  • 121. Data: 2018-06-25 10:39:52
    Temat: Re: Kable. Regulator.
    Od: "Malkoit" <g...@f...pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisał w wiadomości
    news:8e19dfd6-bbf7-49a1-864b-6e5ae406e01f@googlegrou
    ps.com...

    > Alternatora nie mozna
    > przeciazyc nawet jak zrobic zwarcie pomiedzy jego wyjsciem i masa. Jak
    > fabryka napisala na alternatorze 60A oznacza ze w zadnych warunkach nie da
    > wiecej niz 60A.

    Udowodnij to.
    Nie pisz swoich pseudonaukowych objaśnień.
    Udowodnij na podstawie żródeł ogólnie dostępnych.

  • 122. Data: 2018-06-25 10:53:21
    Od: "Malkoit" <g...@f...pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nono, zrób sobie zwarcie na alternatorze
    >
    > Na dodatek, wskaż mi, że jesli zrobisz zwarcie na wyjściu alternatora
    > --
    > LordBluzg(R)
    > ?Sukces WOŚP klęską PiS?

    Ja nigdy i nigdzie w tym wątku nie pisałem o zwarciu.

  • 123. Data: 2018-06-25 10:57:56
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, June 25, 2018 at 6:50:10 AM UTC+2, Uzytkownik wrote:

    > Zamiast pierd...ć głupoty to douczył byś się czym jest oporność
    > wewnętrzna źródła i dlaczego moc podczas zwarcia lub dużego obciążenia
    > wydziela się w tym źródle zamiast w odbiorniku.

    Tak wyglada np. zwarcie akumulatora
    prad zwarcia = napiecie(czyli SEM aku)/ opor (w tym wypadku opor zrodla)

    z pradnica jest jednak toche inaczej
    po pierwsze nie opor tylko reaktancja
    napiecie (SEM) pradnicy w stanie zwarcia nie bedzie ~14V tylko znacznie mniej
    pracujac jako zrodlo pradowe osiagnie jakis tam prad i tyle...
    zeby wydzielilo sie wiecej ciepla prad ten musialby byc wyzszy niz max, a to sie nie
    stanie, dodatkowo podczas odpalanie mozna dodac troche gazu, ale obroty pradnicy i
    tak sa dalekie od maksymalnych.

    charakterystyki zwarcia mozna znalezc np. tu
    http://www.old.imnipe.pwr.wroc.pl/SkryptME/cw21.htm

    "Charakterystyka ta jest linią prostą, gdyż SEM odpowiadająca strumieniowi w
    szczelinie maszyny podczas stanu zwarcia nie przekracza 10 - 15% wartości napięcia
    znamionowego przy Iaz = In. Obwód magnetyczny pozostaje zatem nienasycony, a
    reaktancja synchroniczna ma wartość stałą."

  • 124. Data: 2018-06-25 11:08:40
    Od: "Malkoit" <g...@f...pl>

    > Jak diody z ZUPEŁNIE osobnego obwodu, jakim jest obwód wzbudzenia, mogą
    > zostać przeciążone prądowo, skoro maksymalny prąd jaki tam płynie wynosi
    > MAX 2A i WIĘKSZY NIE BĘDZIE,
    > --
    > LordBluzg(R)
    > ?Sukces WOŚP klęską PiS?

    Udowodnij, że tak jest z uwzglednieniem rozruchu obcego samochodu
    przy pracującym silniku na wyższych obrotach i słabym akumulatorze dawcy.
    Udowodnij, że wtedy prąd wzbudzenia nie przekroczy wartości
    dopuszczonej przez producenta.

  • 125. Data: 2018-06-25 11:58:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PiteR" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Jak nie można? :)
    >To od czego padają diody główne? Jak alternator ma 120A
    >to diody są na ile obliczone? Od tramwaju na 500A?
    >Od czego odspawują się uzwojenia od diod? Od patrzenia?

    Tak dla przykladu
    http://www.motorsport-systems.co.uk/products/alterna
    tors-starters-actuators/alternators/
    model B3 - 210A

    "Rectifier diodes are designed and proved for B+ continuous output
    current
    of 210 A. The alternator is able to support more current, but this
    must be restricted for short time to prevent the destroying of
    rectifier
    diodes."

    Tyle, ze maksymalny prad to 222A i wystepuje przy 18k rpm
    (alternatora).
    210A osiagamy przy 10krpm, a np przy 4000 mamy tylko 125A.

    To przy 13.1V obciazenia - jak zejdziemy np do 11V, to moze poplynac
    wiecej, ale IMO - niewiele wiecej.
    No i takie 11V to imo wymaga solidnych kabli od spawarki, zeby ze 250A
    pociagnely.

    A "short time" ... czy nie ponad 20 minut, bo tyle to testowali ?

    Czyli ryzyko uszkodzenia niewielkie, a odspawania diod ... miedz to
    ponad 1000C wymaga ... gdzies w srodku sie spala.

    To specjalny alternator, zwykle moga byc delikatniejsze, no i np miec
    tylko 100A, no i jeszcze od chlodzenia to zalezy - ale jak samochod
    dlugo nie zapala, to zima jest :-)

    J.

    Alternator ma temperaturę tyle co silnik 90'C
    Niewielki zapas na chłodzenie.

    Dokładać diodom jeszcze drugie auto o nieznanej kondycji?
    To ja dziękuję postoję.

    --
    Piter

    Sweet little girl I prefer
    You behind the wheel
    Me the passenger

  • 126. Data: 2018-06-25 12:02:56
    Temat: Re: Kable do odpalania przy rozładowanym aku
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Budzik cię upierdolił twoją własna bronią - i to jest piękne :)

    >Co do alternatora to masz spore braki w wiedzy i wykształceniu z
    >zakresu elektryki i elektroniki, żebyśmy mogli dyskutować jak równy z
    >równym.

    >Wiem, że nigdy nie zrozumiesz czym jest "oporność wewnętrzna źródła
    >napięcia" i jaki jest jej wpływ podczas przeciążenia takiego źródła
    >na jego pracę, wydajność oraz podatność na uszkodzenie.

    A alternator zrodlo napieciowe czy pradowe ?

    Powaznie pytam ... i radze sie skonsultowac przed odpowiedzia.

    J.

  • 127. Data: 2018-06-25 12:59:16
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-06-25 o 10:57, WS pisze:

    Teoretycznie Ty jak i Kogutek macie rację, ale tylko teoretycznie.

    > Tak wyglada np. zwarcie akumulatora
    > prad zwarcia = napiecie(czyli SEM aku)/ opor (w tym wypadku opor zrodla)

    Oczywiście, charakterystyka alternatora jest inna niż charakterystyka
    akumulatora.

    > z pradnica jest jednak toche inaczej
    > po pierwsze nie opor tylko reaktancja

    Reaktancja także jest opornością.

    > napiecie (SEM) pradnicy w stanie zwarcia

    Ale nie mówimy o całkowitym zwarciu, lecz sporym obciążeniu, zależnym od
    rezystancji przewodów rozruchowych, bo to ich rezystancja stanowi
    ogranicznik poboru prądu. Silnik rozrusznika w tym przypadku stanowi dla
    alternatora zwarcie, ponieważ potrzebuje on do normalnej pracy prądu
    rzędu kilkuset Amperów.

    > nie bedzie ~14V tylko znacznie mniej
    > pracujac jako zrodlo pradowe osiagnie jakis tam prad i tyle...

    OK

> [...]
    znamionowego przy Iaz = In. Obwód magnetyczny pozostaje zatem nienasycony, a
    reaktancja synchroniczna ma wartość stałą."

    Wszystko OK pod warunkiem, że jest mowa o alternatorze teoretycznym i o
    teoretycznie nieograniczonym chłodzeniu, a nie rzeczywistym, który
    pracuje w trudnych warunkach o zwiększonej temperaturze i o ograniczonej
    możliwości odprowadzania ciepła z uzwojeń oraz diód prostowniczych.

    To tak jak byśmy wzięli półprzewodnik np. diodę czy tranzystor,
    obciążyli go maksymalnym prądem ale zamiast odpowiednio dużego
    radiatora, przykręcili do kawałka niewielkiej blaszki.

    Alternator montowany w samochodzie nigdy nie jest obciążany maksymalną
    swoją mocą. Jego normalne warunki pracy to co najwyżej 1/3 maksymalnej
    mocy jaką jest w stanie osiągnąć przy maksymalnym obciążeniu. Do takiej
    mocy zaprojektowane jest chłodzenie tego alternatora. Poza tym auto
    normalnie służy do jeżdżenia, a podczas jazdy komora silnika jest mocno
    przedmuchiwana przez powietrze, które chłodzi silnik jak i sam alternator.

    Podczas rozruchu z użyciem przewodów rozruchowych samochody stoją w
    miejscu i jedyne chłodzenie alternatora to ten maleńki wentylatorek
    zamontowany na osi alternatora. Ponadto takiemu odpalaniu często
    towarzyszą próby dłuższych cyklów odpalania, bo na przewodach są spore
    spadki mocy i rozrusznik słabo kręci. W tym czasie alternator dostaje
    mocno po dupie. Tym mniej, im w lepszej kondycji jest akumulator dawcy i
    im więcej energii uda się zgromadzić w akumulatorze biorcy, bo wtedy
    energia potrzebna do kręcenia rozrusznikiem pobierana jest w znacznej
    większości z akumulatorów, a nie z alternatora.

    Czy naprawdę trudno to zrozumieć?

    Nie potrafię już bardziej obrazowo i łopatologicznie tego napisać.

  • 128. Data: 2018-06-25 13:40:58
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-06-25 o 12:02, J.F. pisze:

> [...]
    pl...

    > A alternator zrodlo napieciowe czy pradowe ?
    >
    > Powaznie pytam ... i radze sie skonsultowac przed odpowiedzia.

    Ty mnie już tutaj nie bierz pod ch...j. :)

    Można powiedzieć, że teoretycznie alternator bez układu regulatora
    napięcia zachowuje się jak źródło prądowe, ale dalekie od doskonałego.

    No dobra "oporność wewnętrzna źródła SEM" - będzie lepiej? :)

  • 129. Data: 2018-06-25 14:01:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Charakterystyka alternatora to udowadnia, ja nie musze.

  • 130. Data: 2018-06-25 14:09:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Oczywiscie jestes na tyle madry we wsi ze nie musisz sprawdzic jak dzialaja
    regulatory napiecia w motocyklach. One tam nie dzialaja teoretycznie tylko w setkach
    milionow motocykli jakie sa na swiecie dzialaja praktycznie. Tylko niech nikt nie
    napisze ciolkowi jak to jest w motocyklu, dluzej bedzie smiesznie.