eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJaki SUV z 4x4 lock?Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
  • Data: 2010-12-13 01:43:38
    Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2010-12-12 22:54, Maciek pisze:
    > Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
    >
    >
    >> Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał
    >
    > Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po
    > prostu brak centralnego dyfra.

    Nie, nie.

    Zwykły dyferencjał, taki jak w zwykłym samochodzie między kołami, daje
    podział momentu obrotowego 50/50.

    Jak masz 4x4 z trzema otwartymi dyframi, daje to podział 25/25/25/25 w
    każdych warunkach.

    I jest to podstawowa wada, bo jeżeli chociaż jedno z kół nie ma
    przyczepności i wystarczy minimalny moment obrotowy żeby nim buksować,
    to zgodnie z równym podziałem momentu pomiędzy koła - pozostałe koła
    również dostaną tylko ten minimalny moment.
    Efekt jest taki że jedno koło się kręci, a reszta stoi.

    Co innego blokada.
    Wyobraźmy sobie ośkę (dla uproszczenia) z blokadą.
    Jeżeli jedno koło nie ma przyczepności, a drugie ma - zblokowany
    dyferencjał podzieli moment 100/0. Całość momentu pójdzie na koło z
    przyczepności, podczas gdy koło bez trakcji nawet nie zabuksuje bo
    będzie kręcić się dokładnie z tą samą prędkością co drugie.

    Czyli podsumowując:
    Otwarty dyferencjał (taki bez udziwnień) dzieli moment obrotowy w
    równych proporcjach.
    Mechanizm zblokowany powoduje że oba wyjścia mechanizmu obracają się z
    tą samą prędkością.

    Są oczywiście jeszcze rozmaite pośrednie wariacje, z blokadą częściową,
    mechanizmy typu Torsen, mechanizmy oparte jedynie o sprzęgło (np.
    Haldex) itp. itd.

    >
    >> i właśnie w
    >> takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.
    >
    > Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
    > zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
    > osi stojacymi na lodzie.

    Wtedy to masz w zasadzie 4x0 - no powiedzmy 4x0.1 :)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: