  • 1. Data: 2009-06-27 21:43:52
    Temat: Jakie mosty i przyczółki dla terenów zagrożonych powodziami górskimi? (długawe)
    Od: bynio <n...@w...pl>

    Oglądając filmy i foto ze skutkami powodzi zauważyłem, że bardzo
    często spływające rzekami górskimi gałęzie, drzewa i inne rzeczy
    zatrzymują się na mostach, kładkach i innych małych przeprawach
    tworząc zaporę, spiętrzają wodę, a ta z dużym przyspieszeniem podmywa
    i niszczy przyczółki co skutkuje takim czy innym osunięciem się
    konstrukcji po utracie podparcia.
    Dotyczy to raczej starszych przepraw ale i parę nowszych poległo - w
    samej kotlinie Kłodzkiej już ponad 50.
    Nic nie jest tak ważne do dalszego życia i funkcjonowania jak właśnie
    mosty i mostki.
    Trzeba je jakoś odbudować.
    Obawiam się , że weźmie się jakieś gotowce i odbuduje tak jak mniej
    więcej budowano do tej pory. Bo taniej, bo prościej, bo brak wiedzy
    lub wyobraźni.

    Teraz problem do dyskusji:
    Jakie cechy konstrukcyjne i użytkowe powinny mieć przeprawy (nawet
    malutkie) w takich zagrożonych miejscach by w przypadku podobnych
    zjawisk ostały się jak najdłużej i nie stanowiły wówczas zapór jak to
    zazwyczaj teraz wygląda.
    Jak sprytnie można zabezpieczyć same przyczółki przed zniszczeniem?

    Chodzi mi o ogólne założenia.

    Mam na myśli kształt dolotu, sposób odchylenia strugi przed
    przyczółkami, kształt krawędzi mostu, może "kładzione" poręcze na czas
    powodzi i takie różne pomysły. Pewnie coś takiego jest na świecie a
    może i u nas?
    Kieruję to zagadnienie do grup gdzie jest sporo bystrych ludzi, pomimo
    tego, że nie każdy jest inżynierem ;-)

  • 2. Data: 2009-06-28 06:25:21
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    W bynio napisal:
> [...]
    > malutkie) w takich zagrożonych miejscach by w przypadku podobnych
    > zjawisk ostały się jak najdłużej i nie stanowiły wówczas zapór jak to

    Most wysokowodny, bez podpor w korycie rzeki. W Budzowie, po slynnej
    powodzi burzowej
    http://www.wprost.pl/ar/16558/Powodz-aktl/+budz%c3%b
    3w+pow%c3%b3d%c5%ba&cd=3&hl=pl&ct=clnk&gl=pl/
    zerwalo wszystkie co do jednego mosty. Nowe mosty budowano juz w stylu takim:
    http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Budzo
    w_VI_2009_d.jpg&filetimestamp=20090615173816

    > Jak sprytnie można zabezpieczyć same przyczółki przed zniszczeniem?

    Obudowac i pozwolic na zmycie najazdow. Wtedy napor na przyczolki maleje.
    Odbudowa nawet tymczasowych najazdow to kilka godzin pracy spychacza.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2009-06-28 16:19:03
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    bynio pisze:
> [...]
    > może i u nas?
    > Kieruję to zagadnienie do grup gdzie jest sporo bystrych ludzi, pomimo

    Nie tak dawno czytałem, że w Niemczech położono pierwsze małe mosty,
    wykonane z materiałów kompozytowych, które są na tyle lekkie, że w razie
    zagrożenia powodzią można je przy pomocy niezbyt dużego dźwigu usunąć z
    koryta rzeki, a pewnie i uczynić zwodzonymi. Ponoć są one też trwalsze
    od betonowych czy stalowych i mają jeszcze kilka innych zalet.

    Wydaje mi się, że to może być jakiś sposób na uniknięcie zniszczeń
    przynajmniej dla niektórych terenów.

    W. Bicz

  • 4. Data: 2009-06-28 19:10:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bynio" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    l.googlegroups.com...

    Wydaje mi się, że należałoby zrobić coś, by przed podporami nie tworzyły
    się zatory. Po pierwsze i podstawowe pouprzątać wszystkie drzewa i większe
    "śmieci" z obszaru międzywala. Mniejsza szansa, ze coś spowoduje zator. Po
    drugie przed mostami w miejscach gdzie to możliwe powyżej utworzyć
    "wysepki", na których jakby co, to powinna się zatrzymać przynajmniej część
    śmieci. Po trzecie bezpośrednio przed filarami, ale nieco powyżej zbudować
    ostrogi. Takie, jak dawniej się często przeciw lodowi używało. Tylko ja bym
    zastosował większy kąt względem lustra wody. Napierająca na ostrogę woda
    podnosiłaby po takiej ostrodze drzewa i inne śmieci, a sama przepływała
    dołem. Ale nie jestem budowlańcem.