    From: " Expert DVB" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jaki dekoder cyfrowy powinien mieć TV ?
    Date: Wed, 20 Jan 2010 12:39:53 +0000 (UTC)

    Piotr Gałka <p...@C...pl> napisał(a):

    > Witam, mam nadzieję, że są tu spece od TV.
    >
    > Pytanie: jaki dekoder cyfrowy ma mieć kupowany TV ?

    W tym momencie nie ma jeszcze na polskim rynku odbiorników certyfikowanych pod
    wymagania ogłoszone przez UKE. Z pewnym przybliżeniem można przyjąć, że
    powinien mieć głowicę do odbioru DVB-T i dekoder MPEG zdolny do dekodowania
    MPEG4 AVC (h264).

    > Pogrzebałem w internecie i znalazłem:
    > TV satelitarna jest kodowana w standardzie DVB-S, ale potem powstał lepszy
    > DVB-S2 i został szybko przyjęty.

    "Lepszy" to nie jest właściwe określenie. "Pojemniejszy", to brzmi lepiej -
    umożliwia przesłanie znacznie większej ilości danych w tym samym czasie.
    Oczywiście jest jedno ale. Do poprawnego odbioru jest wymagany nieco
    mocniejszy sygnał i nie wszystkie satelity mają nadajniki zdolne do emisji DVB-S2.

    > TV cyfrowa kablowa jest kodowana DVB-C (nie szukałem, czy istnieje coś jak
    > DVB-C2).

    DVB-C2 jest w przygotowaniu. Jednym z założeń DVB-C2 jest zbliżenie się do
    granic teoretycznych w taki sposób aby nie było potrzeby tworzenia DVB-C3.

    > TV naziemna jest kodowana DVB-T, ale w PL ma być DVB-T+, ale jest nowy
    > standard DVB-T2, który chyba będzie tak samo szybko przyjęty jak DVB-S2 bo
    > pozwala na lepsze upakowanie danych.

    Nie wiem co to jest DVB-T+, zapewne jakiś bełkot marketingowy. DVB-T2 istnieje
    i trwają już emisje w tym systemie, choć nie ma to jeszcze skali masowej ani
    tym bardziej dominującej. Niewątpliwe DVB-T2 ma zastąpić DVB-T.

    > Nie mam pojęcia jak się wkłada kanały do tzw. "Telewizji Osiedlowej".
    > Przypuszczam, że nikt się nie bawi w dekodowanie DVB-S2 i zakodowywanie
    > DVB-C tylko wkłada żywcem, ewentualnie przesuwając pasmo jeśli koliduje z
    > czymś z TV naziemnej.

    Zależy czy jest to telewizja analogowa czy cyfrowa. Jeśli analogowa do
    dekoduje się obraz do analogu, moduluje z powrotem do PAL i puszcza w kabel.
    Jeśli cyfrowa, to zazwyczaj jest podobnie czyli obraz przetwarza się na analog
    i rekompresuje do MPEG po czym ze strumieni MPEG pojedynczych kanałów
    konstruuje się multipleksy, moduluje do DVB-C i puszcza w kabel. Drogę
    analogową stosuje się jeśli zachodzi np. potrzeba zmiany bitrate kanału. Nic
    nie stoi jednak na przeszkodzie aby rekompozycję strumieni dokonywać na
    poziomie strumieni transportowych (pojedynczych pakietów MPEG). Podobnie
    redukcja strumienia może odbywać się wewnątrz specjalizowanych układów bez
    jawnego przesyłania sygnałów analogowych kablami.

    > Z tego mi wyszło, że odbiornik powinien mieć dekoder DVB-S, DVB-S2, DVB-T
    > (na wczoraj-dziś) DVB-T+(na dziś-jutro), DVB-T2(na jutro-pojutrze), DVB-C no
    > i analogowy.
    > Przeglądając TV LCD 22" na razie nie natknąłem się na taki, ale to może być
    > skutek tego, że przeglądając parametry dość pobieżnie próbuję dokonać
    > wstępnej selekcji.

    W tym momencie najbardziej "obłożony" sprzęt jaki znam to seria monitorów
    Samsunga P2x70HD, które mają zabudowany odbiornik MPEG2/MPEG4 DVB-T/C i odbiór
    telewizji analogowej.

    > Za dużo wymagam, czy źle rozumuję ?
    > Czy mogę zakładać, że zmiana DVB-T+ na DVB-T2 to po prostu upgrade
    > oprogramowania, który sobie później zciągnę ze strony producenta, czy to
    >tak nie działa ?

    Owszem istnieją demodulatory COFDM do których ładuje się mikrokod. Ale biorąc
    pod uwagę złożoność modulacji DVB-T2 obawiam się, że zmiana kodu nic nie da, a
    poza tym konieczne może być zastosowanie innych komponentów na wejściu
    analogowym (mniejsze szumy, większe wzmocnienie, lepsza separacja kanałów) co
    spowoduje że nawet gdyby demodulator był reprogramowalny nie uda się odebrać
    DVB-T2.