    From: "Latet" <l...@l...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?
    Date: Thu, 8 Sep 2011 21:56:30 +0200

    > Aby było jasne -- nie mówię że można wyłączyć wirtualną
    > pamięć, bo nie można, ale że SWAP w takim układzie (cen
    > i awaryjności SSD związanej z częstym pisaniem) nie ma
    > sensu.

    Co dokładnie rozumiesz przez __awaryjność__ związaną z częstym pisaniem?
    Żywotność komórek pamięci? Czytałem obliczenia, z których wynikało, że przy
    przeciętnie intensywnym użytkowaniu i (co bardzo ważne) zapełnieniu max. 75% -
    żywotność komórek taka jak jest w nowych dyskach SSD (kilkakrotnie krótsza niż w
    starszych) - i tak wystarczy na lata. Poza tym można monitorować proces
    starzenia się dysku i w porę zareagować.

    Dla mnie celem kupna SSD jest maksymalne przyśpieszenie systemu, a nie
    maksymalnie długie utrzymywanie dysku przy życiu. A najbardziej drażniące
    spowolnienia systemu odczuwam wtedy, gdy musi dużo danych odczytać ze swapa.

    Duża ilość RAM-u i tak zostaje w całości zapełniona na bufor, gdy kopiuje się
    jakieś duże lub liczne pliki. Po takiej operacji - powrót do normalnej pracy
    zawsze oznacza czekanie (i patrzenie jak np. ikony pulpitu się powoli
    odświeżają...).

    Kiedyś bawiłem się w całkowite wyłączanie swap-a, ale pewne programy
    protestowały. Potem testowałem bardzo małe rozmiary swapa - niby wszystko
    działało OK, ale system czasem wyświetlał komunikaty, że swap jest za mały (ale
    nie, że zabrakło pamięci - po prostu denerwujące ostrzeżenie, że swap jest za
    mały). W końcu przywróciłem dużego swapa (2xRAM). Ale tak myślę, że jak się
    przesiądę na SSD, to znów ustawię możliwie małą wielkość pliku wymiany, tak małą
    jak się da, aby nie dostawać tych głupich ostrzeżeń (512 MB chyba wystarczy, a
    może i mniej). Im mniejszy swap na SSD, tym wolniejsza degradacja dysku.

    latet