    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Date: Sat, 09 Feb 2013 13:22:40 +0000
    <keun5d$lsh$1@somewhere.invalid>
    <f...@g...com>
    <keuri4$nje$1@somewhere.invalid>
    <1...@g...com>
    <keuusd$ovj$1@somewhere.invalid>
    <7...@g...com>
    <kf1b5r$cvj$1@somewhere.invalid>
    <51152b96$0$1306$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@x...googlegroups.com>
    <5115665c$0$1213$65785112@news.neostrada.pl>

    On 08/02/2013 20:56, darekm wrote:

    > Przy wsparciu języka to ograniczenie jest skuteczniejsze.

    Ale ma swój koszt.

    > Co jest prostsze: "odpowiednio" projektować kod, czy tylko wprowadzać
    > więcej typów wraz z ewentualnie duplikowaniem kodu, szczególnie że to
    > ostatnie jest w mniejszym lub większym zakresie mechaniczne.

    Odpowiednie projektowanie jest inne w językach statycznie typowanych niż
    dynamicznie typowanych. W statycznie typowanym języku też możesz mieć
    problem duplikacji kodu, który wykonuje te same operacje, ale na
    niekompatybilnych typach. Żeby zlikwidować ten problem musisz przerobić
    kod np. modyfikując hierarchię typów. Różne języki oferują różne
    idiomatyczne narzędzia do tego, interfejsy i generyki w Javie, w C++
    masz szablony ze specjalizacją i wielodziedziczenie, włącznie z
    dziedziczeniem normalnym i wirtualnym. Nie zawsze jest oczywiste, które
    rozwiązanie jest właściwe, i nie zawsze rozwiązanie, które likwiduje
    duplikację i "działa" ma jeszcze dodatkowo te zalety, że kod jest
    czytelny i łatwy w utrzymaniu.

    > Poza tym struktury danych i relacje między nimi masz dane w
    > specyfikacji. Typy to mechanizm separacji, aby błędnie nie mieszać
    > niewłaściwych struktur i narzędzi.

    W specyfikacji czego? W firmach, w których zdarzyło mi się pracować,
    programiści mieli dane co najwyżej specyfikacje wymagań, tworzenie typów
    danych do realizacji tych wymagań należało do zadań programisty.

    Oczywiście jeśli kto inny to zroi, to niczego to nie rozwiązuje, b nadal
    ktoś musi to zrobić - raczej jeszcze pogarsza to sprawę.

    > czyli dobrze, nieprawdaż?

    Niedobrze, bo muszę się zastanawiać, jak wpasować wcześniej dobrze
    działający kod do nowego systemu typów - i ewentualne ponowne
    przerobienie tego systemu. W sytuacji z dynamicznym typowaniem nie masz
    tego problemu, bo o ile wykonanie danej operacji na danym obiekcie ma
    sens z punktu widzenia funkcjonalności, to możesz to po prostu zrobić.

    > zacytuję:
    > "Można ograniczyć ten efekt odpowiednio projektując kod."

    Rozmawiamy w tym momencie o bardzo konkretnym projekcie, który podobno
    miał dawać w języku ze statycznym typowaniem zalety języków typowanych
    dynamicznie.

    Oczywiście, że w językach statycznie typowanych można (zwykle) rozwiązać
    problem, o którym dyskutujemy w sposób ograniczający duplikację poprzez
    odpowiedni projekt, ale też nie znajdziesz sposobu, który jest równie
    wygodny, szybki, prosty i czytelny jak rozwiązanie w języku typowanym
    dynamicznie.

    > Jeśli tak jest to będzie istniała odpowiednia definicja.

    Sama się zaistniała?

    > Jeśli nic nie zrobię to znaczy że nie chcę takiej konstrukcji.
    > Mam wybór.

    Napisałeś taką konstrukcję, załóżmy, że dlatego, że chciałeś.

    > Zupełnie odwrotnie. Pytanie brzmi: dlaczego tiry są takie popularne
    > skoro mają tyle ograniczeń. W analogii do języków z typowaniem
    > statycznym, w których tyle się trzeba "napracować" aby cokolwiek działało.

    No więc trochę nie trafiłeś z tą analogią, bo przecież ja nie mówię, że
    języki ze statycznym typowaniem są popularne bez powodu, tylko dyskutuję
    z tezą, że to, co dają języki dynamicznie typowane albo masz też w
    językach statycznie typowanych, albo jest bezużyteczne.