    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 13 Feb 2013 09:55:37 -0800 (PST)
    <3...@g...com>
    <kf9c7i$61o$1@somewhere.invalid>
    <8...@g...com>
    <kfbuak$lvs$1@somewhere.invalid>
    <0...@g...com>
    <5...@h...googlegroups.com>
    <8...@g...com>
    Subject: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 13, 9:10 am, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:

    > Bo ta, która miała miejsce, absolutnie nie dotyczyła dużych systemów,
    > tylko systemów sztucznej inteligencji i symulacji? Bo, jak wszyscy wiedzą,
    > sztuczna inteligencja i symulacje to malutkie programiki, i właśnie w takim
    > kontekście wymyślono OO, żeby te malutkie programiki pisało się jeszcze fajniej?

    Krótko: masz mniej więcej dwa etapy wymyślania OO, w uproszczeniu
    Simula i Smalltalk. Simula została wymyślona pod kątem symulacji;
    symulacje jako takie moga być różnej wielkości systemami,
    niekoniecznie dużymi.

    Drugi etap to wymyślanie ogólnego paradygmatu programowania na
    zasadzie "jak pisać programy, żeby było dobrze" - bez szczególnego
    skupiania się ani nad konkretnymi zastosowaniami, ani nad skalą.
    Smalltalk był stosowany w biznesie, ale został wymyślony jako język do
    celów edukacyjnych - czyli raczej do pisania małych programów.

    > Do jakich? Nie napisali a ja nie znam żadnej definicji, do której przykładowe dwa
    argumenty by się odnosiły.

    To się odnosi do tego, co pisałem powyżej: Simula wprowadziła pewne
    cechy języka programowania, które dzisiaj są uważane za
    charakterystyczne dla OO, ale nikt wtedy nie mówił o "object oriented
    programming". Taka koncepcja została wymyślona później, biorąc to, co
    było w Simuli-67 za podstawę i rozwijając to w ogólny paradygmat
    programowania.

    To, co natomiast jest w popularnym rozumieniu sprzedawane jako OO jest
    jakąś tam, zazwyczaj mocno niepełną, adaptacją tej koncepcji. C++
    nigdy nie był tworzony jako język OO, jest natomiast bezpośrednio
    adaptacją koncepcji z Simuli na grunt języka C. Można w C++ pisać OO w
    pierwotnym sensie, i na pewno klasy i dziedziczenie w tym pomagają.

    Java pierwotnie miała być językiem w miarę wiernie realizującym tę
    koncepcję OO, do której należy również zasada "everything is an
    object", ale zdecydowano się złamać między innymi tę zasadę, bo było
    "too slow".

    Jeśli chodzi o takie OO jak jest w Javie czy C++, to oczywiście
    nietrudno znaleźć problemy przeszkadzające w tworzeniu dużych
    systemów, dla których "prawdziwe" OO ma dobre rozwiązanie. Na dzień
    dobry - kiepskie wsparcie dla współbieżności i związane z tym wyścigi
    i problemy z synchronizacją.

    > Ma, bo przez brak czytelnego wsparcia dla tworzenia abstrakcji nie sprzyja

    Nie załapałeś. "Sprzeczne" nie znaczy "nie sprzyja", "sprzeczne"
    znaczy obiektywnie uniemożliwia.

    Ja rozumiem, że chodziło ci o cechy nie sprzyjające, ale tu właśnie
    wychodzi kwestia subiektywności - sprzeczność można uznać za cechę
    obiektywną (jeśli coś jest z czymś sprzeczne, to nikt nie da rady).
    Sprzyjanie lub nie sprzyjanie jest subiektywne, ale można postulować
    intersubiektywny konsensus: assembler nie sprzyja tak w ogóle, bo
    prawie każdemu przeszkadza, a ci, którym sprzyja, i tak gorzej (mniej
    wydajnie, z większą ilością błędów, z wadami typu brak przenośności)
    tworzą w assemblerze niż inni w językach wyższych poziomów.

    Podobny konsensus masz w sprawie goto czy nawet powiedzmy w kwestii OO
    (choć ta ostatnia jest bardziej kontrowersyjna).

    Natomiast w kwestii dynamicznego typowania nie ma takiego konsensusu.
    Dynamiczne programowanie ma długą tradycję i przydatne dla wielu ludzi
    techniki dla języków takich jak Lisp, Smalltalk, Erlang czy nawet
    Python czy Ruby nie są łatwe ani tanie do odtworzenia w językach ze
    statycznym systemem typów. Systemów w tych językach powstało i nadal
    powstaje sporo i nie ma przekonywaujących dowodów empirycznych na to,
    że mają znacząco większe problemy z niezawodnością niż systemy pisane
    w C++ czy w Javie.

    > Nie jest.
    > Mogę jedynie ubolewać, że w kategorii "UI w przeglądarce" rynek nie wypracował
    > safysfakcjonyjących rozwiązań.

    Jest całkiem sporo ludzi, których wystarczająco satysfakcjonuje
    Javascript.

    > Niektórzy pokładają nadzieje w HTML5, ale to tylko czas pokaże, czy te nadzieje się
    spełnią.

    HTML5 nadal będzie programowany w Javascripcie.

    [...]
    > [...]
    >
    > Tak, też tego używamy.

    No i popatrz, wcale nie musze cie przekonywać do używania języka
    dynamicznie typowanego, bo już używacie.

    > To bardzo dobry argument. Dlatego nie wprowadziłbym Scali dlatego że ma
    > lambdy myśląc o mniejszej błędogenności.

    No to immutable data czy cokolwiek. Problem oglnie taki, że bardzo
    trudno udowodnić takie rzeczy inaczej niż "mnie się tak wydaje".
    Dobrych danych empirycznych nie ma, więc nie wiadomo co innego miałoby
    być dobrym argumentem. Jeśli można argumentować z autorytetu, to
    przecież bez problemu znajdziesz wielu guru którzy twierdzą, że języki
    dynamicznie typowane rządzą (i równie wielu, którzy twierdzą dokładnie
    przeciwnie).