-
Data: 2010-12-13 01:43:38
Temat: Re: Jaki SUV z 4x4 lock?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2010-12-12 22:54, Maciek pisze:
> Dnia Sun, 12 Dec 2010 22:41:59 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
>
>
>> Akurat rozdział momentu 50/50 to robi otwarty dyferencjał
>
> Przy dobrej trakcji. Ale zeby miec zawsze 50/50, musisz miec blokade lub po
> prostu brak centralnego dyfra.
Nie, nie.
Zwykły dyferencjał, taki jak w zwykłym samochodzie między kołami, daje
podział momentu obrotowego 50/50.
Jak masz 4x4 z trzema otwartymi dyframi, daje to podział 25/25/25/25 w
każdych warunkach.
I jest to podstawowa wada, bo jeżeli chociaż jedno z kół nie ma
przyczepności i wystarczy minimalny moment obrotowy żeby nim buksować,
to zgodnie z równym podziałem momentu pomiędzy koła - pozostałe koła
również dostaną tylko ten minimalny moment.
Efekt jest taki że jedno koło się kręci, a reszta stoi.
Co innego blokada.
Wyobraźmy sobie ośkę (dla uproszczenia) z blokadą.
Jeżeli jedno koło nie ma przyczepności, a drugie ma - zblokowany
dyferencjał podzieli moment 100/0. Całość momentu pójdzie na koło z
przyczepności, podczas gdy koło bez trakcji nawet nie zabuksuje bo
będzie kręcić się dokładnie z tą samą prędkością co drugie.
Czyli podsumowując:
Otwarty dyferencjał (taki bez udziwnień) dzieli moment obrotowy w
równych proporcjach.
Mechanizm zblokowany powoduje że oba wyjścia mechanizmu obracają się z
tą samą prędkością.
Są oczywiście jeszcze rozmaite pośrednie wariacje, z blokadą częściową,
mechanizmy typu Torsen, mechanizmy oparte jedynie o sprzęgło (np.
Haldex) itp. itd.
>
>> i właśnie w
>> takim trybie należy jeździć po asfalcie samochodem 4x4.
>
> Jak masz otwarty dyferencjal, to w pewnym momencie przestajesz miec 4x4 i
> zostaje ci 4x2 - wystarczy, ze sprobujesz ruszyc pod gore z kolami jednej
> osi stojacymi na lodzie.
Wtedy to masz w zasadzie 4x0 - no powiedzmy 4x0.1 :)
Następne wpisy z tego wątku
- 13.12.10 01:56 Tomasz Pyra
- 13.12.10 09:08 Maciek
- 13.12.10 09:15 n...@o...pl
- 13.12.10 09:15 n...@o...pl
- 13.12.10 09:15 n...@o...pl
- 13.12.10 10:08 Massai
- 13.12.10 13:58 mario
- 13.12.10 14:45 Seba
- 13.12.10 15:04 J.F.
- 13.12.10 16:32 Maciek
- 14.12.10 15:52 DoQ
- 15.12.10 18:56 Adam 'Adak' Kępiński
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
Najnowsze wątki
- 2025-01-22 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-22 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-22 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-22 pokolenie Z
- 2025-01-22 Wyświtlacz ramki cyfrowej
- 2025-01-22 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2025-01-22 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-01-22 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-22 oferta na ubezpieczenie OC życie prywatne
- 2025-01-22 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-01-22 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-22 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-21 Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- 2025-01-21 bateria na żądanie
- 2025-01-21 Warszawa => IT Business Analyst <=