  • 51. Data: 2017-07-12 14:13:49
    Temat: Re: Jaki program do wykresu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Ale jako wyjście z mojego programu to nie ma tego ryzyka.

    To, skąd wyjście, nie ma znaczenia dla ryzyka. Ważne gdzie wejście,
    gdzie to jest interpretowane. A SVG jest interpretowane przez każdą
    przeglądarkę, tak samo jak HTML. Poza tym może być wszędzie. I jest
    wszędzie. Nie da się tego zmienić. Jeśli ktoś boi się syfa, to jedynym
    co mu pozostało jest wstrzemięźliwość od internetu (akurat w tym
    przypadku wszyscy by na tym skorzystali).

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2017-07-12 14:16:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-07-12 o 13:43, slawek pisze:
    > dużo
    >
    > Bo znacznie prościej zapisać w XML lub YML a potem skompresować. Niż
    > robić format binarny, męczyć little big endian itd.

    Jak formaty są tak zdefiniowane to tak się robi.
    Mi chodziło raczej - dlaczego są tak definiowane.

    Nie rozumiem w jakim sensie prościej?
    Dla mnie znacznie prostsze jest wstawianie/wybieranie liczb do/z pliku
    binarnego niż tekstowego.
    Jak liczba jest zapisana na konkretnych bajtach w konkretny sposób to po
    prostu jest. A jak jest tekstowo to jeszcze przy czytaniu trzeba
    analizować, czy nie ma błędów.

    Problem little/big jest prawie tego samego typu jak czy kropka czy
    przecinek w zapisie tekstowym. Przy definiowaniu formatu musi to być
    jednoznacznie ustalone i tematu nie powinno być.

    Dla wstawiania/wyczytywania odwrotnie niż moja maszyna ma w naturze
    jeszcze chyba w ubiegłym wieku napisałem sobie kilka jednolinijkowych
    funkcji (GetW, PutW, GetDW, PutDW, GetQW, PutQW).
    Jak ktoś używa innych liczb niż całkowite to musiałby jeszcze kilka
    podobnych funkcji mieć i koniec tego tematu.

    Dla mnie format binarny to format komputerowy, a tekstowy to dla ludzi.
    Nie rozumiem dlaczego komputery porozumiewają się w formatach "dla ludzi".
    Natomiast dlaczego ludzie nie porozumiewają się formatami
    "komputerowymi" jest dla mnie jasne :)
    P.G.

  • 53. Data: 2017-07-12 14:35:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał (na szczęście tekstem, nie binarnie):

    > Mi chodziło raczej - dlaczego są tak definiowane.
    >
    > Nie rozumiem w jakim sensie prościej?
    > Dla mnie znacznie prostsze jest wstawianie/wybieranie liczb do/z
    > pliku binarnego niż tekstowego.

    Wstawnienie może jest, wybieranie już niekoniecznie. Bo do tego by
    trzeba było przeczytać dokumentację. A to robi się dopiero wtedy,
    gdy inne metody zawiodą (dzisiaj to w praktyce oznacza, że nigdy).

    > Jak liczba jest zapisana na konkretnych bajtach w konkretny sposób
    > to po prostu jest. A jak jest tekstowo to jeszcze przy czytaniu
    > trzeba analizować, czy nie ma błędów.

    No to jak wstawienie było z błędem, to się program przy wybieraniu
    wysypie. Duży plus. Przy zapisie binarnym większa szansa, że błąd
    umknie.

    > Problem little/big jest prawie tego samego typu jak czy kropka czy
    > przecinek w zapisie tekstowym. Przy definiowaniu formatu musi to być
    > jednoznacznie ustalone i tematu nie powinno być.

    Donald E. Knuth ma niemieckie pochodzenie. Dlatego podając w TeXu
    (lub w metafoncie) liczby ułamkowe, można równie dobrze napisać
    3.141592 jak i 3,141592 (ale w podręczniku nic o tym nie ma, bo
    po co).

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2017-07-12 14:35:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ja sobie nie wydrukowałem, ale przedsięwziąłem planowane próby.
    > To co wzięte z metafonta, działa dobrze. Szkoda, że nie wszystko
    > przeniesiono. Metafont potrafi rozwiązać układ równań, z których
    > wynika rozmieszczenie punktór na płaszczyźnie. Nie trzeba wskazywać
    > explicite położenia każdego z nich, dość jest opisać zależności,
    > ba przyład co na jakiej linii leży itp. Tu tego nie ma.
    >
    > Ale mniejsza o to. Siatke półlogarytmiczną wyrysował mi bardzo
    > ładnie. Sam z siebie, dobrał wszystko automatycznie. Dwie linijki
    > opisu. Wykres funkcji opisanej analitycznie też ładnie maluje.

    Rozumiem, że to opis Twoich doświadczeń z Asymptote.
    P.G.

  • 55. Data: 2017-07-12 14:42:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Rozumiem, że to opis Twoich doświadczeń z Asymptote.

    Tak, chyba wcześniej się odgrażałem, że się nimi podzielę. W skrócie:
    do robienia wykresu na podstawie pliku z kolumnami liczb to ja bym
    tego programu komuś początkującemu nie polecił. Ale sam pewnie do
    czegoś go użyje. Może nawet zrobie sobie wykres (na podstawie pliku
    z kolumnami liczb).

    --
    Jarek

  • 56. Data: 2017-07-12 14:45:34
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 12 lipca 2017 14:35:45 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Rozumiem, że to opis Twoich doświadczeń z Asymptote.
    > P.G.

    Jesli mogę konstruktywnie zasugerować:
    Poświęć 30 minut na następujące ćwiczenie:
    Instalacja inkscape, narysowanie paru kresek, kółek, literek.
    Zapisanie svg.
    Otwarcie w notatniku i zerknięcie czy format jest zjadliwy.
    Jesli po 5 minutach stwierdzisz ze nie warto to bedzie wiadomo ze jakiś ogląd miałeś.
    Nawet jak dokumentacja to 700stron :)

  • 57. Data: 2017-07-12 15:47:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Przecież nie potrzeba czytać całego. Podałem link do tutoriala,
    > który opisuje praktyczną stronę używania najbardziej przydatnych
    > rzeczy.

    Ten pdf co znalazłem to ten sam tutorial tylko w pdf.

    > Postaram się je rozwiać. Weźmy przykład z Wikipedii i dodajmy na
    > końcu (przed </svg>) takie coś:
    >
    > <polyline style="fill:none;stroke:red;stroke-width:4"
    > points="10,10 220,20 300,400" />
    >
    > Współrzędne wziąłem z sufitu, ale jakos to wygląda. Chywna wiele
    > więcej ponad znajomość użycia instrukcji "polyline" do zrobienia
    > wykresu nie potrzeba. Dane chyba ma C++ wyliczać.

    To jest (w wielu wypadkach słuszne) podejście typu: Zrobić to co jest
    potrzebne i zapomnieć.

    Tylko, że ja tak mam, że jak coś robię to lubię/chcę dokładnie rozumieć
    co i dlaczego robię. Nie uznaję bezkrytycznie, że jak ktoś coś akurat
    tak zrobił to znaczy, że tak to ma być. Jednym z odprysków takiego
    mojego podejścia było np. to, że ileś lat temu napisałem do NIST, że
    wektory testowe chyba do HMAC (może CMAC, ale nie pamiętam) są źle
    dobrane. Nic mi nie odpowiedzieli, ale bardzo szybko poprawili.

    Jak widzę w tym pliku ileś linijek nagłówka to chciałbym rozumieć każdy
    użyty znak zanim wypluję ten nagłówek z mojego programu do mojego pliku SVG.

    Takie powielanie czegoś bez myślenia, to jest coś, czego najbardziej nie
    cierpię. Jakbym tak to po prostu skopiował to na prawdę straciłbym dużo
    sam w swoich oczach (a na tej opinii mi dość zależy - dla dobrego
    samopoczucia :) ).

    Skojarzenie z bezmyślnym przepisywaniem:
    Unia w jakiejś decyzji opisała jak ma wyglądać deklaracja CE.
    Było tam jakoś tak (piszę z pamięci).
    1. Urządzenie Nr... (ta linijka była na pewno dokładnie taka)
    2. Producent...
    3. Deklaruje na swoją odpowiedzialność, że
    4. Urządzenie (dokładna identyfikacja produktu (nr serii,...))
    5. Spełnia...

    Chyba pierwsza dyrektywa w której to wpisali to RoHS sprzed kilku lat.
    Wtedy ludzie na grupie IEEE EMC-PSTC dyskutowali co właściwie ma być
    wpisane w punktach 1 i 4 (nie wykluczam, że to ja zapytałem).
    Ktoś napisał, że znane mu są 3 koncepcje o co biega i je opisał.
    Między innymi był temat czy dla każdego _numeru_ urządzenia ma być
    osobna deklaracja i jak ją podpisywać, skoro podpis musi być
    autentykiem, a nie kopią i podpisywać może tylko ktoś mający dość władzy
    w firmie aby wstrzymać produkcję jak coś jest niezgodne. Ilu managerów
    trzeba do podpisywania przy linii produkującej pendrive'y i ile szaf do
    przechowywania przez 10 lat kopii deklaracji.

    Wtedy napisałem, żeby dodali do listy (jako czwartą) moją koncepcję, że
    jakiś baran się pomylił i w pierwszej linijce zamiast napisać
    "Deklaracja Nr..." wpisał "Urządzenie Nr...", i potem żaden z tłumaczy
    (na wszystkie języki unii) nie wykazał się myśleniem aby zareagować i
    poprawić póki czas.

    Potem przepisali to do dyrektywy jak leci. Nie wiem czy się
    zorientowali, że to jest jakoś nie za bardzo, czy nie. I znów ileś
    tłumaczeń i brak refleksji.

    W zeszłym tygodniu przeglądałem ostatnie dyrektywy EMC i RED. W obu jest
    to tak samo przepisane, ale (w dyrektywie lub przewodniku - Blue Guide
    lub RED Guide) przy punkcie 1 jest gwiazdka i na dole strony dopisane:
    Producent, jak chce może dla porządku numerować deklaracje, ale nie jest
    to obowiązkowe. Jest też gdzieś napisane, że nr urządzenia to może być
    oznaczenie typu, a nie nr produkcyjny.
    Czyli, że się zorientowali, ale przecież nie można się przyznać do błędu.

    Jakbym bezrefleksyjnie przepisał ten nagłówek SVG to uważałbym, że
    zniżyłem się do poziomu tych urzędników co tak to przepisują.

    Zdaję sobie sprawę, że moje podejście nie za do końca jest efektywne,
    ale ja się z takim podejściem dobrze czuję :)
    P.G.

  • 58. Data: 2017-07-12 16:11:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-07-12 o 14:45, s...@g...com pisze:
    > Jesli mogę konstruktywnie zasugerować:
    > Poświęć 30 minut na następujące ćwiczenie:
    > Instalacja inkscape, narysowanie paru kresek, kółek, literek.
    > Zapisanie svg.

    Dzięki.
    Nie wiedziałem, że inkscape potrafi zapisać SVG (choć przypuszczałem, że
    tak).
    Ciekawe, co będzie w pustym pliku SVG.

    Jak ktoś chce ze mną dyskutować to się czuję zobowiązany nie olewać, a
    do tego jestem gaduła więc schodzi mi więcej czasu niż ustawa
    przewiduje. Za próby wezmę się jak przyjdzie na to czas.

    Tak jak pisałem to jest z mojego punktu widzenia rozpoznanie wstępne w
    czasie gdy zajmuję się czymś innym.
    P.G.

  • 59. Data: 2017-07-12 16:36:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    >
    > Tylko, że ja tak mam, że jak coś robię to lubię/chcę dokładnie rozumieć
    > co i dlaczego robię. Nie uznaję bezkrytycznie, że jak ktoś coś akurat

    Przecież tak się dzisiaj nie da. Programując korzysta się z bibliotek
    (choćby do operacji na bitmapach i kompresji do PNG). Analizować
    działanie wszystkiego? Przecież czasu nie starczy.

    > Jak widzę w tym pliku ileś linijek nagłówka to chciałbym rozumieć każdy
    > użyty znak zanim wypluję ten nagłówek z mojego programu do mojego pliku SVG.

    Te linijki dość jasno opowiadaja o sobie. Są w nich na przykład linki
    do dokumentacji. Tylko do dokumentacji, więc mają wartość wyłącznie
    informacyjną. Jeśli ktoś żyje w rzeczywistości, w której doba ma więcej
    niż 24 godziny, to sprawdzi co sie pod nimi kryje. I być może rozjaśni
    mu się reszta.

> [...]
    > cierpię. Jakbym tak to po prostu skopiował to na prawdę straciłbym dużo
    > sam w swoich oczach (a na tej opinii mi dość zależy - dla dobrego

    A czy używając Windows nie traci się samopoczucia? Przecież tam w ogóle
    nie wiadomo co jest. Albo kopiując pliki JPG z aparatu do komputera.
    Tam też są jakieś nagłówki. Jest wzięty od kogoś działający plik SVG,
    więc nie powinno być problemu. Ktoś tu słusznie radził, by taki plik
    sobie wytworzyć samemu programem inkscape. Też nie ma potrzeby wnikać
    w format, tak jak można robić notatki w Exelu i kolorować je na źółto,
    zielono i czerwono -- też bez analizy budowy pliku XLS. Zrozumieć watro
    to, co się samemu dodaje. Ale chyba nie muszę wyjaśniać co znaczy które
    słowo w poleceniu "polyline".

    > Skojarzenie z bezmyślnym przepisywaniem:

    [...o urzędnikach słów ciepłych kilka...]

    > Jakbym bezrefleksyjnie przepisał ten nagłówek SVG to uważałbym,
    > że zniżyłem się do poziomu tych urzędników co tak to przepisują.

    Ale ja tu widzę wiele ciekawych refleksji! Więc proszę, śmiało...

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2017-07-12 16:51:11
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    No faktycznie svg jest bardziej strawny do analizowania niż Postscriptowa
    odwrotna notacja:)

    jp