  • 1. Data: 2011-04-11 09:22:26
    Temat: Jaki zasilacz proponujecie na takim trafo?
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Cześć, nie wiem jak podejść do tematu więc z góry proszę o wyrozumiałość i
    przepraszam za nieścisłości i brak fachowego slangu.

    Sytuacja w skrócie jest taka:
    1. mam płytkę prostownika z drukarki Epson LQ-100
    2. chciałbym zbudować na tej bazie uniwersalny zasilacz (laboratoryjny,
    warsztatowy, domowo-majsterkowiczowy - jak kto woli),
    3. prostownik daje 2 napięcia (bez obciążenia):
    a) 18V (bezpiecznik 630mA)
    b) 40V (bezpiecznik 3.25A)
    4. założenia co do zasilacza są proste: uzyskać tyle ile się da tak prosto
    jak to tylko możliwe :)

    Co radzicie? Jest jakiś sposób żeby pobierając 2A przy 5V nie wydzielalo
    się 70W ciepła?
    Bylo by lepiej gdyby prostownik dawał np. 20V 3A, ale niestety mam to co
    mam.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2011-04-11 17:10:44
    Temat: Re: Jaki zasilacz proponujecie na takim trafo?
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2011-04-11 11:22, Shaman pisze:

    > 4. założenia co do zasilacza są proste: uzyskać tyle ile się da tak prosto
    > jak to tylko możliwe :)
    > Co radzicie?

    Kupić gotowy zasilacz laboratoryjny. :) Piszę poważnie.

    Przypuszczam, że nawet taki chiński z Allegro Ci wystarczy - masz
    regulację napięcia, ograniczenie i regulację prądu, wyświetlane wartości
    napięcia i prądu, obudowę, może jakiś komplet przewodów...

    Być może przetwornica step-down się nada. Szukaj pod hasłem Simple
    Switcher. Będzie prosto, ale bez ograniczenia prądu wyjściowego, a jako
    zasilacz warsztatowy wg mnie to niezbędne. Z ograniczeniem to już się
    mocno komplikuje. Do tego koszt wszystkich elementów (scalak, dławik,
    itp.). I uruchomienie może nie być proste... oscyloskopu pewnie nie masz.

    Może zasilacz wtyczkowy z przełączanymi napięciami za 50zł Cię zadowoli?

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 3. Data: 2011-04-11 17:22:58
    Od: BartekK <s...@N...org>

> [...]
    > warsztatowy, domowo-majsterkowiczowy - jak kto woli),
    > 3. prostownik daje 2 napięcia (bez obciążenia):
    To są napięcia stałe wyprostowane, na tej płytce masz już kondensatory?
    (to w ogóle jest zasilacz z transformatorem, zwykłym 50Hz, czy impulsowy?)

> [...]
    > jak to tylko możliwe :)
    > Co radzicie? Jest jakiś sposób żeby pobierając 2A przy 5V nie wydzielalo
    Stabilizator impulsowy.
    Najprościej chyba to by było LM2576HV (musi być HV, bo zwykły ma maks
    37V na wejściu), wersja -ADJ jeśli chcesz regulować od 1.23V, albo
    jakakolwiek inna wersja (3.3, 5, 12, 15) jeśli zadowala cię takie
    najmniejsze napięcie. Do kompletu dobre kondensatory, dławik i dobra
    dioda. Da on maksymalnie ~3A, ale dużo zależy od doboru dławika - na
    pewno ciężko będzie uzyskać równocześnie zakres regulacji od 1.23v do
    30v, stabilną pracę od 0A do 3A, i jeszcze najmniejsze szumy.
    Niestety o regulowanym zabezpieczeniu prądowym zapomnij, chcesz prosto -
    dodaj sobie przełącznik wielopozycyjny i zestaw przełączanych
    bezpieczników-rezystorów PTC, ale to zepsuje stabilizację.

    Ponieważ przetworniczka impulsowa nie lubi bałaganu, to zainwestuj
    chwilę lub 9zł i daj jej płytkę, np
    http://allegro.pl/al08-plytka-stabilizator-impulsowy
    -3a-z-lm2576-x-i1531404425.html

    Drugie napięcie (jeśli jest całkowicie odseparowane) bardzo ci się
    przyda jakbyś chciał dorobić cyfrowy pomiar prądu (by miernik, choćby na
    LM7107, miał oddzielone galwanicznie zasilanie od pomiaru).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2011-04-11 17:46:53
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Shaman" <s...@o...com> napisał w wiadomości
    1. mam płytkę prostownika z drukarki Epson LQ-100
    2. chciałbym zbudować na tej bazie uniwersalny zasilacz (laboratoryjny,
    warsztatowy, domowo-majsterkowiczowy - jak kto woli),

    Karę chcesz zapłacić?
    http://www.wiadomosci24.pl/artykul/kiedy_powstanie_s
    ystem_zbiorki_zuzytego_sprzetu_65099.html
    http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/36612,od_2_ty
    s_do_100_tys_zl_kary_za_bezprawny_demontaz_lodowki_l
    ub_pralki.html
    http://lajfmajster.pl/2010/02/27/zlom-elektroniczny-
    jak-sie-go-pozbyc-zgodnie-z-prawem

  • 5. Data: 2011-04-12 07:29:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dykus" <d...@s...wp.pl> napisał
> [...]
    > Przypuszczam, że nawet taki chiński z Allegro Ci wystarczy - masz
    > regulację napięcia, ograniczenie i regulację prądu, wyświetlane

    Nie masz regulacji pradu. Takie one madre, ze jest tylko
    ogranicznik, po ktorym sie blokuje na dobre i trzeba wylaczac.
    No i ustawia sie go w ciemno.

    > Być może przetwornica step-down się nada. Szukaj pod hasłem
    > Simple Switcher.

    To zapewne juz jest przetwornica. I byc moze da sie przerobic na
    regulowane napiecie bez problemow.

    J.

  • 6. Data: 2011-04-12 08:02:38
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Karę chcesz zapłacić?

    Czemu mialby placic? Doniesiesz na niego?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2011-04-12 09:01:26
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czemu mialby placic? Doniesiesz na niego?

    Ja nie doniosę, bo Go nie znam, ale czy ktoś z Jego znajomych tego nie
    zrobi?
    Przecież pochwali się, jaki był zaradny i ukręci na siebie bicz.

  • 8. Data: 2011-04-12 13:28:00
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-04-12 09:29, J.F. pisze:

    > Nie masz regulacji pradu. Takie one madre, ze jest tylko ogranicznik, po
    > ktorym sie blokuje na dobre i trzeba wylaczac.

    jakiś kiepski kupiłeś. W moim jak najbardziej ogranicza prąd.

    > No i ustawia sie go w ciemno.

    nie w ciemno tylko na ostro ;-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 9. Data: 2011-04-12 13:47:57
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 11-04-2011 o 19:22:58 BartekK <s...@n...org> napisał(a):

    > To są napięcia stałe wyprostowane, na tej płytce masz już kondensatory?
    > (to w ogóle jest zasilacz z transformatorem, zwykłym 50Hz, czy
    > impulsowy?)

    Napisałem że prostownik - myślałem że to będzie jasne.
    Ale dla ścisłości podam co jest:
    - trafo, 2 uzwojenia wtórne
    - mostek D3SBA10 + 6300uF/50V + topik 3,15A
    - mostek S1WB 10 + 1500uF/25V + topik 630mA

    fotka: http://goo.gl/As17M

    > Stabilizator impulsowy.
    [ciach: LM2576HV-ADJ, gotowa płytka z allegro, ewentualnie przełącznik]

    Tak własnie zamierzałem - ale co z tym ciepłem? Czy stabilizator impulsowy
    jakoś tu pomaga? Czy dobrze myślę, że przy pobieraniu 2A przy napięciu 5V
    muszę rozproszyć 70W ciepła? A jeśli tak, to dam radę to rozproszyć
    radiatorem z procesora (całkiem niezły z miedzianym rdzeniem i wiatrakiem)?

    > Drugie napięcie (jeśli jest całkowicie odseparowane) bardzo ci się
    > przyda jakbyś chciał dorobić cyfrowy pomiar prądu (by miernik, choćby na
    > LM7107, miał oddzielone galwanicznie zasilanie od pomiaru).

    Drugie napięcie odseparowane (oddzielne uzwojenie), ze wspólną masą.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 10. Data: 2011-04-12 13:50:16
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 12-04-2011 o 15:28:00 Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>
    napisał(a):

    > jakiś kiepski kupiłeś. W moim jak najbardziej ogranicza prąd.

    Przecież napisał, że ogranicza prąd. Ale nie ma regulacji prądu.

    --
    PZDR
    Shaman