eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJaki SUV z 4x4 lock?Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!plix.pl!newsf
    eed1.plix.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.neostr
    ada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostra
    da.pl.POSTED!not-for-mail
    Date: Mon, 13 Dec 2010 01:43:38 +0100
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.13) Gecko/20101207
    Thunderbird/3.1.7
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
    References: <iduag6$ojg$1@news.onet.pl>
    <15nf2p5rtfrgj$.1t8iqa848s1gu$.dlg@40tude.net>
    <4d0541a6$0$27037$65785112@news.neostrada.pl>
    <hu5senp959z9$.7bfyvxr4y5np.dlg@40tude.net>
    In-Reply-To: <hu5senp959z9$.7bfyvxr4y5np.dlg@40tude.net>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 49
    Message-ID: <4d056c39$0$22811$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.25.132.173
    X-Trace: 1292201018 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 22811 83.25.132.173:10485
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2334380
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2010-12-12 22:54, Maciek pisze:
    > Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
    >
    >
    >> Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał
    >
    > Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po
    > prostu brak centralnego dyfra.

    Nie, nie.

    Zwykły dyferencjał, taki jak w zwykłym samochodzie między kołami, daje
    podział momentu obrotowego 50/50.

    Jak masz 4x4 z trzema otwartymi dyframi, daje to podział 25/25/25/25 w
    każdych warunkach.

    I jest to podstawowa wada, bo jeżeli chociaż jedno z kół nie ma
    przyczepności i wystarczy minimalny moment obrotowy żeby nim buksować,
    to zgodnie z równym podziałem momentu pomiędzy koła - pozostałe koła
    również dostaną tylko ten minimalny moment.
    Efekt jest taki że jedno koło się kręci, a reszta stoi.

    Co innego blokada.
    Wyobraźmy sobie ośkę (dla uproszczenia) z blokadą.
    Jeżeli jedno koło nie ma przyczepności, a drugie ma - zblokowany
    dyferencjał podzieli moment 100/0. Całość momentu pójdzie na koło z
    przyczepności, podczas gdy koło bez trakcji nawet nie zabuksuje bo
    będzie kręcić się dokładnie z tą samą prędkością co drugie.

    Czyli podsumowując:
    Otwarty dyferencjał (taki bez udziwnień) dzieli moment obrotowy w
    równych proporcjach.
    Mechanizm zblokowany powoduje że oba wyjścia mechanizmu obracają się z
    tą samą prędkością.

    Są oczywiście jeszcze rozmaite pośrednie wariacje, z blokadą częściową,
    mechanizmy typu Torsen, mechanizmy oparte jedynie o sprzęgło (np.
    Haldex) itp. itd.

    >
    >> i właśnie w
    >> takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.
    >
    > Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
    > zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
    > osi stojacymi na lodzie.

    Wtedy to masz w zasadzie 4x0 - no powiedzmy 4x0.1 :)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: