    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Date: Thu, 14 Feb 2013 08:18:03 +0000
    <3...@g...com>
    <kf9c7i$61o$1@somewhere.invalid>
    <8...@g...com>
    <kfbuak$lvs$1@somewhere.invalid>
    <0...@g...com>
    <5...@h...googlegroups.com>
    <8...@g...com>
    <a...@d...googlegroups.com>
    <9...@g...com>

    On 13/02/2013 22:25, Maciej Sobczak wrote:

    > To jest argument podobny do "too slow". Nie widzę w jaki sposób OO ma
    > mieć szczególne problemy ze współbieżnością. To są zupełnie
    > ortogonalne zagadnienia a nawet można się pokusić o stwierdzenie, że
    > aktywne obiekty w sposób naturalny realizują współbieżność, więc tym
    > bardziej nie widzę tu starcia. Bo to, że można źle napisać
    > wielowątkowy program OO, to wiadomo, ale to nie jest cecha ani OO ani
    > statycznego systemu typów (w konsekwencji: dynamiczny niczego tu nie
    > poprawia).

    OO w realizacji takiej jak Java/C++ ma dokładnie takie same problemy ze
    współbieżnością co programowanie strukturalne/proceduralne, którego jest
    prostym rozwinięciem. Wszystkie te paradygmaty mają problem ze
    współbieżnością, który jest związany z dzieleniem stanu, w porównaniu
    np. z programowaniem funkcyjnym, gdzie się dzielonego stanu nie używa.

    Również "modelowy" OO, chociaż opiera się na dzieleniu stanu, ma
    rozwiązanie tego problemu, ale nie ma popularnych implementacji, bo taki
    OO jest "too slow".

    > To zależy, kogo zapytasz. Systemów lotniczych w Pythonie nie
    > widziałem i zdaje się, że w ogóle nie miałyby szans ze względu na
    > wymagania formalne. To jest dla mnie konsensus.

    Przecież Python nie nadaje się do systemów czasu rzeczywistego i w ogóle
    słabo do systemów embedded (wymaga interpretera i sporego wsparcia
    systemu operacyjnego).

    > O, przypadkiem dobre słowo - formalne. Metody formalne raczej
    > polegają na statyczności systemu typów. Skądinąd mają też związek z
    > niezawodnością. To też przyczynia się do tego konsensusu.

    Nie znam się na tym prawdę mówiąc. Wiem, że są jakieś metody formalnej
    weryfikacji programów w LISPie czy w Prologu (oba dyanmicznie typowane),
    ale w praktyce nie wiem jak to wygląda - nie spotkałem się z tym, żeby
    ktoś stosował metody formalne w komercyjnym oprogramowaniu.

    W skrócie - nie mam nic do powiedzenia w kwestii czego używać do
    tworzenia oprogramowania w przypadku, kiedy używa się metod formalnych,
    ale czego by się nie używało, nie przyjmę tego za automatyczny dowód na
    to, że te same technologie dadzą lepszą niezawodność również w sytuacji,
    gdzie metod formalnych się nie używa.

    > Kto decyduje, czy dowody są przekonywujące?

    Konsensus decyduje. Przekonywujące znaczy przekonują wystarczająco wielu
    ludzi, żeby powstał konsensus.