    Date: Mon, 22 Jun 2015 22:35:59 +0200
    From: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jaki bezlysterkowiec kupic na dzien dzisiejszy?

    On 2015-06-22 01:22, Krzysztof Halasa wrote:
    > Zmniejszanie jest potrzebne. Jeśli ktoś kupuje małego neksika albo
    > innego ILCE (czy jak się to tam nazywa), to nie po to, by zakładać do
    > tego teleskop. Zwłaszcza jeśli nie musi go zakładać, i jeśli
    > w rezultacie dostaje np. 16-70 (dodatkowo ze stałym f/4 zamiast np. 5.6)
    > i APS-C, a nie 4/3 lub innym RX100 czy jeszcze droższym RX10 (> $1000)
    > itp.

    Jest potrzebne, jeśli celujesz w rozmiar. Ale jeśli to dla Ciebie
    podstawowa kwestia, to czemu nie MFT? :)

    Zresztą kto dziś kupuje "małego neksika", skoro już widać, że Sony
    leje na APS-C i będzie się koncentrowało na FF? Przy ich udziale
    w rynku naprawdę nie muszą się przejmować biedotą i nie muszą
    oferować ani puszek ani obiektywów poniżej $1000. Nawet Zeiss się
    przyznał, że crop im zwisa. :)

    > No ale 1650 nie kosztuje $1000, to jest bliżej $100.

    Tu masz całą kolekcję wykresów dla 16-70/4:
    http://www.photozone.de/sony_nex/901-sony1670f4oss?s
    tart=1
    Zgroza. :(

    Oczywiście obiektyw jest mały i to tłumaczy problemy przy krawędziach
    kadru. Ale nie jest jakoś bardzo mały:
    http://camerasize.com/compact/#535.445,580.111,ha,t
    Nikon nie ma stałego światła, ale za to jest ostrzejszy.
    Zresztą i tak musiałbyś przymknąć tego Sony do f/5.6, żeby jakość zdjęć
    jakoś usprawiedliwiała wydatek.

    Nikon 16-85 kosztuje $700, a do tego niedługo powinniśmy zobaczyć
    następcę. Pewnie będzie przynajmniej tak ostry jak ostatni 18-55,
    czyli zapowiada się srogie lanie... :P

    Żeby było jasne: mi jakość obiektywów Sony jakoś bardzo nie przeszkadza.
    Przeszkadzała mi pół roku temu, jak rozważałem kupienie a6000.
    Dziś po prostu jestem zadziwiony faktem, że ewidentnie psują je celowo.

    Wystarczyłoby dodać 1cm do średnicy tego 16-70/4 i już byłby to
    zupełnie inny produkt. Trudno oprzeć się wrażeniu, że jakiś
    marketingowiec namalował sobie mały korpus z przypiętym smukłym,
    eleganckim obiektywem i zachwycony zarząd to klepnął, a potem kazali
    inżynierom zmieścić się w takiej obudowie...

    > To chyba nawet nie ma pierścienia do zmiany ogniskowej, tylko takie
    > przesuwane coś, jak w point&shootach?

    Ależ skąd. Ma i wajchę i pierścień. Jak się obetnie tyle szkła, to
    zostaje dużo miejsca na pierdoły. :P

    pozdrawiam,
    PK