  • 1. Data: 2023-06-29 00:16:30
    Temat: Jaki przełącznik KVM?
    Od: pytający <r...@p...fm>

    Witam,
    jaki przełącznik KVM polecacie aby przełączać się jednym przyciskiem między laptopem
    i Rapsberry Pi 4? Myszka i klawiatura na USB a monitor na HDMI.

    pytający

  • 2. Data: 2023-06-29 09:20:50
    Temat: Re: Jaki przełącznik KVM?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 29 czerwca 2023 o 00:16:32 UTC+2 pytający napisał(a):
    > Witam,
    > jaki przełącznik KVM polecacie aby przełączać się jednym przyciskiem między
    laptopem i Rapsberry Pi 4? Myszka i klawiatura na USB a monitor na HDMI.

    O wow, to jestem ciekawy, czy jakiś chińczyk (no, jak zrobił to Chińczyk ;) takie
    cudo wykoncypował i wyprodukował. No i że działa.
    KVM to VGA i 2*PS/2.
    Ostatnia awaria przyniosła plon - dostałem kd klienta ponjewietający sję w serwerowni
    4*KVM.
    Teraz poniewiera się u mnie, bo zgodnie z przewidywaniami nawet nie wypróbowałem - a
    zawsze chciałem mieć.

    Namiastką jest monitor z wejsciami vga+cyfrowe, ale przełączanie z menu to więcej niż
    1 klawisz niestety.
    No i laptop może być już bez vga - no ale lrzecież ma własny monitor?
    Chyba że taki jak mój - jak się z nim wywaliłem to jeszcze przez lata roobił za
    serwer (matryca jak u Picassa), aż mu dysk zdechł.

  • 3. Data: 2023-06-29 10:06:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 29 Jun 2023 00:20:50 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

> [...]
    >
    > O wow, to jestem ciekawy, czy jakiś chińczyk (no, jak zrobił to Chińczyk ;) takie
    cudo wykoncypował i wyprodukował. No i że działa.

    O czym Ty piszesz? Z muzeum się urwałeś? ;)
    KVM to przełącznik źródeł (a czasami wyjść) monitora, klawiatury i myszy.
    A czy mysz RS232, PS2 czy USB to kwestia gniazd i elektroniki.
    Analogicznie klawiatura też może być DIN/PS2/USB.
    Video VGA/DP/HDMI itd.
    Sporo modeli ma także tor dla audio.

    Jest tego na rynku dużo, od małych 2-wejściowych z kablami na stałe do
    dużych serwerowych 19".

    Przykłady:
    Manhattan 153522
    Spacetronik SPH-KVM21

    Ja nic tutaj nie pomogę, bo używam trochę większych.
    Polecam czytać opinie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2023-06-29 17:11:52
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 28/06/2023 23:16, pytający wrote:
> [...]
    laptopem i Rapsberry Pi 4? Myszka i klawiatura na USB a monitor na HDMI.

    to nie odpowiedź na pytanie i na pewno nie podpasuje każdemu - ale mi
    najłatwiej było uruchomić zdalny pulpit z RPi na komputerze (wiem, że
    nie do wszystkich zastosowań, ale rozwiązanie proste - a takie czasem
    nie przychodzą od razu na myśl :)

    Lukasz

  • 5. Data: 2023-06-29 17:17:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/06/2023 17:11, ddddddddddd wrote:
    > najłatwiej było uruchomić zdalny pulpit z RPi na komputerze

    1) W ubuntu ktoś dał d... i wymaga to workaroundu z managerem kluczy,
    inaczej nie zapamieta hasła (trzeba stworzyć kontener bez zabezpieczeń
    tylko dla tego hasła).

    2) Już coś wymyślili na dynamiczną rozdzielczość? Ostatnio jak
    sprawdzałem, to OOTB nie działało, jak przez ostatnie dziesiątki lat. To
    straszna bieda mieć pulpit 800x600 na ekranie fullhd.

  • 6. Data: 2023-06-29 20:04:45
    Od: Zbych <z...@n...org>

    heby wrote on 29.06.2023 17:17:

    > 2) Już coś wymyślili na dynamiczną rozdzielczość? Ostatnio jak
    > sprawdzałem, to OOTB nie działało, jak przez ostatnie dziesiątki lat. To
    > straszna bieda mieć pulpit 800x600 na ekranie fullhd.

    VNC z definicji ma rozdzielczość taką jaka jest na zdalnym kompie, więc
    nie spodziewałbym się tutaj zmiany. Jak chcesz mieć lepszą rozdzielczość
    i komputery są w sieci lokalnej najprościej jest tunelować Xy na swój
    komputer.

  • 7. Data: 2023-06-29 20:10:37
    Od: Zbych <z...@n...org>

    pytający wrote on 29.06.2023 00:16:
    > Witam,
    > jaki przełącznik KVM polecacie aby przełączać się jednym przyciskiem między
    laptopem i Rapsberry Pi 4? Myszka i klawiatura na USB a monitor na HDMI.

    Pomyśl czy nie prościej jest:
    1. podłączyć się do RPi przez ssh i pracować na konsoli
    2. przetunelować X-y z raspberry na swój komputer i na nim wyświetlać
    okna aplikacji.
    3. wyświetlać pulpit z raspberry przez VNC

  • 8. Data: 2023-06-29 20:18:07
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2023-06-29 o 00:16, pytający pisze:
> [...]
    laptopem i Rapsberry Pi 4? Myszka i klawiatura na USB a monitor na HDMI.

    Dawno nie używałem, ale z tanich (?) najlepiej mi działały Ateny. Inne
    miały zawsze jakieś ale... Ale to było ładnych parę lat temu.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2023-06-29 20:24:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Jun 2023 20:04:45 +0200, Zbych wrote:

    > VNC z definicji ma rozdzielczość taką jaka jest na zdalnym kompie, więc
    > nie spodziewałbym się tutaj zmiany.

    Ale skalowanie tez możliwe, tylko nie wiem, czy o to chodzi.

    > Jak chcesz mieć lepszą rozdzielczość
    > i komputery są w sieci lokalnej najprościej jest tunelować Xy na swój
    > komputer.

    Poza tym dawniej chyba na Raspberry VNC potrafił działać na jakims
    wirtualnym ekranie, a teraz cos sie urwało ...

    J.

  • 10. Data: 2023-06-29 21:06:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/06/2023 20:04, Zbych wrote:
    > VNC

    Mowa o RDP. RDP jest wspierany na linuxie, ale nie potrafi zmienić
    rozdzielczości dynamicznie, jak na windowsie. Nie wiem, czy to
    ograniczenie Xów (ale podobno randr potrafi...), czy zwykłe dziadostwo.

    > nie spodziewałbym się tutaj zmiany. Jak chcesz mieć lepszą rozdzielczość
    > i komputery są w sieci lokalnej najprościej jest tunelować Xy na swój
    > komputer.

    To znowu powodue inne problemy. Przykładowo RDP potrafi lekko zmniejszyć
    jakosć połączenia i rozmazać ekran aby zachować responsywność. W
    przypadku Xów nie ma mowy o usunięciu jakiś poleceń, bo się cos nie
    narysuje. Jak pracuje na zdalnych Xach z daleka (ocean) to pracować się
    nie da. A na RDP da.

    Ogólnie z RDP na linuxie jest d..a. Klienci są i działają, serwery są
    żałosne i każdy mówi o VNC, kiedy VNC jest też żałosny, z tą
    rozdzielczością. Niby VNC ma dynamiczną rozdzielczość, ale nie udało mi
    się jeszcze ani razu uruchomić tego przez wyklikanie w czymkolwiek
    linuxowym co sprawdzałem.

    Wydawało się, że głupi checkbox "pozwalaj na zdalny pulpit" odpalający
    wirtualny serwer Xów z resize po RDP to prosta sprawa a tymczasem to
    jakiś heroiczny wysiłek który w każdej wersji linuxa jest spieprzony
    inaczej i najczęściej fatalnie, co kończy się używaniem dziadowskiego VNC.