  • Data: 2017-07-13 13:14:50
    Temat: Re: Jaki program do wykresu
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Dltego warto czasem zadać takie pytanie. Można przeżyć miłe zaskoczenie
    > i czegoś się dowiedzieć. Ale będę bezlitosny: pliki grafik bitmapowych
    > też bywają plikami tekstowymi. I to własnie najstarsze, najdłużej używane
    > formaty takie są.

    Kiedyś drukarki umiały drukować tylko znaki więc grafikę się robiło
    dobierając znaki o odpowiednim wypełnieniu (masa kropek daje jaśniejszy
    odcień niż masa gwiazdek itp.).
    Jeszcze jak byłem w szkole to widziałem takie "obrazy" zajmujące 3
    arkusze papieru.
    Na studiach miałem tylko jeden semestr ćwiczeń na temat programowania
    komputerów w języku wysokiego poziomu (Algol) i moim zadaniem było
    napisanie programu, który pouzupełnia przerwy w konturach obrazu. A
    obraz był malowany gwiazdkami.

    > A mnie się już zdarzyło dłubać w plikach MS Office otwierając zipy
    > i edytując wewnętrzne iksemele. Co więcej, napisałem kiedyś skrypt,
    > który wsadowo poprawiał coś w całym tabunie plików. I oszczędził
    > dziesiątki dupogodzin operatora Excela.

    W czasach XT zdarzyło mi się popełnić programik, który przerabiał jakiś
    plik z Orcada na netlistę do Racal-Redaca. Nie miałem opisu żadnego z
    tych formatów więc musiało być na zasadzie czytania ze zrozumieniem i
    zapewne pliki były tekstowe. Nie wiem dlaczego była taka potrzeba -
    czyżby Racal-Redac nie miał edytora schematów. W każdym razie wszyscy w
    koło (na Polibudzie) od razu przygarnęli mój programik.

    > Gnuplota bym nie odpuszczał.

    Nie odpuszczam tylko odkładam. Najpierw dokończę zabawę z KiCadem, do
    której to zabawy i tak nie mogę w tej chwili wrócić.

    > To tradycyjne oldskulowe narzędzie, które
    > z naprędce wyplutych z jakiegoś programu dwóch kolumn liczb opisujących
    > punkty wykresu robi przyzwoity wykres, dobierając przy tym wszystko co
    > da się automatycznie dobrać. I wywołuje się to w jednej krótkiej linijce
    > poleceń.

    Do takiego celu użyłem PSpice. W 2004 weszło CE i EMC. Miałem potrzebę
    przekucia teorii w praktykę. Mam oscyloskop cyfrowo/analogowy, który nie
    ma FFT, ale mogę z niego dostać serie próbek. W PSpice jest źródło
    napięcia sterowane próbkami z pliku i na oglądarce przebiegów można
    włączyć FFT.
    Czy to przypadkiem nie daje większych możliwości niż uzyskam z Gnuplota?

    Tym sprzętem udało mi się zmierzyć pojemność własną dławika 100uH
    wynoszącą 0,4pF i według mnie pomiaru dokonałem z dokładnością rzędu 0,1pF.
    Ogólnie, cała moja koncepcja była błędna - chciałem jedną sekcją filtru
    objąć jak najszersze pasmo. Teraz już tak nie robię i zawsze łączę dwie
    sekcje - jedna dla wyższych, druga dla niższych częstotliwości.

    > Chociaż ostatnio takie pozyskane
    > jakbądź dane pomiarowe oglądam firefoksem z javascriptu (wektorowo).
    > W razie czego służę skleconym szybko, ale użytecznym systemem bojowym.
    > W myszowaty sposób pokazuje wartości w punktach, pozwala powiększać
    > wykres, a kod zajmuje może kilkanaście linijek (plus biblioteka).

    Dzięki, ale od tego 2004 nie miałem potrzeby oglądania na PC danych
    pomiarowych. A jakbym miał to chyba znów użyję PSpice bo nie dość, że
    mam opanowaną jego oglądarkę to jeszcze mogę te dane przefiltrować
    dodając na schemacie kilka elementów lub bloków opisanych funkcjami
    transmitancji.
    P.G.