  • Data: 2013-02-06 23:18:56
    Temat: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 05/02/2013 10:12, Maciej Sobczak wrote:

    > Jest też komplementarne pytanie, jakie są koszty nie-ogarnięcia.

    Oczywiście, przecież to jest punkt wyjścia do dyskusji.

    > Z refleksji wynika lista checkboksów a z tej listy konkretne
    > rozwiązanie problemu.

    Więc liczenie wydaje mi się zbędnym etapem, bo jeśli z refleksji i z
    liczenia wynikają sprzeczne wnioski, to słusznym wnioskiem będzie ten z
    refleksji.

    > "Oczekujemy gotowości do zdobywania nowych umiejętności i poszerzania
    > swoich kwalifikacji."
    >
    > Jeżeli masz ludzi, którzy nie chcą się rozwijać, to nie będą. Pomyśl
    > o tym już w czasie ich zatrudniania.

    Ale też rozwijać można się w bardzo różnych kierunkach. Jako javowiec
    możesz spokojnie rozwijać się w kierunkach, w których zalety Scali nigdy
    nie wypłyną: TDD, refaktoryzacja, design patterns, Spring, CI, cotamjeszcze.

    > Nie chcą.

    No to nie w tym jest konflikt.

    Konflikt przejawia się np. tym, że w twojej metodzie checkboksowej
    pracodawca wpisałby checkboska "trudniej będzie wymieniać programistów"
    po stronie wad, natomiast programista mógłby go wpisać po stronie zalet.

    > Niczego takiego nie pisałem.

    Dyskutujesz z moją dygresją, że może nie należy pozwolić programiście
    wybierać technologii, bo programista może wybrać to, co go osobiście
    interesuje (jest cool, modne), a nie to, co jest dobre dla projektu.

    > To kto ma mieć wolną rękę? Sprzątaczka?

    Nie wiem, kto ma mieć, raczej jest to złożony problem, na który trudno
    dać odpowiedź abstrahując od konkretnego projektu i firmy. Natomiast
    zauważę, że w wielu instytucjach takie decyzje podejmuje się na
    jakichśtam stanowiskach kierowniczych typu "head of development" czy CTO.

    >>> Tak. Dobry wybór technologii nie stoi w sprzeczności z tym
    >
    > Tak, żeby było "lepiej". Celem refleksji jest określenie, co to
    > oznacza. Dla różnych branż, firm i projektów to mogą być różne
    > rzeczy.

    Cały czas jednak problem w konflikcie interesów - po refleksji dla
    pracownika dobre może być co innego niż dla pracodawcy.

    > Kandydaci i tak nie są produktywni przez początkowy okres czasu.

    Ale im dłużej nie są praduktywni, tym gorzej. Koniczeność nauki nowych
    języków, czy co gorsza całych paradygmatów programowania, sprawę tylko
    pogarsza.

    > Tak. Wtedy będą robić mniej ciekawe rzeczy w mniej wartościowym
    > projekcie. Nie widzę problemu.

    Ale rekrutujesz, bo potrzebujesz programistów do tego akurat projektu.

    > Tak. Ale zależnie od skali inaczej będę też podchodził do rekrutacji.
    > Masowy projekt zwykle prowadzi do masowej rekrutacji - i masowych
    > efektów.

    Nie chodziło o wielkość projektu, tylko o skalę kumatości, której
    wymagasz. To, że lepiej zatrudniać kumatych nie znaczy, że nie możesz
    strzelić sobie w stopę stawiając poprzeczkę zbyt wysoko (bo np. nikogo
    aż tak kumatego nie uda ci się znaleźć).