  • 41. Data: 2021-03-21 21:18:32
    Temat: Re: Jaka stal na projekt DIY
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Każdy złodziej będzie twierdził że niewinny. Co kradniesz?

    Tylko bez takich insynuacji proszę.

    WM

  • 42. Data: 2021-03-21 21:49:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 21 marca 2021 o 21:18:34 UTC+1 WM napisał(a):

    > Tylko bez takich insynuacji proszę.
    >

    > WM
    Rozbawiles mnie.

  • 43. Data: 2021-03-22 15:47:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan Marcin Debowski napisał:

    >W polskim usenecie ten kształt wyznaczony został już na samym
    >początku.
    >Hierarchia pl.* powstała w momencie, kiedy już istniało WWW ze
    >sporymi
    >zasobami i przeszukiwarki do tego.

    Hm, mam pewne watpliwosci co do dat.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Usenet
    "W 1992 roku powstał pierwszy polski serwer news: cocos.fuw.edu.pl
    zarządzany przez Michała Jankowskiego. "

    Kiedy powstala pl.* ? 1996 ?

    Mosaic w wersji graficznej powstal w 1993, ale kiedy zrobili na
    windows i trafil pod strzechy ?

    Altavista to z kolei rok 1995 ... tak twierdzi polska wiki,
    aczkolwiek:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Yahoo!
    "Zaczęli swoją działalność w 1994 roku od porządkowania swoich
    dokumentów znalezionych w Internecie dzięki wyszukiwarce AltaVista. "

    Czyli gdzies tam ten rozwoj polskiej hierarchi trafil w poczatek
    powszechnego www.

    >Nie trzeba już było dopytywać na
    >grupach, jaki opis na którym eftepie mozna znaleźć. Warto przy tym
    >zauważyć, że polskim synonimem "usenetu" są "grupy dyskusyjne".
    >W oryginale dyskusyjnymi one nie są.

    Tez prawda.
    Ale ... czy "usenet" po angielsku cos znaczy ?
    Zreszta zamiennie z "news" stosowane.

    soc.culture.polish ? :-)

    J.

  • 44. Data: 2021-03-22 15:56:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    piątek, 19 marca 2021 o 17:40:29 UTC+1 WM napisał(a):
    > W dniu 2021-03-19 o 16:37, PeJot pisze:
    [...]
    >Znowu ja widziałem taka kuchenkę na allegro 35 złotych z wysyłką.
    >Samemu taniej nie da się zrobić.
    >Pomijam to że człowiek kreatywny nie potrzebuje żadnej kuchenki i
    >kubek wody w terenie zagotuje.
    >Przy tym drugim to cała idea robienia i posiadania kuchenki idzie w
    >pizdu.

    Ale trzeba przyznac, ze takie wynalazki w reklamach ciekawie
    wygladaja:

    https://www.youtube.com/watch?v=ODCTAtrjoL0
    https://www.youtube.com/watch?v=WGWDMSu2ycY
    https://www.youtube.com/watch?v=ajPCW41YWOU

    Historycznie - podobno samowary podobnie dzialaly.

    J.

  • 45. Data: 2021-03-22 16:33:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Hm, mam pewne watpliwosci co do dat.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Usenet
    > "W 1992 roku powstał pierwszy polski serwer news: cocos.fuw.edu.pl
    > zarządzany przez Michała Jankowskiego."

    Określenie "pierwszy serwer w Polsce" lepiej by oddało stan rzeczy.

    > Kiedy powstala pl.* ? 1996 ?

    Kilka grup może nawet w poprzednim roku, tak przynajmniej wynika z:

    http://www.usenet.pl/opisy/

    > Mosaic w wersji graficznej powstal w 1993, ale kiedy zrobili na
    > windows i trafil pod strzechy ?

    Historię Mosaica bym sobie odpuścił, ale Netscape pojawił się w roku
    1994. I był już w kolorowym pudełeczku z tektury, co wbrew pozorom
    może mieć znaczenie.

    > Altavista to z kolei rok 1995 ... tak twierdzi polska wiki,

    I tu ma rację.

    > aczkolwiek:
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Yahoo!
    > "Zaczęli swoją działalność w 1994 roku od porządkowania swoich
    > dokumentów znalezionych w Internecie dzięki wyszukiwarce AltaVista."

    To już bzdura. Yahoo długo nie było wyszukiwarką (w sensie sfory spiderów
    dostarczających informacji do bazy danych). To był ręcznie komponowany
    portal z linkami kategoryzowanymi na kilku poziomach. Linki zbierane
    ręcznie, co na początku całkiem dobrze szło -- gdzieś na przełomie 94/95
    łączną objętość plików udostępnianych przez WWW oceniano na 4GB.

    > Czyli gdzies tam ten rozwoj polskiej hierarchi trafil w poczatek
    > powszechnego www.

    A to WWW zaczęło się szybko rozwijać, więc polski usenet ominęła faza
    "wystawiam ten dokument do pobrania na FTP, ale po tygodniu muszę go
    zdjąć, by nie zajmował miejsca (ma prawie 200kB)". Natomiast pamiętam
    informacje zamieszczane na *listach* dyskusyjnych początku lat 90 tego
    typu: "mamy już czytnik CD i trzy płyty z fajnym softem, podłączamy
    pod FTP, w poniedziałki w napędzie będzie płyta taka, we wtorki śmaka,
    a w środy owaka".

    > Tez prawda.
    > Ale ... czy "usenet" po angielsku cos znaczy ?

    Sieć użytkowników, czyli w wolnym przekładzie, oddającym intencję twórców,
    taka Samopomoc Chłopska, Gminna Spółdzielnia.

    > Zreszta zamiennie z "news" stosowane.

    Dalej nic co by mogło mieć związek z "dyskusjami".

    Są pewne granice!

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2021-03-22 16:36:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 22 marca 2021 o 15:56:26 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup
    ..
> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=WGWDMSu2ycY
    > https://www.youtube.com/watch?v=ajPCW41YWOU
    >
    > Historycznie - podobno samowary podobnie dzialaly.

    Idź JF do filmana po nowe okulary. To co na filmach pokazałeś podobne jest do
    kuchenki z pięciu blaszek tak jak pingwin podobny jest do żaby.

  • 47. Data: 2021-03-22 17:47:44
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 22 Mar 2021 16:33:44 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Określenie "pierwszy serwer w Polsce" lepiej by oddało stan rzeczy.

    > Kilka grup może nawet w poprzednim roku, tak przynajmniej wynika z:
    >
    > http://www.usenet.pl/opisy/
    > (...)

    To ja się dopytam:
    Czy przypadkiem wcześniej (ok. 89) nie było polskich lub polskojęzycznych
    grup na Fido?
    Pamiętam, że w jakichś grupach pisałem, jeszcze na Amidze z modemem 2400.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 48. Data: 2021-03-22 17:52:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
> [...]
    >
    >Idź JF do filmana po nowe okulary. To co na filmach pokazałeś podobne
    >jest do kuchenki z pięciu blaszek tak jak pingwin podobny jest do

    A to zalezy co ogladales. Trzeci film ogladales ?

    https://youtu.be/ajPCW41YWOU?t=480

    A nawet pierwszy film ... pierwszy i piaty piecyk ?

    Zasada wydaje sie prosta - jesli zrobisz cos w rodzaju komina, to
    nagle zaczyna sie drewno palic lepiej, i niewielka ilosc potrafi sporo
    ugotowac ... przynajmniej na filmie :-)

    A czy robic z 5 blaszek, czy kupic biolite z ladowarka do telefonu -
    to juz wybor klienta :-)

    Jeszcze jest taka wersja - swedish torch
    https://youtu.be/oM-S06DoTYw?t=120
    https://www.youtube.com/watch?v=d617KVXfifs

    Ale to i wiecej drewna i wiecej narzedzi wymaga.

    J.

  • 49. Data: 2021-03-22 18:00:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan J.F. napisał:

> [...]

    >Historię Mosaica bym sobie odpuścił, ale Netscape pojawił się w roku
    >1994. I był już w kolorowym pudełeczku z tektury, co wbrew pozorom

    Hm, nigdy nie widzialem. Przeciez to sie "z sieci" sciagalo :-)

> [...]

    >komponowany
    >portal z linkami kategoryzowanymi na kilku poziomach. Linki zbierane

    Za to go cenilem - recznie, bez smieci.

    >ręcznie, co na początku całkiem dobrze szło -- gdzieś na przełomie
    >94/95
    >łączną objętość plików udostępnianych przez WWW oceniano na 4GB.

    Tym niemniej ... brali te linki ze zrodel wlasnych, czy faktycznie
    brali z wyszukiwarki ?

    >A to WWW zaczęło się szybko rozwijać, więc polski usenet ominęła faza
    >"wystawiam ten dokument do pobrania na FTP, ale po tygodniu muszę go
    >zdjąć, by nie zajmował miejsca (ma prawie 200kB)".

    Hm, czy tak ominela .. dyski nadal byly stosunkowo niewielkie, ale
    przyrost roczny spory ..

    A jeszcze pamietaj, ze sie wbilo w ere modemow telefonicznych, i
    cienkiej transmisji.
    Co prawda akurat usenet mozna bylo ogarnac za kilka impulsow dziennie

> [...]

    >twórców,
    >taka Samopomoc Chłopska, Gminna Spółdzielnia.

    >Dalej nic co by mogło mieć związek z "dyskusjami".

    Ale ta "samopomoc" to juz zaczyna zahaczac.

    >Są pewne granice!

    Ciekawe, co by pierwsi uzytkownicy powiedzieli :-)

    J.

  • 50. Data: 2021-03-22 18:59:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > grup na Fido?
    > Pamiętam, że w jakichś grupach pisałem, jeszcze na Amidze z modemem 2400.

    Na Fido to ja się kompletnie nie znam. Ale nie ma to znaczena, bo teraz
    chodziło o Usenet. Przed Usenetem, a również długi czas równolegle, działały
    w Internecie listy dyskusyjne obsługiwane przez listservery. Fido też mogło
    mieć coś podobnego.

    A tak przy okazji: to paskudztwo zwane "googlegorups" też w pierwotnym
    zamyśle było listserverem. I nadal może nim być. Przed kilkunastu laty
    ktoś zapisał mnie do grupy o nazwie, dajmy na to, XYZ. Do dzisiaj
    przychodzą na mój adres maile opatrzone stopką:

    Jak ktoś chce, może spróbować, co się stanie po wysłaniu maila na adres
    p...@g...com.

    --
    Jarek