-
61. Data: 2010-12-12 21:59:00
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> Oczywiście że mogę się mylić, ale jak wspomnę opisy typu "rav4 kręcąca
> jednym kołkiem na zaśnieżonym parkingu" to nie wydaje mi się, a właśnie
> takich cudów chcę uniknąć.
Ravka faktycznie słabawa jest, ale z tego co widzę/czytam nie
potrzebujesz blokady dyferencjałów. Spokojnie wystarczy dołączany tył z
elektroniczną blokadą. Mam, używam, zaje....ste :)
Miłego.
Irek.N.
-
62. Data: 2010-12-12 22:09:26
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 10 Dec 2010 23:44:25 +0100, Adam 'Adak' Kępiński napisał(a):
(...)
Jesli chcesz cos wiecej niz auto z napedem na *2 osie*, to potrzebujesz
przynajmniej tylnego dyferencjalu z ograniczonym uslizgiem, a najlepiej z
pelna blokada. Z kolei sztywny 50/50 rozdzial momentu miedzy osie nie
bardzo sprawdza sie w jezdzie szosowej, tzn. po suchym asfalcie w ogole sie
na tym nie jezdzi, bo zarzniesz napedy, a na sniegu/sliskim trzeba bardzo
uwazac. Takie rozwiazanie jest bardzo dobre w teren albo do pokonania
wyjatkowo trudnego odcinka, ale do zwyklej jazdy niespecjalnie.
Idealem jest IMHO system SuperSelect z Pajero. W gen. II skrzynka
rozdzielcza jest mechaniczna, ale ma dolozone sprzeglo wiskotyczne, ktore w
trybie szosowego 4x4 ogranicza roznice momentu przekazywanego na tylna i
przedniaa os. Masz wiec naped, ktory zawsze pogoni i tyl, i przod, ale nie
postawi cie w poprzek. O ile wiem w nowszych Pajero jest podobnie, tylko
wiecej elektroniki. Jesli kupisz sobie takiego miśka w wersji III lub IV to
bedziesz mial SUV-a (bez ramy, wiecej miejsca w srodku), ale jeszcze ze
wzglednie dobrymi wlasnosciami 4x4.
--
Maciek
-
63. Data: 2010-12-12 22:41:59
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-12-12 22:09, Maciek pisze:
> Z kolei sztywny 50/50 rozdzial momentu miedzy osie nie
> bardzo sprawdza sie w jezdzie szosowej, tzn. po suchym asfalcie w ogole sie
> na tym nie jezdzi
Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał i właśnie w
takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.
To o czym piszesz (że nie jeździć po asfalcie), to blokada dyferencjału
gdzie przednia i tylny wał kręci się po prostu z tą samą prędkością.
-
64. Data: 2010-12-12 22:43:40
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: Adam 'Adak' Kępiński <a...@p...onet.pl>
> Ravka faktycznie słabawa jest, ale z tego co widzę/czytam nie
> potrzebujesz blokady dyferencjałów. Spokojnie wystarczy dołączany tył z
> elektroniczną blokadą. Mam, używam, zaje....ste :)
Powoli zaczynam rozważać CR-V.
Poczytałem, Wy też piszecie że sprawdza się - zobaczymy.
Maciek zasugerował Pajero - kurczę, wieka krowa - nie potrzebuje takiej
ale dziekuję za wyraźne opisanie jak to działa.
--
Adam 'Adak' Kępiński a...@t...pl GG: 1004327
"Nie ma dobrych wyborów, może być tylko mniejsze zło"
-
65. Data: 2010-12-12 22:54:41
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
> Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał
Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po
prostu brak centralnego dyfra.
>i właśnie w
> takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.
Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
osi stojacymi na lodzie.
--
Maciek
-
66. Data: 2010-12-12 23:43:26
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 12 Dec 2010 22:54:41 +0100, Maciek wrote:
>Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
>> Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał
>
>Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po
>prostu brak centralnego dyfra.
Nie masz pojecia o czym piszesz.
>>i właśnie w
>> takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.
>
>Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
>zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
>osi stojacymi na lodzie.
I to jest wlasnie rozdzial 50/50, czy jak kto woli 4*25.
Na kazdym kole tak samo malo.
Tylko zgadnij czemu Tomasz pisal "po asfalcie".
J.
-
67. Data: 2010-12-13 00:09:27
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 12 Dec 2010 23:43:26 +0100, J.F. napisał(a):
> Nie masz pojecia o czym piszesz.
Naprawde? No to mnie oswiec.
>>Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
>>zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
>>osi stojacymi na lodzie.
>
> I to jest wlasnie rozdzial 50/50, czy jak kto woli 4*25.
> Na kazdym kole tak samo malo.
>
> Tylko zgadnij czemu Tomasz pisal "po asfalcie".
Moze jednak przeczytaj posta, co? Ja, piszac 50/50, mam na mysli sztywny
rozdzial BEZ dyferencjalu.
--
Maciek
-
68. Data: 2010-12-13 01:43:38
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-12-12 22:54, Maciek pisze:
> Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
>
>
>> Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał
>
> Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po
> prostu brak centralnego dyfra.
Nie, nie.
Zwykły dyferencjał, taki jak w zwykłym samochodzie między kołami, daje
podział momentu obrotowego 50/50.
Jak masz 4x4 z trzema otwartymi dyframi, daje to podział 25/25/25/25 w
każdych warunkach.
I jest to podstawowa wada, bo jeżeli chociaż jedno z kół nie ma
przyczepności i wystarczy minimalny moment obrotowy żeby nim buksować,
to zgodnie z równym podziałem momentu pomiędzy koła - pozostałe koła
również dostaną tylko ten minimalny moment.
Efekt jest taki że jedno koło się kręci, a reszta stoi.
Co innego blokada.
Wyobraźmy sobie ośkę (dla uproszczenia) z blokadą.
Jeżeli jedno koło nie ma przyczepności, a drugie ma - zblokowany
dyferencjał podzieli moment 100/0. Całość momentu pójdzie na koło z
przyczepności, podczas gdy koło bez trakcji nawet nie zabuksuje bo
będzie kręcić się dokładnie z tą samą prędkością co drugie.
Czyli podsumowując:
Otwarty dyferencjał (taki bez udziwnień) dzieli moment obrotowy w
równych proporcjach.
Mechanizm zblokowany powoduje że oba wyjścia mechanizmu obracają się z
tą samą prędkością.
Są oczywiście jeszcze rozmaite pośrednie wariacje, z blokadą częściową,
mechanizmy typu Torsen, mechanizmy oparte jedynie o sprzęgło (np.
Haldex) itp. itd.
>
>> i właśnie w
>> takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.
>
> Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
> zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
> osi stojacymi na lodzie.
Wtedy to masz w zasadzie 4x0 - no powiedzmy 4x0.1 :)
-
69. Data: 2010-12-13 01:56:31
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-12-13 00:09, Maciek pisze:
> Moze jednak przeczytaj posta, co? Ja, piszac 50/50, mam na mysli sztywny
> rozdzial BEZ dyferencjalu.
Napisałeś "sztywny 50/50 rozdzial momentu miedzy osie" a to oznacza
właśnie otwarty dyferencjał.
Mając na myśli brak dyferencjału lepiej więc pisać "brak dyferencjału" :)
-
70. Data: 2010-12-13 09:08:17
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 13 Dec 2010 01:56:31 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
(...)
Racja, posluguje sie nieprawidlowo pojeciem momentu. Mialem na mysli brak
miedzyosiowego dyferencjalu albo 100-procentowa blokade tegoz.
--
Maciek