  • 51. Data: 2021-03-22 18:59:21
    Temat: Re: Jaka stal na projekt DIY
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@4...n
    et...
    Dnia Mon, 22 Mar 2021 16:33:44 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    >To ja się dopytam:
    >Czy przypadkiem wcześniej (ok. 89) nie było polskich lub
    >polskojęzycznych
    >grup na Fido?
    >Pamiętam, że w jakichś grupach pisałem, jeszcze na Amidze z modemem
    >2400.

    roznych grup bylo sporo, ale mowimy o hierarchii pl.* na
    usenecie/newsach.

    Fido chyba pierwsze, bardziej dla pasjonatow, i tylko w Polsce - bo do
    pewnego czasu nie bylo "impulsow" na polaczenia lokalne, za to
    miedzymiastowe drogie, a miedzynarodowe jeszcze drozsze.
    Rozne listy pocztowe, na EARN i nie tylko ...

    Potem przyszla moda na konwersacje online - IRC, ICQ, Gadu-Gadu ...
    ale to juz internetu wymaga ...

    J.

  • 52. Data: 2021-03-22 19:13:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Hm, nigdy nie widzialem. Przeciez to sie "z sieci" sciagalo :-)

    Też. Ale można było kupić również w pudełku. Do użytku innego niż prywatny
    i edukacyjny nawet trzeba było. Do pewnego czasu. Bodajże 200$.

    > Tym niemniej ... brali te linki ze zrodel wlasnych, czy faktycznie
    > brali z wyszukiwarki ?

    Twórcy twierdzili, że zaczęło się od chęci podzielenia się ze światem
    zawartościa prywatnych bookmarków. Nie wygląda mi to na wielką ściemę.

    > A jeszcze pamietaj, ze sie wbilo w ere modemow telefonicznych, i
    > cienkiej transmisji.
    > Co prawda akurat usenet mozna bylo ogarnac za kilka impulsow dziennie

    W Ameryce też się zaczęło od modemów, z tym że tam połączenia darmowe.
    I tam za podstawową usługę internetową uważało się email. Ludzie po
    prostu pisali do siebie. W Polsce wielu "miało internet", w sensie
    takiej ikonki na pulpicie, co jak się kliknie, to można oglądać różne
    obrazki. Ale adresu mailowego nie mieli. Często nawet nie wiedzieli co
    to takiego i po co.

    > Ale ta "samopomoc" to juz zaczyna zahaczac.

    Nie dyskutować, chłopy, tylko pomagać!

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2021-03-22 21:18:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    zrobić można mieć darmo, puszka po zupie, lub w cenie niższej za którą mozesz to
    zrobic, allegro 25 złotych.
    > Jak masz z czego, czym i kiedy zrobić to po co całemu światu dupę zawracasz. Co
    innego jak byś zrobił i dał linka do zdjęcia.

    Zawsze musisz się we wszystko wpierdalać i do każdego dopierdalać?

    To nie jest twój prywatny folwark i gówno ci do tego co kto chce zrobić
    i w jakim celu. Wypad stąd.

  • 54. Data: 2021-03-22 21:27:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan J.F. napisał:

    >Twórcy twierdzili, że zaczęło się od chęci podzielenia się ze światem
    >zawartościa prywatnych bookmarków. Nie wygląda mi to na wielką
    >ściemę.

    Bardzo mozliwe.
    A z czasem mogl powstac katalog stron, i to nawet platny - dla
    reklamujacych sie.

    Tylko kto wymyslil z tym sciaganiem z Alvavisty ?
    Tak czy inaczej - Altavista zahacza gdzies o poczatek pl.*.

    >W Ameryce też się zaczęło od modemów, z tym że tam połączenia
    >darmowe.
    >I tam za podstawową usługę internetową uważało się email. Ludzie po
    >prostu pisali do siebie.

    Owszem, z tym, ze niekoniecznie musiala to byc "usluga internetowa".
    Poczta mogla byc gdzie indziej - pamietasz jeszcze adresacje przez
    bramki?
    Z % sie to robilo ?

> [...]
    >takiej ikonki na pulpicie, co jak się kliknie, to można oglądać różne
    >obrazki. Ale adresu mailowego nie mieli. Często nawet nie wiedzieli

    Z kolei "Internet" w USA to nie zawsze byl dla wszyskich obywateli.
    W tym i poczta.
    Gdzies tam na poczatku byl w sferze uczelnianej, pare lat zajelo
    upowszechnienie.

    J.

  • 55. Data: 2021-03-22 22:26:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Bardzo mozliwe.
    > A z czasem mogl powstac katalog stron, i to nawet platny - dla
    > reklamujacych sie.

    Jawnych reklam sobie nie przypominam. Ale mogli brać kasę za
    umieszczenie linku. Nikt tego wtedy by nie uznał za coś złego.

    Mnie Yahoo zawsze będzie się kojarzyło z postacią Icchaka Rabina.
    Gdy zginął w zamachu, ktoś natychmiast zmodyfikował główną stronę.
    Bez żadnego przygotowanego wcześniej planu -- po prostu nad
    całością skomponowanej strony pojawiła się wstawka zwykłym
    tekstem, pewnie jakieś tagi <h1> i <center>. Potem wszystkie
    gazety, od "Życia Warszawy" po "Washington Post" pisały o tym
    jako o pierwszym przypadku szybkiego przekazania *aktualnej*
    informacji przez internet do wiadomości publicznej. Zanim inne
    media zrobiły to samo. Ja akurat odświeżałem stronę, więc mogłem
    być najlepiej poinformowaną osoba w kraju. To był 4 listopada
    1995, godzina 20.45 czasu polskiego. W serwisach radiowych
    wiadomość usłyszałem dopiero gdzieś za dwie godziny.

    > Tylko kto wymyslil z tym sciaganiem z Alvavisty ?

    Napisał mędrzec z Wikipedii, a przeczytał pewnie w dziale
    komputerowym jakiegoś kolorowego pisemka (Wikipedyści uznają
    je za źródło tak samo dobre, jak każde inne).

    > Tak czy inaczej - Altavista zahacza gdzies o poczatek pl.*.

    Na pewno nasz krajowy "Eternal September" pojawił się gdy
    Altvista miała się już nieźle (a może nawet "jeszcze nieźle").

    > Owszem, z tym, ze niekoniecznie musiala to byc "usluga internetowa".
    > Poczta mogla byc gdzie indziej - pamietasz jeszcze adresacje przez
    > bramki? Z % sie to robilo ?

    Na początku to ja miałem bitnet. Tam adresowanie mogło być jeszcze
    bardziej dziwaczne, łącznie ze spacjami w adresach.

    > Z kolei "Internet" w USA to nie zawsze byl dla wszyskich obywateli.
    > W tym i poczta.
    > Gdzies tam na poczatku byl w sferze uczelnianej, pare lat zajelo
    > upowszechnienie.

    Tak ze 25 lat. A odbyło się to nagle, decyzją administracyjną rządu
    USA. Jednocześnie tam, jak i u nas. Pod względem upowszechniania
    internetu "dla ludności" nie byliśmy zapóźnieni (poza "drobiazgiem",
    jakim było ogóle zapóżnienie w rozwoju infrastruktury telefonicznej).

    --
    Jarek

  • 56. Data: 2021-03-22 23:10:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.03.2021 o 15:56, J.F. pisze:

    > Ale trzeba przyznac, ze takie wynalazki w reklamach ciekawie wygladaja:
    > https://www.youtube.com/watch?v=ODCTAtrjoL0
    > https://www.youtube.com/watch?v=WGWDMSu2ycY
    > https://www.youtube.com/watch?v=ajPCW41YWOU
    >
    > Historycznie - podobno samowary podobnie dzialaly.

    Kupić bym czegoś takiego w życiu nie kupił i nosić by mi się nie
    chciało, ale warto pooglądać i w razie potrzeby w terenie zrobić z
    podręcznych materiałów. Takie kuchenki robi sie z pustej puszki po
    konserwach znalezionej w lesie.

    --
    Robert Tomasik

  • 57. Data: 2021-03-23 00:16:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-22, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ciekawe, co by pierwsi uzytkownicy powiedzieli :-)

    Soc.culture.polish? Nie sądzę aby byli jacyś bardzo różni, od tych co
    przyszli potem.

    --
    Marcin

  • 58. Data: 2021-03-23 00:49:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-21, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > W polskim usenecie ten kształt wyznaczony został już na samym początku.
    > Hierarchia pl.* powstała w momencie, kiedy już istniało WWW ze sporymi
    > zasobami i przeszukiwarki do tego. Nie trzeba już było dopytywać na

    Podzielam wątpliwości JF, ale mogę się zgodzić, że nie było to nigdy
    (jako całość) źródło fachowej informacji, a bardziej coś na pogawędki.
    Przy czym są od tego być może wyjątki. Taka grupa
    pl.rec.fantastyka.sf-f, jedna z pierwszych istniejących, myślę, że było
    to dobre miejsce wymiany informacji.

    Prawdę mówiąc nie przypominam sobie w połowie lat 90. powszechnego
    używania www jako źródła informacji. To dopiero przyszło z
    upowszechnieniem wyszukiwarek, co MZ nastąpiło raczej po 1997 albo i
    nawet nieco później.

    No i jest jeszcze taki aspekt, że te 20-25 lat temu profil językowy
    Polaków był odrobinę inny i sporo osób nie znało angielskiego, więc
    Newsy czy grupy mejlowe mogły być dla nich źródłem wiedzy fachowej.
    Zindeksowane i dostępne polskie (też niemiecki i rosyjskie) zasoby były
    raczej mizerne.

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2021-03-23 09:22:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Podzielam wątpliwości JF, ale mogę się zgodzić, że nie było to nigdy
    > (jako całość) źródło fachowej informacji, a bardziej coś na pogawędki.

    Nie o to chodzi, że brak fachowości, tylko że jedno z drugim wymieszane.
    Istnieje pogląd, że w Usenecie należy udzielać pełnych i wyczerpujących
    odpowiedzi na zadany temat, a miejsce na pogawędki jest gdzie indziej.
    Autorzy tej koncepcji nie pomyśleli tylko o jednym: kto za to zapłaci.
    Jakoś nie uśmiecha mi się bycie dyżurnym specjalistą na infolinii. Nie
    muszę się dowartościowywać tym, że najdokładniej z całej wsi potrafię
    udzielić odpowiedzi nowicjuszowi. Gdyby tak musiało być, to już dawno
    wszyscy by sobie stąd poszli. Ustalił się stan taki, że siedzi sobie
    grupka ludzi powiązanych z tematyką grupy i rozprawia o tym, czym się
    różni Maciąg od Naciągu, albo trele od moreli. Nie muszą akurat o tym,
    mogą o wszystkim, więc i o sprawach występujących w opisie grupy też.

    > Przy czym są od tego być może wyjątki. Taka grupa
    > pl.rec.fantastyka.sf-f, jedna z pierwszych istniejących, myślę,
    > że było to dobre miejsce wymiany informacji.

    Informacji na jaki temat? Nie jestem nałogowym pochłaniaczem literatury
    s-f. Gatunku nie lekceważę, ale lepiej on działa na mnie w dawkach
    homeopatycznych. Dlatego też nigdy na tamtej grupie nie zaistniałem.
    Ale zaglądałem parę razy. Ruch był przeogromny. Tematów mnóstwo.
    Wymieniane informacje aż furczały nad głowami zgromadzonych. Ale o
    samej literaturze jakoś mało. Jaki to zatem wyjątek?

> [...]
    > używania www jako źródła informacji. To dopiero przyszło z
    > upowszechnieniem wyszukiwarek, co MZ nastąpiło raczej po 1997 albo

    Koncepcja znana pod postacią Yahoo. Istniało sporo stron zawierających
    zbiór linków na jakiś temat. Gromadziło się ich adresy tworząc własną
    bazę danych.

    > No i jest jeszcze taki aspekt, że te 20-25 lat temu profil językowy
    > Polaków był odrobinę inny i sporo osób nie znało angielskiego, więc
    > Newsy czy grupy mejlowe mogły być dla nich źródłem wiedzy fachowej.

    Mogły być, ale nie były. Jak już wspomniałem, tylko co drugi polski
    odbiorca internetu spod strzechy używał eamaila. Zupełnie inna droga
    niż w USA. Tam, zanim pojawił się publiczny internet, usługi wymiany
    informacji tekstowych istniały w serwisach typu America Online czy
    CompuServe. I cieszyły się wielką popularnością. Dostęp do Usenetu
    też był wczeniej, niż reszta (WWW i w ogóle TCP/IP).

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2021-03-23 09:55:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan Marcin Debowski napisał:
    [...]

> [...]
    >Wymieniane informacje aż furczały nad głowami zgromadzonych. Ale o
    >samej literaturze jakoś mało. Jaki to zatem wyjątek?

    Nie sledzilem ... ale informacja o ciekawych ksiazkach tez jest cenna,
    bardzo cenna.

    >Koncepcja znana pod postacią Yahoo. Istniało sporo stron
    >zawierających
    >zbiór linków na jakiś temat. Gromadziło się ich adresy tworząc własną
    >bazę danych.

    Ale widzisz - Yahoo raptem ciut wczesniej.
    A na te wszystkie strony jakos trzeba bylo trafic ... i tu sie usenet
    przydaje - ktos pomoze.

    Z tym bylbym ostrozny, bo trzeba bylo miec komputer, komputer byl po
    angielsku.
    Chyba, ze komputer ktos ograniczyl do Windows+Office, to moze po
    polsku.
    (co za **** spolszczyl funkcje w Excelu ?)

> [...]
    >informacji tekstowych istniały w serwisach typu America Online czy
    >CompuServe. I cieszyły się wielką popularnością.

    Owszem, choc czy taka powszechna ...

    >Dostęp do Usenetu też był wczeniej, niż reszta (WWW i w ogóle
    >TCP/IP).

    A tego bym nie byl pewien. AO i CS mialy serwery czy jakos bramkowaly
    ?

    Dodatkowo wez pod uwage, ze uzytkownik pod strzecha mial Windows czy
    MS-DOS ... a czytniki news juz byly?
    Czy trzeba bylo miec konto na unixie ?

    J.