji,
    > to wystarczy dać tam filtr mniej kopiący lub niekopiący zgoła?

    > Jak już wspomniałem, jestem temu komuś ogronie wdzięczny. To budujące,
    > że są jeszcze tacy, co z gówna potrafią zrobić rzecz dobroą. A innym
    > nawet złoto się w rękach przemienia w gówno.

    Być może zamiast kondensatorów 4.7nF dających około 0,3 mA masz mniejszy
    i nie wykrywasz tego mrowienia. Albo wcale go nie masz. Ale skoro masz
    urządzenie klasy I podłączone niewłaściwie bo bez zerowania to ten
    świetny nie mrowiący komputer może zabić ciebie albo kogoś innego gdy
    strzeli mu np izolacja transformatora w zasilaczu. Twój wybór.

    > Jak dla kogo. Dla mnie pierwotna.

    Pierwotna jest sprawa bezpieczeństwa. Mrowienie i tak występuje tylko
    wtedy gdy ciałem zamykasz obwód między obudową komputera (bądź czymś na
    potencjale tej obudowy) a czymś na potencjale ziemi (kaloryfer betonowa
    podłoga, sprzęt wpięty w kablówkę itp). Więc raczej dość rzadko
    powinieneś mieć tę sytuację. Jeśli natomiast ten obwód zamykasz swoim
    ciałem często to na twoim miejscy zweryfikowałbym poglądy na temat
    podłączania komputera do linii bez PE. Zastanów się czy chciałbyś żeby
    twoje dziecko zamykało swoim ciałem ten obwód. Albo matka.
    I nie pisz mi, że matka siedzi z tyłu :)

    MD