  • 21. Data: 2011-08-30 08:17:47
    Temat: Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Nie znam oprogramowania udostepniajace TRIM pod XP.

    *** Szukając więc dysku, zwróć uwage czy producent dodaje do niego
    oprogramowanie dla Windows XP które zastępuje brak wsparcia dla TRIM w tym
    systemie.

    No to istnieją, czy nie istnieją? :-/
    Mniejsza o ich nazwę i metodę działania - ważny jest efekt - zapobieganie
    spadkowi wydajności dysku...

    latet

  • 22. Data: 2011-08-30 08:26:04
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > TRIM w os musi byc zintegrowany z systemem plikow, wtedy np. przy
    > kasowaniu plikow oznacza konkretne bloki jako wolne i dysk nie musi ich
    > zapisywac przy zapisie pojedynczego sektora

    A plik swap na dysku SSD?
    Nie wiem dokładnie jak Windows (choćby 7) go obsługuje, ale wyobrażam to sobie
    tak, że raczej aktualizuje jego zawartość, a nie kasuje fragmenty, tak jak
    kasuje pliki - tak więc pewnie nawet TRIM nie bardzo jest w stanie zapewnić
    dobrą wydajność pliku wymiany leżącego na SSD? Z drugiej strony - pewnie i tak
    będzie lepsza niż na hdd ze względu na czasy dostępu...

    latet

  • 23. Data: 2011-08-30 08:57:19
    Od: Rafał <r...@l...pl>

    On 2011-08-30 10:26, Latet wrote:

> [...]
    > stanie zapewnić dobrą wydajność pliku wymiany leżącego na SSD? Z drugiej
    > strony - pewnie i tak będzie lepsza niż na hdd ze względu na czasy

    Przy częstych i małych zapisach w losowe miejsca (swap), moze warto
    rozwazyc umieszczenie go na innym dysku (niektorzy wrecz polecaja
    wylaczenie swap, ale to moze generowac problemy), ale majac dwa dyski
    IMHO najlepszym rozwiazaniem jest wrzucenie swapa na drugi.

    W windowsach jak nabardziej wykonalne przez klikanie.

  • 24. Data: 2011-08-30 09:50:17
    Od: Tomasz Potega <s...@m...univ.gda.pl>

    On 08/30/11 10:17, Latet wrote:
    > No to istnieją, czy nie istnieją? :-/

    Istnieją, ale są przypisane sztucznie do produktu danego producenta
    (np. Intel Solid State Drive Toolbox).

    Można też odpalić co jakiś czas live CD - i użyć hdparma. Operacja
    trwa zwykle ułamek sekundy.

    pozdrowienia,
    shadow

  • 25. Data: 2011-08-30 10:29:32
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 30.08.2011 11:50, Tomasz Potega wrote:

    > Istnieją, ale są przypisane sztucznie do produktu danego producenta
    > (np. Intel Solid State Drive Toolbox).
    >
    > Można też odpalić co jakiś czas live CD - i użyć hdparma. Operacja
    > trwa zwykle ułamek sekundy.

    W jaki sposob?

    TRIM calej wolnej powierzchni w ulamek sekundy nie jest mozliwy.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 26. Data: 2011-08-30 10:37:27
    Od: Tomasz Potega <s...@m...univ.gda.pl>

    On 08/30/11 12:29, Tomasz Chmielewski wrote:
    > W jaki sposob?
    >
    > TRIM calej wolnej powierzchni w ulamek sekundy nie jest mozliwy.

    Dlaczego?

    Aplikacja tworzy plik (zajmujący maksymalnie dużą przestrzeń), pobiera
    od systemu listę bloków, które zajął - i trimuje sektory, na które się
    to przekłada - bo wiadomo, że nie zawierają żadnych sensownych danych.

    pozdrowienia,
    shadow

  • 27. Data: 2011-08-30 10:55:48
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > od systemu listę bloków, które zajął - i trimuje sektory, na które się
    > to przekłada - bo wiadomo, że nie zawierają żadnych sensownych danych.

    Sprytne...!

    A czy podobny myk byłby możliwy spod Win7?
    Mam na mysli podłączenie dysku SSD (na co dzień używanego jako systemowy pod XP)
    jako drugiego dysku do kompa z Win7 - i wykonanie podobnej operacji. Założyć
    parę wielkich plików nawet ręcznie i zaraz je skasować - to żaden problem.

    Dlaczego chciałbym to robić spod Win7? Bo nie znam się na tych linuxach i nie
    sądzę, abym sobie poradził z tym odpalając LiveCD, chyba, że gdzieś istniałaby
    instrukcja krok po kroku.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 28. Data: 2011-08-30 10:58:11
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > to moze generowac problemy), ale majac dwa dyski IMHO najlepszym rozwiazaniem

    Kurcze, to zła wiadomość...
    Często odczuwam "mulenie" systemu właśnie w sytuacjach, gdy intensywnie korzysta
    ze swapa. Liczyłem głównie na to, że umieszczenie swapa na SSD da systemowi
    kopa... A Ty piszesz, że wręcz się nie zaleca go tam umieszczać. Z drugiej
    strony - czytałem wczoraj coś o tweakowaniu SSD pod XP i tam pisali, żeby jednak
    swapa na nin pozostawić.

    latet

  • 29. Data: 2011-08-30 11:00:16
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Istnieją, ale są przypisane sztucznie do produktu danego producenta
    > (np. Intel Solid State Drive Toolbox).

    A jak się to ma do tego:
    "Kingston przedstawia SSD z własnym TRIM-em dla użytkowników Windows XP i nie
    tylko"
    http://pclab.pl/news43753.html

    Artykuł zachęcający (choć stary), ale komentarze pod nim twierdzą, że to jakaś
    ściema...?
    Czy ktoś coś bliżej wie na ten temat?

    A jak to wygląda w przypadku OCZ Velocity2 i 3? Są takie narzędzia, czy nie ma?

    Dzięki,

    latet

  • 30. Data: 2011-08-30 11:02:43
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Aplikacja tworzy plik (zajmujący maksymalnie dużą przestrzeń), pobiera
    > od systemu listę bloków, które zajął - i trimuje sektory, na które się
    > to przekłada

    Ale zaraz zaraz... Trimuje tzn. wysyła polecenie TRIM (wraz z listą sektorów).
    Ale dysk takie polecenie może wykonać w tzw. "wolnej chwili". Czyli kiedy? I czy
    wiadomo, kiedy to ukończy? Pytanie bardzo praktyczne - kiedy można już tego
    linuxa z live CD wyłączyć i wrócić do normalnej pracy pod XP...

    latet