  • Data: 2009-06-29 08:01:18
    Temat: Re: Jaki aparat z pełnym manualem.
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Rafał Muszczynko pisze:
    > Pytanie mam jak w tytule. Do tej pory miałem Olympysa SP-350. Miał swoje wady,
    > ale mimo to bardzo go ceniłem za pełny manual (ręczne ustawienia migawki,
    > przysłony, iso, balansu, ostrości), rozsądną optykę i niewielkie wymiary.
    > Teraz chętnie kupiłbym coś podobnego, bo w starym już dogorywa mechanika i
    > długo już pewnie nie pociągnie. I tu powstaje pytanie: Co kupić?

    Jest problem, bo raz - rozsądnych (tzn. dających dobry technicznie
    obraz) aparatów kompaktowych jest niewiele, a z drugiej strony manual
    przy nastu megapikselach powoli traci sens. Tzn. priorytet przysłony, bo
    powiedzmy, że kontrolowany focus jest przydatny (choćby po to, by go
    zafiksować na dwóch metrach pracując na hiperfokalnej). A sensu kręcenia
    przysłoną nie ma dlatego, że przy tak niewielkich ogniskowych, ciemnych
    obiektywach i zakresie kończącym się na f=8 niewiele zmienia się go, w
    praktyce właściwie w ogóle się nie zmienia. W każdym razie na g9
    ustawiłem na zawsze f=4,5 (najlepsza ostrość rysowania) i zapomniałem.
    Niestety, G9 praktycznie pada, śmieci pojawiają się w tempie
    zastraszającym, a naciągaczom z Żytniej nie dam zarobić, bo po dwóch
    miesiącach będzie to samo. Wypadałoby się obrazić na Canona, ale nie ma
    za bardzo jak. Konkurencja nie ma nic fajnego, w każdym razie nie ma nic
    lepszego dającego bardzo przyzwoite 4Mpx za 700zł, a mam na myśli A1100
    (To jest 12Mpx, ale ''przyzwoitość'' osiąga dopiero po trzykrotnym
    resajzie; podobnie zresztą... no, może nieco lepiej ma G9 i praktycznie
    każdy kompakt). Z wad - brak rawa i histogramu live. To drugie to
    upierdliwość, do przejścia bracketingiem, brak rawa nie jest taki
    krytyczny zważywszy bardzo dziś sprawny autowb oraz możliwą ręczną dużą
    kompresję materiału w ośmiu bitach (kontrast w dół, ostrość podobnie).
    Wybieranie kompaktu bez is nie ma dziś sensu - to jest konieczność.
    Stabilnych czasów poniżej ~1/50 z takiego ''herbatnika'' bez is nie
    sposób uzyskać w ilościach powtarzalnych.

    Znudziło mi się inwestować nie wiadomo ile w kompakty, które żyją sezon,
    góra dwa. A już najbardziej cieszą mnie opinie ''ma metalową obudowę'' -
    z g9 w metalowej obudowie mogę sobie zrobić najwyżej nieporęczny młotek :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl