  • Data: 2013-01-21 12:37:21
    Temat: Re: Jaka tania lustrzanka z zoomem zamiast kompaktu?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 15 Jan 2013, kazio101 wrote:

    > A jak mam poznać który obiektyw pozwoli sfotografować robaka lub małą
    > roślinkę? Po przejrzeniu wielu stron www można nieraz znaleźć skalę
    > odwzorowania

    No to już wiesz, tego szukasz.

    > i minimalną odległość

    A to nie zawsze jest potrzebne.
    Przeciwnie - bardzo często im WIĘKSZA odległość przy której da się
    uzyskać maksymalną skalę odwzorowania, tym lepiej.
    No, może bez przesady, ale powiedzmy do pół metra, może metra.
    Popatrz na to tak - dokładasz do dowolnego obiektywu tubę, o długości
    minimalnej odległości ostrzenia, na końcu tej tuby dokładasz soczewkę
    o zerowej grubości i zerowej ogniskowej (formaliści mogą się czepiać
    że chodzi o puste miejsce czyli brak soczewki, na jedno wychodzi),
    i już masz w plusie zaletę (możliwość podparcia się obiektywem
    o focone miejsce) oraz komplet wszystkich wad (zasłaniania światła,
    gwarancję wygonienia wszystkiego co się rusza i umie uciekać)
    tzw. "ostrzenia od zera".

    Do tego, jeśli obiektyw jest zoomem, dochodzi sprawa po której
    stronie owego zooma uzyskuje się duże skale.
    Sensowniejesze jest, jeśli działa to po stronie tele.

    Daj się przekonać, że "makro od zero cm" to jest *ZŁY* pomysł :D

    > Są inne metody?

    Nie ma.
    Im tańszy obiektyw (lub fotoaparat z wbudowanym obiektywem) tym
    producent staranniej ukrywa najistotniejsze parametry (czyli właśnie
    maksymalną skalę odwzorowania i odległość dla możliwie dużej skali,
    zaciemniając całość "ostrzeniem z 1 mm").

    pzdr, Gotfryd