  • 41. Data: 2017-07-12 07:57:21
    Temat: Re: Jaki program do wykresu
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > Może nie tyle nie warto w ogóle, co nie warto gdy ktoś teraz zaczyna
    > i ma po prostu potrzebę robienia obrazków. Jak coś działa, to rzecz
    > jasna nie ma potrzeby zmieniać. Jednak postscript to nie jest język,
    > o którym można powiedzieć, że wystarczy rzut oka na kod i już wiadomo
    > o co chodzi. I to nie tylko ten postscript wypluwany przez drajwery
    > do drukarki, ale również pisany przez ludzi, którzy starają się jak
    > mogą, by to było czytelne.
    OK, dzięki za wyjaśnienia, dobrze wiedzieć, że istnieje jakaś alternatywa do
    postscriptu.

    jp

  • 42. Data: 2017-07-12 12:24:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Mam radykalnie inne zdanie na ten temat. Każdy, kto programuje
    > i potrzebuje robić obrazki, a jest przy tym leniwy, powinien choć
    > trochę poznać format SVG.

    Chyba dużo tu zależy od tego co się rozumie pod "Każdy, kto programuje".
    Gdybym ja chciał wypuszczać z mojego programu pliki graficzne to zapewne
    poznanie formatu SVG (dogłębne) byłoby pierwszym krokiem.

    Jak chcę dostać ten jeden wykres to mogę:
    - poznać jakieś podstawy SVG i napisać sobie programik, który wyliczy co
    trzeba i wypluje mi format SVG,
    - skorzystać z tego, że ktoś to zrobił i udostępnił.

    Logika mówi, że wariant drugi powinien być łatwiejszy. Opis poleceń dla
    tego programu powinien być prostszy niż format SVG, bo w przeciwnym
    przypadku ten program nie miałby sensu.
    Dlatego zapytałem o to jakim programem to zrobić.
    Ale.....
    Pisząc samemu, w języku, który znam na pewno łatwiej mi będzie zrobić
    takie rzeczy aby np. zakres skali Y (w dB) automatycznie dopasować do
    zakresu zmienności funkcji.
    Aby to zrobić czyimś programem trzeba by go trochę bardziej poznać, a
    formatu SVG nie trzeba w tym celu bardziej poznawać.

    > Ten "wektorowy plik graficzny" to po prostu plik tekstowy z poleceniami
    > napisanymi po ludzku.

    W sumie nie rozumiem dlaczego w świecie Internetu i komputerów tak dużo
    formatów jest tekstowe. Przecież to jest systematyczne marnowanie
    zasobów na przesyłanie i konwertowanie z postaci ASCII na liczby i
    odwrotnie.
    Ja wyrosłem i cały czas siedzę w świecie formatów binarnych.

    > Podałem przykład siatki z Wikipedii -- przeglądarka
    > pokazuje obrazek, ale można sobie ten plik zapisać na dysku i edytować
    > edytorem.

    Tak wtedy zrobiłem.
    Jakbym chciał sam coś takiego wypuścić musiałbym ogarnąć co i jak w
    nagłówku.
    Zastanawia mnie np co tam robią jakieś XML.
    Na temat XML (jeśli nazwy nie mylę) natknąłem się pierwszy raz kilka
    miesięcy temu jak przeglądałem dokumentację KiCada.
    Muszę sobie chyba zrobić jakiś katalog wszystkich TLS-ów (trzy
    literowych skrótów) bo się gubię.

    > Akurat SVG ma tak dobraną listę poleceń, że da się zmalować tym
    > wszystko, podstawy są do opanowania w jeden wieczór, a ściągawkę
    > można zmieścić na trzech kartkach. I nic nie trzeba instalować --
    > to co potrzeba, jest już w każdym komputerze.

    Wyjdzie na to, że niepotrzebnie sobie wydrukowałem dokumentację Asymptote :)
    P.G.

  • 43. Data: 2017-07-12 12:26:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-07-11 o 21:37, slawek pisze:

    > SVG to syf, bo może zawierać malware. Kolejny raz ktoś strasznie chciał
    > aby zaszyć w pliku możliwość wykonywania poleceń.

    Ale jako wyjście z mojego programu to nie ma tego ryzyka.
    P.G.

  • 44. Data: 2017-07-12 13:07:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Mam radykalnie inne zdanie na ten temat. Każdy, kto programuje
    > i potrzebuje robić obrazki, a jest przy tym leniwy, powinien choć
    > trochę poznać format SVG. W ten sposób najszybciej coś osiągnąć.

    Znalazłem opis SVG w pdf - to 719 stron!
    A dokumentacja Asymptote to tylko 184 strony.

    Nawet jak rozwlekłość i czcionka inna to jednak mam wątpliwości co do
    "najszybciej" :)
    P.G.

  • 45. Data: 2017-07-12 13:43:11
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Jul 2017 12:24:23 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > W sumie nie rozumiem dlaczego w świecie Internetu i komputerów tak
    dużo
    > formatów jest tekstowe.

    Bo znacznie prościej zapisać w XML lub YML a potem skompresować. Niż
    robić format binarny, męczyć little big endian itd.

  • 46. Data: 2017-07-12 13:52:37
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Jul 2017 12:26:13 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Ale jako wyjście z mojego programu to nie ma tego ryzyka.

    Oczywiście.

    Mimo wszystko absmak, bo nigdy nie będziesz mieć pewności czy
    picture555-555-abc.svg to na pewno ty sam robiłeś i nikt/nic tam się
    nie wkleiło. Zwłaszcza jeżeli takich pliczków będzie parę tysięcy i
    będą używane w całej firmie i/lub przechowywane w chmurze.

  • 47. Data: 2017-07-12 13:54:28
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Jul 2017 13:07:52 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Nawet jak rozwlekłość i czcionka inna to jednak mam wątpliwości co
    do
    > "najszybciej" :)

    Octave. Wykres zrobisz po przeczytaniu dwóch stron. Instalacja
    zajmuje około kwadransa.

  • 48. Data: 2017-07-12 13:58:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]

    >dla tego programu powinien być prostszy niż format SVG, bo w
    >przeciwnym przypadku ten program nie miałby sensu.

    A to niekoniecznie.
    Opis drukarki iglowej jest jednak prostszy od opisu Worda :-)

    No i ... podstawy Postscriptu sa proste. Swoj wykres prawdopodobnie
    dosc szybko zaprogramujesz w PS, a potem szybko wkleisz do ... no tak,
    do czego by tu dzis wkleic EPS :-)

> [...]
    >liczby i odwrotnie.
    >Ja wyrosłem i cały czas siedzę w świecie formatów binarnych.

    Po posiedzeniu w swiecie unixa docenia sie formaty tekstowe.
    Przerobki danych sa duzo prostsze.
    Takie np przerzucenie danych z arkusza do wykresu w SVG :-P

    Zreszta zobacz, ze np Excel to jest zip, a w srodku pliki xml,czy
    jakies inne tekstowe

    >Tak wtedy zrobiłem.
    >Jakbym chciał sam coś takiego wypuścić musiałbym ogarnąć co i jak w
    >nagłówku.
    >Zastanawia mnie np co tam robią jakieś XML.

    To obecnie czesto uzywany format wymiany, a czasem przechowywania
    danych.

    >Wyjdzie na to, że niepotrzebnie sobie wydrukowałem dokumentację
    >Asymptote :)

    http://www.creativebloq.com/design/examples-svg-7112
    785

    A za 10 lat wymysla cos nowego i SVG na smietnik :-)

    J.

  • 49. Data: 2017-07-12 13:59:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    >
    > Logika mówi, że wariant drugi powinien być łatwiejszy. Opis poleceń dla
    > tego programu powinien być prostszy niż format SVG, bo w przeciwnym

    Błąd logiczny. Asembler (jako odzwierciedlenie języka procesora) ma
    prosty i krótki opis poleceń. Języki wysokopoziomowe, które kompiluje
    się do tego kodu, potrafią być bardzo złożone. Mają sens, ale nie
    zawsze warto je poznawać, gdy jest do wykonania proste zadanie.
    SVG, traktowany jako asembler grafiki, zawera akurat to, czego człek
    może sie spodziewać.

> [...]
    > Aby to zrobić czyimś programem trzeba by go trochę bardziej poznać, a
    > formatu SVG nie trzeba w tym celu bardziej poznawać.

    Dokładnie tak! Napisać własny kompilator. Trzeba wiedzieć czego się chce,
    trzeba znać "swój" język, trzeba w elementarnym stopniu zapoznać się
    z "asemblerem".

> [...]
    > formatów jest tekstowe. Przecież to jest systematyczne marnowanie
    > zasobów na przesyłanie i konwertowanie z postaci ASCII na liczby i

    Zasoby ludzkie sa droższe od wszystkich innych. Bajty i bity na sekundę
    są tanie jak barszcz. A format tekstowy zawsze łatwo obejrzeć, sprawdzić
    dlaczego coś źle poszło, poprawić, połączyć itd.

    > Ja wyrosłem i cały czas siedzę w świecie formatów binarnych.

    Binarne są na wymarciu. Grafika wektorowa się takimi już nie posługuje,
    chyba żeby uznać PDF. No i fonty TTF czy PFB. Ale są też fonty SVG.
    Teraz nawet Excel używa tekstowych plików (dokumenty MS Office, te co
    mają "X" na końcu są zzipowanymi plikami XML).

    > Tak wtedy zrobiłem.
    > Jakbym chciał sam coś takiego wypuścić musiałbym ogarnąć co i jak w
    > nagłówku.

    Nie warto ogarniać, przepisać jak leci. Dostosować tylko "width"
    i "height" -- ale przecież wiadomo jak. Nawet bez tych nagłówków
    przeważnie wszystko diała, wystarczy nia początku i na końcu pliku
    napisać <svg> ... </svg>.

> [...]
    > kilka miesięcy temu jak przeglądałem dokumentację KiCada.
    > Muszę sobie chyba zrobić jakiś katalog wszystkich TLS-ów (trzy

    Wystarczy przyjąć, że pliki w których roi się od słów ujętych
    w ostre nawiasy < > są jakąś odmianą XML. Że to taki typ składni.

    > Wyjdzie na to, że niepotrzebnie sobie wydrukowałem dokumentację
    > Asymptote :)

    Ja sobie nie wydrukowałem, ale przedsięwziąłem planowane próby.
    To co wzięte z metafonta, działa dobrze. Szkoda, że nie wszystko
    przeniesiono. Metafont potrafi rozwiązać układ równań, z których
    wynika rozmieszczenie punktór na płaszczyźnie. Nie trzeba wskazywać
    explicite położenia każdego z nich, dość jest opisać zależności,
    ba przyład co na jakiej linii leży itp. Tu tego nie ma.

    Ale mniejsza o to. Siatke półlogarytmiczną wyrysował mi bardzo
    ładnie. Sam z siebie, dobrał wszystko automatycznie. Dwie linijki
    opisu. Wykres funkcji opisanej analitycznie też ładnie maluje.
    Ale jak chciałem zaimportować dane do wykresu z pliku z próbkami,
    to już trzeba do tego niezłej hackerki. W gnouplot pisze się coś
    w rodzaju "plot 'file.dat' using 1:2 with lines" i już jest wykres.
    W SVG też jedna linijka z danymi wystarczy do poprowadzenia
    linii łamanej wykresu.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2017-07-12 14:06:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Znalazłem opis SVG w pdf - to 719 stron!
    > A dokumentacja Asymptote to tylko 184 strony.

    Przecież nie potrzeba czytać całego. Podałem link do tutoriala,
    który opisuje praktyczną stronę używania najbardziej przydatnych
    rzeczy.

    > Nawet jak rozwlekłość i czcionka inna to jednak mam wątpliwości
    > co do "najszybciej" :)

    Postaram się je rozwiać. Weźmy przykład z Wikipedii i dodajmy na
    końcu (przed </svg>) takie coś:

    <polyline style="fill:none;stroke:red;stroke-width:4"
    points="10,10 220,20 300,400" />

    Współrzędne wziąłem z sufitu, ale jakos to wygląda. Chywna wiele
    więcej ponad znajomość użycia instrukcji "polyline" do zrobienia
    wykresu nie potrzeba. Dane chyba ma C++ wyliczać.

    --
    Jarek