  • 31. Data: 2011-08-30 11:10:45
    Temat: Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Istnieją, ale są przypisane sztucznie do produktu danego producenta
    > (np. Intel Solid State Drive Toolbox).

    Tu jest o nim więcej.
    http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstre
    am/Intel_SSD_Optimizer_White_Paper.pdf

    Ale mam praktyczne pytanie - jak rozpoznać (przed zakupem), czy dany dysk może
    działac z tym narzędziem?

    latet

  • 32. Data: 2011-08-30 11:13:23
    Od: Tomasz Potega <s...@m...univ.gda.pl>

    On 08/30/11 13:02, Latet wrote:
    > Ale zaraz zaraz... Trimuje tzn. wysyła polecenie TRIM (wraz z listą
    > sektorów). Ale dysk takie polecenie może wykonać w tzw. "wolnej chwili".
    > Czyli kiedy? I czy wiadomo, kiedy to ukończy? Pytanie bardzo praktyczne
    > - kiedy można już tego linuxa z live CD wyłączyć i wrócić do normalnej
    > pracy pod XP...

    Większość dysków uaktualni po prostu listę wolnych bloków, AFAIR kiedyś
    tylko kontroler Toshiby "mocno później" realizował TRIM.

    I tak, można kombinować i z poziomu Windows 7:

    http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.p
    hp?73888

    Znalazłoby się pewnie i coś vendor-agnostic pod XP, ale trzeba
    poszukać (nie wiem, czy O&O czegoś nie miał)...

    pozdrowienia,
    shadow

  • 33. Data: 2011-08-30 11:45:35
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Większość dysków uaktualni po prostu listę wolnych bloków

    No zaraz... ale czy TRIM nie ma polegać na ich fizycznym opróżnieniu? Kiedy to
    się stanie?

    latet

  • 34. Data: 2011-08-30 12:23:05
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    A tak w ogóle, to jak ważki jest to problem? Czyli - o ile różni się prędkość
    zapisu na nowiutki SSD od prędkości zapisu na zapełniony i wykasowany bez trim?

    P.S. A czy jest też różnica pomiędzy zapisem do komórek fabrycznie pustych, a do
    komórek poprawnie wyzerowanych przez TRIM?

  • 35. Data: 2011-08-30 12:34:21
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    P.S. Czy dyski SSD działają tak, że zawsze w pierwszej kolejności zapisują do
    komórek, które są wyzerowane, a dopiero gdy takich zabraknie - do takich, w
    których jeszcze są dane, ale przez system już uznane za skasowane? Czy też jest
    inaczej - to system decyduje, gdzie plik ma być fizycznie zapisany, więc może
    być tak, że puste komórki jeszcze są, ale dysk już się musi męczyć z
    czasochłonnymi zapisami read-modify-write.
    Dziękuję,
    latet

  • 36. Data: 2011-08-30 12:45:45
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Latet" <l...@l...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    am/Intel_SSD_Optimizer_White_Paper.pdf

    > Ale mam praktyczne pytanie - jak rozpoznać (przed zakupem), czy dany dysk

    Poszukać w wynikach testów.

  • 37. Data: 2011-08-30 12:53:09
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Chyba sam sobie już na to odpowiem. Po prostu wolniej trwa zapis, gdy tuż
    > przed jego wykonaniem trzeba jeszcze wyzerować komórkę pamięci. Szybiej
    > jest, gdy zerowanie zwolnionych komórek odbywa się wcześniej (" w wolnej
    > chwili ").

    Zabawnie brzmi ten festiwal ignorancji. A przecież informacje skąd się biorą
    problemy z zapisem są dostępne w Internecie. Chociażby w postaci bardzo
    łopatologicznego artykułu na stronach ananda. Nie zmyślać, poczytać.

    > Mam rację?

    Nie.

  • 38. Data: 2011-08-30 14:00:54
    Od: RemeK <g...@d...null>

    Dnia Tue, 30 Aug 2011 14:34:21 +0200, Latet napisał(a):

> [...]
    > być tak, że puste komórki jeszcze są, ale dysk już się musi męczyć z
    > czasochłonnymi zapisami read-modify-write.

    Masz potezne pragnienie wiedzy, grupa to moze byc za malo, moze sprobuj
    tutaj:

    http://www.tinyurl.pl?yzts2wtr

    MSPANC :-P

    --
    pozdro
    RemeK

  • 39. Data: 2011-08-30 14:01:45
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > problemy z zapisem są dostępne w Internecie. Chociażby w postaci bardzo
    > łopatologicznego artykułu na stronach ananda. Nie zmyślać, poczytać.

    Ciekawe, bo przeczytałem dokładnie to:
    http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstre
    am/Intel_SSD_Optimizer_White_Paper.pdf
    i potwierdza to w zasadzie to, co napisałem wyżej. Może nie wyraziłem tego
    fachowymi słowami, ale ogólnie przecież w tym rzecz.

    latet

  • 40. Data: 2011-09-01 00:36:56
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Ciekawe, bo przeczytałem dokładnie to:
    > http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstre
    am/Intel_SSD_Optimizer_White_Paper.pdf
    > i potwierdza to w zasadzie to, co napisałem wyżej.

    Tamten tekst niczego nie potwierdza, jest zwykłym marketingowym bełkotem.
    Pewnie nie wiesz, ze Intel używa w charakterze trymera starego dosowskiego
    programu HDDERASE? Szkoda, że juz tego nie pisze.

    > Może nie wyraziłem tego fachowymi słowami, ale ogólnie przecież w tym
    > rzecz.

    Nie, rzecz jest w czymś całkiem innym. W różnicy wielkości pomiędzy liczbą
    komórek którą się zapisuje (lub odczytuje) na raz, a liczbą, którą się
    kasuje. Po prostu nie można skasować tylko jednego zapisu. I to jest
    praprzyczyną problemów.