  • 11. Data: 2011-08-28 19:20:12
    Temat: Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?
    Od: "Latet" <s...@s...pl>

    Wracając do głownego pytania. Co sądzicie o dysku
    OCZ Vertex2 OCZSSD2-2VTX40G (2,5", 40GB, SATA/300)
    http://www.agito.pl/dyski-twarde/ocz-vertex2-oczssd2
    -2vtx40g-25-40gb-sata300.0.404378.html?attr=4268-433
    193,175-1250

    Dzięki,

    latet

  • 12. Data: 2011-08-28 22:37:28
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-08-28 21:20, Latet pisze:
> [...]
    > http://www.agito.pl/dyski-twarde/ocz-vertex2-oczssd2
    -2vtx40g-25-40gb-sata300.0.404378.html?attr=4268-433
    W bardzo podobnej cenie masz Vertex3, a jest szybszy.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 13. Data: 2011-08-29 08:18:44
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Latet" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    > P.S.
    > Czy dobrze myślę - że w przypadku SSD rozróżnienie na 2,5" i 3,5" nie ma
    > wpływu na wydajność?

    Nie ma SSD na 3,5". Mają tylko dokręcaną ramkę sztucznie powiększającą
    rozmiary. Są za to SSD na 1,8".

  • 14. Data: 2011-08-29 08:25:41
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Witam,
    >
    > Proszę o polecenie dysku SSD pod system (XP).
    > Wystarczy 40 GB, ale chciałbym, aby był technologicznie nowoczesny i
    > szybki.

    Chcesz mieć dysk na SATA III? Są takie dwa, jeden z kontrolerami Intela 510
    lub 320 i drugi SandForce 2xxx. Na obudowie piszą różne rzeczy, m. in.
    Vertex3, ale w środku jest własnie SF2 i kości flash Intela lub Microna.
    Jeśli tylko na SATA II, to masz większy wybór. Najlepszy jest nowy Samsung
    (470), Indilinx albo SandForce poprzedniej generacji (1xxx).

  • 15. Data: 2011-08-29 08:37:49
    Od: "Latet" <s...@s...pl>

    -2vtx40g-25-40gb-sata300.0.404378.html?attr=4268-433
    193,175-1250
    > W bardzo podobnej cenie masz Vertex3, a jest szybszy.

    No nie wiem, czy w aż tak podobnej cenie:
    http://www.ceneo.pl/13007166
    najmniejszy ma 60 GB.

    latet

  • 16. Data: 2011-08-29 09:56:16
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-08-29 10:37, Latet wrote:
    -2vtx40g-25-40gb-sata300.0.404378.html?attr=4268-433
    193,175-1250

    > No nie wiem, czy w aż tak podobnej cenie:
    > http://www.ceneo.pl/13007166
    > najmniejszy ma 60 GB.

    Osobiscie mam Vertex'a 2 od grudnia 2010, dziala niemalze 24h/dobe
    (windows). Jak dotad zadnych problemow. Przypuszczam, ze wstepne
    problematyczne serie dyskow SSD spowodowaly swego rodzaju panike i
    uprzedzenia wzgledem tych urzadzen. W tej chwili kazdy, komu padnie dysk
    krzyczy cos w stylu 'fatalna technologia'. Mozna czekac kolejne 5 lat
    albo kupic teraz, robic backupu (niezaleznie od dysku SSD/HDD) i spac
    spokojnie.

  • 17. Data: 2011-08-30 05:47:06
    Od: "Robert Winkler" <n...@n...org>

    > Proszę o polecenie dysku SSD pod system (XP).
    > Wystarczy 40 GB, ale chciałbym, aby był technologicznie nowoczesny i
    > szybki.

    Windows XP i dysk SSD
    nie jest to zbyt dobre połączenie.
    Pamięci stosowane w dyskach SSD wymagają aby przed wpisaniem nowej wartości
    stara zawartość danej komórki była wymazana.
    W przypadku dysków magnetycznych, gdy usuwałeś plik z dysku
    wystarczyło aby system zaznaczył że dany plik nie jste już używany,
    różne systemy plików robiły to w inny sposób, poprzez zmiane nazwy pliku,
    zmiane któregoś z atrybutów w strukturze opisującej plik,
    modyfikacje bitmapy lub b-tree opisującego strukture dysku.
    W przypadku dysków SSD to nie wystarcza
    jak już powiedziałem, sama zawartość musi zostać wymazana.
    Producenci dyskó wprowadzili więc nową komende do protokołu ATA
    zaznaczjącą iż dany fragment dysku jest nie używany
    i w wolnej chwili można go wymazać.
    Instrukcja nazywa się TRIM.
    Większość obecnie produkowanych dysków obsługuje TRIM
    w innych potrzebna jest aktualizacja firmware aby go dodać.
    Gorzej jest o obsługe TRIM od strony systemu operacyjnego.
    Windows XP oraz Vista nie wiedzżą nic o TRIM
    dopiero w Windows 7 i Windows Server 2008 R2 została dodana obsługa tej
    komendy
    W przypadku linuxa potrzebujesz jądro w wersji 2.6.33
    oraz system plików ext4 lub btrfs
    Jaki jest rezultat braku wsparcia tej komenty w systemach
    spadek prędkości zapisu, spada ona prawie o połowe.
    Szukając więc dysku, zwróć uwage
    czy producent dodaje do niego oprogramowanie dla Windows XP
    które zastępuje brak wsparcia dla TRIM w tym systemie.
    --
    __________
    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2011-08-30 07:23:54
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Windows XP i dysk SSD nie jest to zbyt dobre połączenie.
    (...)
    > Szukając więc dysku, zwróć uwage czy producent dodaje do niego oprogramowanie
    > dla Windows XP które zastępuje brak wsparcia dla TRIM w tym systemie.

    Wiem o TRIM (niestety ogólnikowo) i wiem, że istnieją programy dla XP, które
    zastępują brak wsparcia tego systemu dla TRIM. Sądziłem jednak, że są to
    programy uniwersalne, a nie dla konkretnego modelu dysku.

    A więc konkretnie - myślę o OCZ Vertex2 OCZSSD2-2VTX40G (2,5", 40GB, SATA/300).
    Czy do niego znajdę "trimmer" pod XP?

    Jestem też ciekawy, co się dzieje, jeśli system zna TRIM (np. Win7) ale dysk
    tego nie obsługuje? A przecież takie dyski były no i są. Czy dzieje sie wtedy
    mniej więcej to samo, co pod XP + dysk majacy TRIM?

    Chciałbym też zapytać o to jak (w praktyce) działają pod XP takie programy do
    robienia TRIM? Jak często trzeba je odpalać? Jak długo działają? Czy to jest
    działanie na zasadzie skanowania całego dyski SSD, czy jakieś inne, szybsze
    operacje?

    Bardzo też bym chciał zrozumieć istotę problemu. Bo tak na chłopski rozum -
    skoro po skasowaniu pliku komórki nie są od razu oznaczane jako wolne, to spadać
    powinna... wolna pojemność dysku, a nie jego wydajność. Dlaczego jednak tak się
    dzieje?

    Dzięki,

    latet

  • 19. Data: 2011-08-30 08:14:18
    Od: Rafał <r...@l...pl>

    On 2011-08-30 09:23, Latet wrote:
> [...]
    > są to programy uniwersalne, a nie dla konkretnego modelu dysku.
    >
    > A więc konkretnie - myślę o OCZ Vertex2 OCZSSD2-2VTX40G (2,5", 40GB,

    Microsoft celowo tego nie wprowadza pod XP, technicznie nie ma
    przeciwskazan. Nie znam oprogramowania udostepniajace TRIM pod XP.

    Sa jakies garbage-collectory, ale w to sie trzeba wczytac. Czy aby na
    pewno koniecznoscia jest stosowanie XP?

    > Jestem też ciekawy, co się dzieje, jeśli system zna TRIM (np. Win7) ale
    > dysk tego nie obsługuje? A przecież takie dyski były no i są. Czy dzieje
    > sie wtedy mniej więcej to samo, co pod XP + dysk majacy TRIM?

    Jezeli dysk nie zna TRIM (wszystkie HDD i jakies przepotopowe SSD), to w
    przypadku SSD faktycznie mamy doczynienia ze spowolnieniem dzialania,
    chyba ze producent udostepnia dodatkowe oprogramowanie jak pod OCZ
    Vertex (nie vertex2). dla HDD nie ma to znaczenia

> [...]
    > programy do robienia TRIM? Jak często trzeba je odpalać? Jak długo
    > działają? Czy to jest działanie na zasadzie skanowania całego dyski SSD,

    Nie znam takich programow.

> [...]
    > rozum - skoro po skasowaniu pliku komórki nie są od razu oznaczane jako
    > wolne, to spadać powinna... wolna pojemność dysku, a nie jego wydajność.

    TRIM w os musi byc zintegrowany z systemem plikow, wtedy np. przy
    kasowaniu plikow oznacza konkretne bloki jako wolne i dysk nie musi ich
    zapisywac przy zapisie pojedynczego sektora

  • 20. Data: 2011-08-30 08:14:21
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > spadać powinna... wolna pojemność dysku, a nie jego wydajność. Dlaczego jednak

    Chyba sam sobie już na to odpowiem. Po prostu wolniej trwa zapis, gdy tuż przed
    jego wykonaniem trzeba jeszcze wyzerować komórkę pamięci. Szybiej jest, gdy
    zerowanie zwolnionych komórek odbywa się wcześniej (" w wolnej chwili ").
    Domyślam się więc, że komenda TRIM wysyłana jest do dysku (wraz z konkretnym
    adresem zwalninych komórek) za każdym razem, gdy coś zostaje skasowane, a dysk
    trzyma sobie to w jakiejś kolejce i wykonuje "w wolnej chwili". Podejrzewam więc
    też , że nardzędzie zapewniajace TRIM pod XP musi działać cały czas w tle,
    można więc je niemalże nazwać sterownikiem do konkretnego dysku...
    Mam rację?

    latet