  • 11. Data: 2012-10-08 13:07:29
    Temat: Re: Jaki sprzęt na serwer?
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    DooMiniK pisze:

    > Oczywiście uwzględniłeś cenę licencji VMWARE? Przecież widać
    > po treści pytania, że nie ma za dużo kasy na to a licencja na dwa hosty
    > vmware go powali...

    Tyle że trudno uzyskać wysoką niezawodność na jednym hoście.
    Sprawdziłbym czy nie tańszym rozwiązaniem będzie wykupienie wirtualnego
    serwera w chmurze Amazon.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 12. Data: 2012-10-08 13:47:57
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-10-08, o godz. 13:07:29
    Piotr Rezmer <p...@b...pl> napisał(a):

    > Tyle że trudno uzyskać wysoką niezawodność na jednym hoście.
    > Sprawdziłbym czy nie tańszym rozwiązaniem będzie wykupienie
    > wirtualnego serwera w chmurze Amazon.

    Chmura fajna. Tylko nie masz pojęcia gdzie leżą Twoje dane i kto poza
    Tobą ma do nich dostęp a to dla wielu ludzi/firm ma znaczenie. Ja np.
    mam jeden taki serwis zawierający dane wrażliwe i nie za bardzo jestem
    skłonny by to leżało poza firmą.

    Oczywiście tak jak pisali poprzednicy można to zwirtualizować, dać
    jakiś zasób dyskowy, dwie maszyny. Tylko czy pytającego na to stać? I
    jakie to Windows?

    Może lepiej (jeśli to nei jest specjalnie duży biznes jak pisze
    pytający) jakiś serwer wolnostojący z kilkoma dyskami w RAID1 czy 5? Z
    czasem serwisu rzędu kilku godzin? Plus oczywiście regularny backup do
    tego? Gdyby nie Windows to poleciłbym któregoś QNAP-a Albo np. HP
    ProLiant MicroServer - na nim ZTCP można postawić Windows.

    A w wielu firmach za takowe "serwer" dla jakichś aplikacji bazodanowych
    czy finansowych robię zwykłe PC - może to też jest jakaś opcja by
    kupić solidnego desktopa.

    Zdrówko

  • 13. Data: 2012-10-08 17:13:04
    Od: DooMiniK <b...@p...pl>

    On 08/10/2012 12:07, Piotr Rezmer wrote:

    > Tyle że trudno uzyskać wysoką niezawodność na jednym hoście.
    > Sprawdziłbym czy nie tańszym rozwiązaniem będzie wykupienie wirtualnego
    > serwera w chmurze Amazon.

    Dla bazy danych? Nie bałdzo. Jak nie Vmware, to Hyper-V wyjdzie taniej.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 14. Data: 2012-10-10 22:21:04
    Od: "...:::Tomek:::..." <t...@s...pl>

    > A w wielu firmach za takowe "serwer" dla jakichś aplikacji bazodanowych
    > czy finansowych robię zwykłe PC - może to też jest jakaś opcja by
    > kupić solidnego desktopa.

    I za tym najbardziej się opowiadam. Chciałbym kupić coś, na czym będę
    mógł zainstalować np. Windowsa 7. Nie wiem jak aplikacja, która będzie
    tam pracować zareaguje na Windowsa serwerowego, może na nim nie wstać.
    Backup bazy danych aplikacji będzie się robił automatycznie dość często
    i będzie wysyłany na zdalny serwer.
    No więc jaki solidny desktop?

    Tomek

  • 15. Data: 2012-10-11 09:22:08
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-10-10, o godz. 22:21:04
    "...:::Tomek:::..." <t...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > nie wstać. Backup bazy danych aplikacji będzie się robił
    > automatycznie dość często i będzie wysyłany na zdalny serwer.

    Np. jakiś Dell czy HP z szybkim supportem. Możesz wybrać gwarancję
    on-site Next Bussiness Day ale zapewne będzie to za długi czas reakcji.
    Tu pozostają więc rozwiązania serwerowe - one mają w opcji krótszy czas
    reakcji serwisu ale jednocześnie sa droższe. Jeśli jednak ma to być
    desktop to warto zastanowić się nad zakupem dwóch identycznych. Wtedy
    jakiś pracownik pracuje na zapasowej maszynie a w przypadku awarii to
    kwestia przełożenia dysku albo odtworzenia na zapasowy komputer danych
    z backupu.

    Zdrówko

  • 16. Data: 2012-10-11 16:53:26
    Od: Mr Misio <m...@g...pl>

    Użytkownik Maciek Babcia Dobosz napisał:

> [...]
    > reakcji serwisu ale jednocześnie sa droższe. Jeśli jednak ma to być
    > desktop to warto zastanowić się nad zakupem dwóch identycznych.

    Ech, to bajka, w cenie markowego (dell, hp) desktopa mozna kupic markowy
    serwer. Nie ma przymusu instalowania Windows Server. Za to mozna
    postawić np. dwa systemy na wirtualkach ;) JEden jako serwer a drugi
    jako desktop dla pracownika :D

  • 17. Data: 2012-10-11 17:24:50
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-10-11, o godz. 16:53:26
    Mr Misio <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > markowy serwer. Nie ma przymusu instalowania Windows Server. Za to
    > mozna postawić np. dwa systemy na wirtualkach ;) JEden jako serwer a

    Pytanie tylko jaki jest czas reakcji supportu w przypadku awarii przy
    tanich serwerach. Właściwie to kluczowe jest pytanie ile czasu taki
    system może być niedostępny. Wiesz - ja sobie w knajpie żony mogłem
    pozwolić na to żeby iść po taniości z serwerem pod system kasowy. Ale
    to z paru powodów. Po pierwsze kupiłem sobie dwa poleasingowe Delle
    1750 za ~400PLN każdy - to był ~2008 rok. Po drugie czas reakcji
    supportu sprzętowego jest taki jak czas mojego zajął dojazdu na
    miejsce. ;-) Po trzecie support softu miałem 24 w mieście gdzie żona ma
    knajpę. Po czwarte - nie chodziło mi ciszę bo w spadku po poprzednim
    najemcy lokalu mam w rozdzielni elektrycznej szafę 40U gdzie mam to
    trzymać. Zresztą głównym problemem tego sprzętu są padające dyski -
    każdy z serwerów ma 3x36GB SCSI w RAID5 i mimo że nie pracuje na nich
    nic innego niż aplikacja do sprzedaży na WinXP to średnio raz na 8-10
    miesięcy pada jakiś dysk. Na szczęście używki są tanie a pełny backup
    aplikacji jest codzienny po zamknięciu dnia sprzedaży na zewnętrzny
    zasób.

    Tyle że to mogę robić we własnym interesie. Tak rzeźbić dla pracodawcy
    by mi się nie chciało - chyba że ekstra by płacił za gotowość
    interwencji w przypadku awarii.

    A do Tomka: jak aplikacja ma na tym chodzić? Dostęp przez cała dobę czy
    np. 8-20 godzin dziennie? Ile końcówek ma z tego korzystać? Jak duża to
    firma?

    Zdrówko

  • 18. Data: 2012-10-11 19:53:08
    Od: "...:::Tomek:::..." <t...@s...pl>

    > A do Tomka: jak aplikacja ma na tym chodzić? Dostęp przez cała dobę czy
    > np. 8-20 godzin dziennie? Ile końcówek ma z tego korzystać? Jak duża to
    > firma?

    Powinno chodzić co najmniej 13-15 godzin na dobę. Ale jeśli nie
    chodziłby 24/7, to musiałby się sam uruchamiać i wyłączać o określonej
    godzinie. Sprzęt obsługiwałby 3-5 połączeń jednocześnie, ale ilość
    przesyłanych danych jest stosunkowo mała.

    Tomek

  • 19. Data: 2012-10-12 09:51:57
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-10-11, o godz. 19:53:08
    "...:::Tomek:::..." <t...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > określonej godzinie. Sprzęt obsługiwałby 3-5 połączeń jednocześnie,
    > ale ilość przesyłanych danych jest stosunkowo mała.

    7 dni w tygodniu czy poniedziałek - piątek? I czy przerwa 1-2 jest
    krytyczna czy w warunkach awaryjnych można poczekać a potem uzupełnić
    dane sprzedaży? Bo jeśli tak to tak jak pisałem - jakiś mały PC z
    serwisem NBD on-site. Wtedy w razie awarii masz następnego dnia
    roboczego u siebie serwis z kompletem materiałów do naprawy. No i nie
    zapomnij o polityce backupów na oddzielne urządzenie - najlepiej na coś
    co nie jest podłączone do komputera i jest winnym miejscu. W razie
    awarii dysku, przepięcia, pożaru czy kradzieży jest spora szansa że np.
    mały NAS w innym pomieszczeniu pozwoli odtworzyć dane.
    W sumie jeśli obciążenie jest znikome - zastanów się też może nad
    jakimś nettopem jeśli jeśli jego wydajność starczy do serwowania
    aplikacji. Tyle że cięż będzie znaleźć coś o dobrej gwarancji.

    Zdrówko