  • 51. Data: 2009-05-29 11:50:49
    Temat: Re: Jaka lustrzanka?
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    jerzy szczudlowski pisze:

    > Bo po polsku to będzie "prostoliniowy".

    Spotkałem się z zamiennym używaniem obu terminów w polskim
    piśmiennictwie (głównie internetowym).
    P.S.
    A znasz taki? Bo najszerszy jaki znam pod FF to Sigma 12-24. Ale może są
    jakieś szersze stałki z odwzorowaniem prostoliniowym?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 52. Data: 2009-05-29 12:46:23
    Od: j...@a...at

    On 29 Mai, 13:20, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

    > Przeczytaj sobie testy z dfv topowych Canonów i Nikonów. Przy Canonie
    > dopiero ściągnięcie obiektywu Zeissa pozwoliło wyciągnąć te 21mln
    > pikseli z matrycy.

    obawiam sie , ze nie rozumiesz znaczenia pojecia rozdzielczosc.

    co to znaczy wyciagnac 21 mpx.?
    mozesz mi to pojecie wyjasnic ?

    ja nie wiem co to znaczy wyciagnac 21 MPX z matrycy.

    obraz w kazdym przypadku sklada sie z tych 21 mpx

    czy slyszales kiedys o optymalnym doborze obiektywu do matrycy ?
    czy slyszales kiedys o zbyt rozdzielczym obiektywie dla danej
    matrycy ?

    a dlaczego wprowadza sie filtry AA przed matryca ?

    Obiektyw o za duzej rozdzielczosci dla okreslonej matrycy bedzie
    produkowal nieprzyjemnego Moirea. lepszy wynik ostateczny uzyska sie
    stosujac obiektyw o nizszej rozdzielczosci.

    WG teorii Nynquista rozdzielczosc liniowa matrycy nie powinna byc
    nizsza niz dwukrotna rozdzielczosc liniowa obiektywu. Brakuje jeszcze
    nieco. Dlatego sztucznie zaburza sie rozdzielczosc obrazu z obiektywu
    wprowadzajac filtry AA.

    Podobnie przy Nikonie. Nie należy liczyć na szybkie
    > polepszenie się jakości optyki. Zmiany są niewielkie. Transmisja może
    > wzrosnąć z tych 95 - 98% na 99%, ale to nie jest duża różnica. Kron i
    > flint nie mają jakiś następców. Postęp jest w powłokach tylko.

    pisze wlasnie o tym . nie mozna oczekiwac szybkiego wzrostu
    rozdzielczosci obiektywow , natomiast obserwujemy aktualnie szybki
    wzrost rozdzielczosci matryc . MNiej wiecej co 5 lat dwukrotny.

    ( ale postep jest nie tylko w powlokach, o nie )

    Nie ma sensu pakowania sie w b drogi nieznaczny przyrost jakosci
    spowodowany zmiana obiektywu na drozszy , jesli wiekszy przyrost
    jakosci uzyskuje sie mniejszymi kosztami zmieniajac matryce.

    Wbrew powszechnej opini osobom ktore sa zmuszone inwestycje zwiazana
    z aparatem rozlozyc na wiele lat ( a takich jest chyba wiekszosc)
    sugerowalbymzaczynac od dobrego rozdzielczego apartu.
    Z taniego zooma starego jak swiat osigam obraz o praktycznie tej samej
    jakosci co z drogiej L-ki.
    owszem pewne roznice sa . Przez dlugi czas byly one na korzysc taniego
    obiektywu.
    Dopiero dokladniejsze pomiary pozwolily mi na postawienie prawidlowej
    diagnozy . Ale kto to robi.

    To nie fotografia analogowa , gdzie rozdzielczosc filmow w zasadzie
    nie limiotowala rozdzielczosci obiektywu. W cyfrze jest troche
    inaczej.

  • 53. Data: 2009-05-29 12:59:03
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > obawiam sie , ze nie rozumiesz znaczenia pojecia rozdzielczosc.
    >
    > co to znaczy wyciagnac 21 mpx.?
    > mozesz mi to pojecie wyjasnic ?

    A to proste, moim zdaniem. 21mpx o określonych proporcjach kadru ma
    ileśtam punktów w pionie i ileś w poziomie i teoretycznie można
    wyliczyć, ile powinna być w stanie taka matryca zarejestrować linii na
    wysokość kadru.
    Podam to na przykładzie, o którym wspominałem. Jest sobie taki fajny
    telefon Samsunga z aparatem z matrycą 8mpx(Samsung Pixon, str.28
    "Fotografia Cyfrowa" Nr.5 - 5/2009). Niestety pojedyncze zdjęcie nie
    jest w stanie zarejestrować wystarczająco ostro, żeby móc przeczytać
    kartkę formatu A4 zadrukowaną standardowej wielkości czcionką. Możemy tu
    się pokusić o policzenie rozdzielczości kątowej takiego układu, albo w
    liniach na wysokość kadru. Nie wiem, ile minimalnie potrzeba na to, żeby
    taka kartka była czytelna, wiem, że mi z lustrzanki ustawionej na 1,5mpx
    i maksymalną kompresją, wychodziły czytelne i wyraźne strony A4.

> [...]
    >
    > To nie fotografia analogowa , gdzie rozdzielczosc filmow w zasadzie
    > nie limiotowala rozdzielczosci obiektywu. W cyfrze jest troche

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 54. Data: 2009-05-29 13:01:19
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Inaczej - to nie jest aparat o rozdzielczości 8mpx. To jest aparat,
    który próbkuje z rozdzielczością 8mpx, ale w żadnym wypadku obraz
    wynikowy się nie zbliża (coś jak w akustyce - próbkowanie dźwięku z
    bardzo dużą częstością, nagrywanego słabym mikrofonem - nadal wychodzą
    trzaski i szum).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 55. Data: 2009-05-29 13:30:29
    Od: Paweł Rumian <i...@n...net>

    j...@a...at rzecze tak:

    > Jesli chcesz miec model rozwojowy tzn taki , ktorym bedziesz sie
    > poslugiwal kilka lat to trza wydac wiecej niz 1500 zl.

    Co Ty chrzanisz?

    Mam lustrzanke entry-level sprzed paru lat z 6MPix, robie czasem naprawde
    duze powiekszenia, nie czuje koniecznosci zmiany sprzetu.
    Moze za dwa lata kupie sobie jakis kolejny model, ale to pewnie i tak raczej
    z fanaberii niz realnej potrzeby.

    No ale ja nie robie zdjec tablic testowych, a obiektywy kupuje nie ze
    wzgledu na ilosc linii na milimetr, tylko patrzac jak rysuja, oddaja kolory
    i takie tam...

    Paweł

  • 56. Data: 2009-05-29 13:50:16
    Od: j...@a...at

    On 29 Mai, 15:30, Paweł Rumian <i...@n...net> wrote:
> [...]
    >
    > No ale ja nie robie zdjec tablic testowych, a obiektywy kupuje nie ze
    > wzgledu na ilosc linii na milimetr, tylko patrzac jak rysuja, oddaja kolory

    powiedz na czym polega rozwojowosc tego modelu ?

    ja mam tez za okolo 1500 chyba juz z 8 lat 3mpx i nadal robie nim
    zdjecia czasami i tez niekiedy wieksze wydruki
    ale nigdy nie byl to model rozwojowy.

    .
    autor pyta o model rozwojowy.
    rozwojowe sa wszystkie znane marki .
    zaden model za 1500 zl nie bedzie rozwojowy raczej schylkowy.

  • 57. Data: 2009-05-29 14:05:11
    Od: Paweł Rumian <i...@n...net>

    j...@a...at rzecze tak:

    > powiedz na czym polega rozwojowosc tego modelu ?

    Moze na tym ze posluguje sie nim juz kilka lat i bede go uzywal przez pare
    nastepnych?

    Sam piszesz, ze
    > model rozwojowy tzn taki, ktorym bedziesz sie poslugiwal kilka lat

    Wiec odpowiadam, ze nie widze przeszkod w poslugiwaniu sie kilka lat
    aparatem za 1500 zlotych.

    Inaczej: czemu model za 1500 zlotych mialby NIE BYC rozwojowy?

    Paweł

  • 58. Data: 2009-05-29 16:58:37
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Użytkownik wrote:
    > z700
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/23d5747f00f29890
    .html

    > lustro pentax
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cb22871c81a9728f
    .html

    Byle kompakt powinien dac taki efekt, jak powyzsze zdjecie z K200D.
    Szczegolnie, ze to tylko 2,5 mpix i bardzo sprzyjajace warunki. Po prostu
    Twoj Kodak to niedopracowany model.

    k,

  • 59. Data: 2009-06-01 11:36:28
    Od: "steel" <d...@K...wp.pl>

    > Moze na tym ze posluguje sie nim juz kilka lat i bede go uzywal przez
    > pare nastepnych?

    Nie warto sie sprzeczac tym madrala...

    > Sam piszesz, ze
    >
    > Wiec odpowiadam, ze nie widze przeszkod w poslugiwaniu sie kilka lat
    > aparatem za 1500 zlotych.
    >
    > Inaczej: czemu model za 1500 zlotych mialby NIE BYC rozwojowy?

    Kazdy model, nawet za 1500 jest rozwojowy... bo pozwala ci dokupywac lepsze
    obiektywy :P
    puszke mozna zmienic ale szkla zostana wiec pieprzenie jak jansal ze za 1500
    to aparat nie moze byc rozojowy to bzdura...
    Sam foce canonem 20d od 4 lat i zdjecia z niego nie sa gorszej jakosci... a
    caly czas dokupuje, szkiel jak potrzebuje cos lepszego.

    Co wiecej mam znamoego co kilka lat przedemna kupil 10D i tez foci... kupuje
    szkla... robi spore wydruki...

    pozdrawiam
    --
    Steel

  • 60. Data: 2009-06-01 19:39:06
    Od: j...@a...at

> [...]
    > caly czas dokupuje, szkiel jak potrzebuje cos lepszego.
    >
    > Co wiecej mam znamoego co kilka lat przedemna kupil 10D i tez foci... kupuje

    ale pipcys , ale pipcys ..
    tylko dzisiaj juz nie pamietasz ze 20 d byl wowczas modelem z gornej
    polki w klasie aps -c mozna go bylo nazwac rozwojowym i dzieki temu
    nie masz powodu ukrywac zdjec robionych nim jeszcze dzisiaj.
    czy kosztowal 1500 zl wowczas ?

    w moim pierwszym poscie zapytalem co ma autor pytania na mysli pod
    pojeciem rozwojowy ?

    bo jesli ma na mysli wlasny rozwoj intelektualny , to dobry bylby
    jakis skomplikowany aparat z wieloma przyciskami , funkcjami ,
    skomplikowanymi opcjami , wieloma nastawieniami. Obsluga takiego
    aparatu bedzie stanowic wysilek intelektualny czyli bedzie sprzyjac
    rozwojowi intelektualnemu wlasciciela.

    jesli ma na mysli konstrukcje apartu rozwojaowa, to w tej chwili
    przychodzi mi na mysli leica , ktora ciagle swoje modele rozwija ,
    wprowadza usprawnienia do modeli juz znajdujacych sie na rynkui - jak
    np wymiana migawki o ile pamietam w cenie ok 1000 euro. Wprawdzie
    system R umarl , ale wprowadza sie system S
    W tych z gornej polki canonach nikonach jednocyfrowych tez firmy
    wprowadzaja rozne rozwiazania techniczne rozwijajace konstrukcje ,
    mamy canon mark1 , mark 2, mark 3. nikon 3 , 3turbo itd

    pozostale te taniutkie za 1500 zl nie sa rozwijane. zostaja
    wyprodukowane , sprzedane w ciagu paru , parunastu miesiecy i znikaja
    z polek.
    nikt ich nie rozwija - nie sa to wiec aparaty rozwojowe.

    jesli ma na masli system to kazda z marek swiatowych jest rozwojowa .
    ciagle sa puszczane nowe modele aparatow, obiektywy , akcesoria.

    ale nigdy nie powiem ze aparat za 1500 zl jest rozwojowy.
    Aparat , ktory kupi z 1500 zl , a bedzie sie chcial rozwijac , kiedys
    porzuci dlatego ze pod zadnym wzgledem nie jest rozwojowy.

    ja zwyczajnie tylko widze swiat takim jaki jest , nie potrzeba w tym
    przypadku dorabiac filozofii , co sie komu wydaje.

    Gdybym mial zdefiniowac co to jest aparat rozwojowy to powiedzialbym,
    ze to taka konstrukcjia , ktora przez dlugi czas bedzie w stanie
    sprostac rosnacym i coaraz wiekszym wymganiom rozwijajacego sie
    fotografa.

    i co bedziesz jeszcze pipcyl dalej ?