    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
    Date: Sun, 28 Oct 2018 23:41:33 +0100

    W dniu 2018-10-28 o 21:51, J.F. pisze:

    > Tak na margnesie - twoj swietny komputer nie wykryl uszkodzonego
    > zaworu.
    > A przeciez to takie proste :-)

    Ha! Poniekąd wykrył lecz ja dupy dałem bo nie spodziewałem się usterki
    czegokolwiek skoro wszystko działa :-)

    Zaspokoję Twoją ciekawość i wyjaśnię dlaczego to taki problem -
    specyfika usterki. Zawór można wyobrazić sobie jako 5zł na ośce
    umieszczony w rurce. Kieruje on wlatujący płyn albo do nagrzewnicy albo
    do obiegu zamkniętego silnika. Ćwierć obrotu wykonuje całą akcję. Na
    krawędzi "monety" jest gruba guma. Gorący płyn to niefajne środowisko
    dla tej uszczelki. Do tego dochodzi tarcie o ścianki zaworu. Guma
    przeciera się, częściowo spada z "monety" i zatyka przepływ.

    Elektrycznie zawór jest sprawny. Słychać jak silniczek w nim pracuje. No
    więc podczas moich dociekań zauważyłem błąd w postaci "niewiarygodny
    odczyt temperatury nagrzewnicy". Pomyślałem, że coś jest z czujnikiem
    nie teges. W końcu grzeje ona prawidłowo. Zdemontowałem więc czujnik
    (całe szczęście, że konsoli nie trzeba było zdejmować), patrzę a to
    zwykły termistor. Zepsuć go można tak samo trudno jak kulkę stalową :-)
    Pomierzyłem go - działa.

    Włączam silnik, temperatura płynu powiedzmy 40 stopni, a nagrzewnicy ...
    80. Tak pokapowałem się, że w ogóle mam grzałkę elektryczną. Programowo
    odłączyłem ją. Nagrzewnica zimna a silnik gorący więc stało się jasne,
    że nawaliło coś pomiędzy - czyli zawór. Tylko dlatego, że nie wiedziałem
    iż mam grzałkę to nie zinterpretowałem prawidłowo błędu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek