  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.
    Date: Thu, 16 Sep 2010 10:08:02 +0200

    news:slrni9236b.30t.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Jak urzędnik nie przeszkadza, to konstruktor projektuje dobrze,
    > bo inaczej klient nie kupi, a flejtucha wyleją z roboty.

    Są kraje (mam na myśli jeden duży), gdzie dobrze oznacza wyłącznie jak
    najtaniej, a w dodatku tak się porobiło że klienci (przynajmniej
    zdecydowana, istotna większość) kierują się jedynie ceną i może wyglądem, a
    nie parametrami technicznymi i to tymi, których i tak nie rozumieją.
    W ramach takiej konkurencji niektóre zawsze bardzo poważne firmy, aby
    ratować się przed zniknięciem z rynku musiały też się złamać i przynajmniej
    wprowadzić nowe serie w których projektach najpierw jest cena a na końcu
    jakość.

    > Nie do końca w to wierzę, ale skoro nie da się inaczej i zasilacz
    > musi albo kopać albo siać (to coś jak ogrodnik),

    Mógłby ani nie siać, ani nie kopać gdyby w zasilaczach stosować najpierw
    transformator. Niektóre zasilacze PC podobno 400W mają. W zasilaczu który
    kiedyś dawno sobie robiłem mam trafo 100W - coś 12x12x12 cm i może ze 2kg.
    400W to pewnie z 8kg by było.
    Czy na prawdę sądzisz, że z pacy wylali by tych konstruktorów, którzy
    projektowali by takie zasilacze jak są w PC czy tego, który by to zrobił z
    takim transformatorem.

    > to może urzędnik
    > powinien też się lepiej przyłożyć do roboty i nakazać montowanie
    > filtrów w gniazdkach zamiast obligatoryjnego trzeciego przewodu.

    Miałoby sens, gdyby albo zakłócenia chciały same mieć dość ograniczone
    pasmo, albo wszystkie urządzenia wyposażać w kabel sieciowy o góra 10cm
    długości, lub dłuższy, ale solidnie ekranowany (gruby, sztywny, ciężki, z
    wtyczką łapiącą pewny kontakt na całym obwodzie).

    A urzędnik się postarał i wręcz zabronił stosowania takich zasilaczy z
    transformatorem. Wkrótce wszystkie małe zasilacze wtykane bezpośrednio do
    gniazdka będą impulsowe (czyli kolejna masa źródeł zakłóceń), bo takie z
    transformatorem nie spełniają dyrektywy EuP (efekt cieplarniany ->
    oszczędzanie energii -> sprawność zasilaczy). Z tego co gdzieś czytałem
    takie z transformatorem mogły by spełnić wymagania, gdyby zastosować w
    każdym z nich tak ze 4x większy transformator niż obecnie (ciekawe, czy
    utrzymały by się w gniazdku).

    > Obecna sytuacja, gdzie każda wtyczka pasuje do gniazdka bez uziemienia,
    > to przyzwolenie na wszystkie opisywane wyżej nieszczęścia.

    Jaki by się podniósł krzyk, gdyby kazać wszystkim instalować takie nowe,
    ekranowane gniazdka (uziemienie musi być na obwodzie, a nie w bolcu). No i
    pewnie by się okazało, że stare wtyczki muszą też pasować do tych gniazdek i
    sytuacja byłaby jeszcze gorsza niż jest.
    P.G.